Pagina 25 van: Bestelauto nr. 2 – 2013

25 bestelauto nr. 2 – 2013
WAGENPARKBEHEER
nieuwe voertuig. Net zoals we de in-
koop van brandstof centraal regelen,
de verzekering en het onderhoudspak-
ket. Het hele operationele wagenpark-
beheer ligt bij de leasemaatschappij
vanaf het moment dat de sleutel
wordt omgedraaid. Ik krijg hier dus
geen 30 garagisten per dag aan de lijn
en kan mij volledig richten op de leve-
rancierscontrole en het management.”
Leasetarief zegt niet alles
“Met goed onderhandelen wordt het
geld maar ten dele verdiend”, weet
Maikel uit ervaring. “Het meeste ver-
dien je door de controle op de uitvoe-
ring van de contracten. Die zijn vaak
super ingewikkeld. Dat weet ik, want
ik heb ze zelf ook gemaakt. Maar zo’n
contract geeft behalve de afspraken
ook meteen de kaders voor het realise-
ren van mogelijke besparingen. Het is
de taak van de wagenparkbeheerder
om deze potentiële besparingen gedu-
rende de looptijd van het contract ook
werkelijk te halen. Wat je nog vaak
ziet is dat er bij een nieuw contract
scherp wordt onderhandeld op tarie-
ven en voorwaarden, maar dat het na
de ondertekening ergens in een lade
verdwijnt. Het komt maar weinig voor
dat iemand continu blijft controleren
of er tijdens de looptijd van zo’n con-
tract ook precies gebeurt wat er is af-
gesproken. Dat kost geld. De tarieven
aan de voorkant zijn wel transparant.
Maar dat zegt helemaal niet zoveel
over de uiteindelijke TCO. Met goed
onderhandelen kun je altijd wel bij
een nieuw contract 15 procent van de
leaseprijs afkrijgen. Maar dat kan na-
tuurlijk helemaal niet. Want dan zou
je na zes keer niets meer betalen. Dat
je bij een nieuw contract toch elke
keer weer tot 15 procent kunt zakken,
kan alleen omdat tijdens de leasetijd
van het vorige contract de kosten
weer omhoog gekropen zijn. Dat ge-
beurt bijvoorbeeld omdat een auto
meer kilometers maakt dan was afge-
sproken. Dan kan een leasemaat-
schappij niet veel anders doen over de
looptijd een hercalculatie toepassen.
Feenstra Warmte Totaalzorg wordt United Energy Works
Rebranding voor
800 bestelauto’s
Wie een onderhoudscontract heeft bij Feenstra, zal de komende tijd merken dat zijn vertrouwde
monteur ineens uit een bestelwagen van United Energy Works stapt.
den dat ook alleen voor Feenstra door-
gevoerd.”
Die centralisering komt voort uit ver-
anderend inzicht in de huidige wagen-
parkstructuur binnen Feenstra en de
vaak minder zichtbare kosten. “Tot
nu toe was er op elk van onze 22 Feen-
stra vestigingen iemand op lokaal ni-
veau verantwoordelijk voor zijn
wagenpark en het beheer van het
leasecontract. Dat hebben we terugge-
haald naar het hoofdkantoor, waarbij
één persoon verantwoordelijk is voor
het hele beheer. De lokale managers
blijven verantwoordelijk voor de keus
van het soort auto en de inrichting
binnen het raamwerk dat wij hebben.
Ik kan vanaf hier niet zien wat er lo-
kaal nodig is. Maar vervolgens voeren
wij hier de onderhandelingen voor dat
■
United Energy Works regelt ook alles rond zonnepanelen.
Fo
to
’s
:
Ko
os
G
ro
en
ew
ol
d
Maar daardoor wordt de auto duurder
dan vooraf gedacht. Wil je dat niet,
dan moet je als leasenemer tijdig
maatregelen nemen. Bijvoorbeeld
door zo’n auto op een kortere route in
te zetten. Een ander voorbeeld bij ons
was de afspraak over de gebruikers-
schade. Dat hebben wij heel goed vast-
gelegd bij onze leveranciers. In die
lijst staat met foto’s en omschrijvin-
gen precies wat er mag en wat niet.
Maar binnen ons bedrijf was deze lijst
nauwelijks bekend. Dus ging zo’n
auto voor het inleveren toch nog even
naar de reparateur om de boete te
voorkomen. Daar hebben we dus op
geacteerd. Zo controleren wij structu-
reel bij elke leaseofferte of die over-
eenkomt met de prijsafspraken uit de
mantelovereenkomst. Daardoor hou-
den wij de leasetarieven binnen de
toegestane bandbreedte en hebben we
de prijsontwikkeling onder controle.”
Universeel
Maikel keek ook naar de tankpassen.
“Wij hadden een merkgebonden kaart,
maar dat was voor ons niet praktisch.
70 procent van ons wagenpark komt
niet op de snelweg en dus moesten
monteurs vaak omrijden om te kunnen
tanken. Nu hebben we een universele
tankpas: daarmee kan iedere chauffeur
overal terecht.”
Op die manier heeft Feenstra het afgelo-
pen jaar meer dan 15 procent op de kos-
ten van het wagenpark bespaard. Dat
komt ook omdat het bedrijf sinds vorig
jaar nog maar met twee merken verder
gaat. “We willen in de toekomst met
één merk verdergaan. Dat wordt Opel
of Volkswagen. Maar dat is nog niet be-
sloten. Daarbij gaan ook eens stevig kij-
ken naar de inzet. Want op dit moment
is het nog zo dat een afdeling van ons
met bijvoorbeeld alleen Vivaro’s rijdt,
terwijl een ander rayon hetzelfde werk
met Caddy’s doet. Dan vraag ik mij af
hoe dat kan. Daar willen we meer grip
op krijgen, want natuurlijk krijgt een
monteur elke auto vol. Die wil niet mis-
grijpen. Het moet een balans zijn tussen
goed het werk kunnen doen en het vo-
lume van de auto.”
Bert Roozendaal
Wagenparkbeheerder Maikel van de Sande: “Een leasecontract geeft behalve wat er is afgesproken ook meteen het kader waarbin-
nen je kunt besparen.”
24-25_feenstrawagenparkbeheer.indd 25 29-03-13 14:35