Pagina 10 van: Bestelauto nr. 2 – 2014

rijdend kwamen wij aan een gemid-
deld brandstofverbruik van 1 liter op
13,5 kilometer. Aan de veiligheid is ook
gedacht, met onder meer Lane Keeping
Alert en Driver Alert als onderdeel van
het optionele Driver Assistance Pack.
Slim zijn toepassingen als Load Adap-
tive Control en Torque Vectoring Con-
trol. Wie achter zijn sportieve Transit
Custom een aanhanger wil meenemen
heeft baat bij het Trailer Sway Control
dat bij de optionele trekhaak hoort.
Voorlezen
In de cabine van de Transit Custom
Sport Van komen we het bekende inte-
rieur tegen. Dat straalt een dynamiek
uit dat uitstekend past bij een auto als
deze. Fijn zijn de deels met leer beklede
stoelen. Het wordt nog comfortabeler
met de 8 weg elektrische verstelbare
bestuurdersstoel. Handig zijn ook de
230 V aansluiting tussen de stoelen, de
geheime opbergruimte onder de rech-
terstoel en het SYNC connectiviteitssy-
steem, waarmee je echt, net als in de
reclame, je sms’jes kunt laten voorle-
zen. Achter het tussenschot komen we
een mooi ingerichte, bijna 6 kuub grote
laadruimte tegen. In het tussenschot
zit een handig luik waarmee lange la-
ding tot onder de passagiersbank kan
worden gelegd. De LED-verlichting is
optioneel maar wel erg handig.
De Ford Transit Custom heeft zich allang
bewezen als een van de beste bestelau-
to’s die momenteel op de markt is. De
Sport is zijn sportieve, hip geklede broer-
tje. Hij biedt net dat beetje schwung dat
sommige ondernemers graag laten zien.
De Transit Custom Sport Van is er vanaf
27.350 euro. De versie zoals wij ‘m reden
kost 29.525 euro. ■
Arjan Velthoven
10 bestelauto nr. 2 – 2014
Ford Transit Custom Sport
Het sportieve broertje
Ford heeft er inmiddels
een traditie van ge-
maakt regelmatig
sportieve uitvoeringen
van haar bestelauto’s
op de markt te bren-
gen. Ook van de Transit
Custom is inmiddels
een adrenalineversie
verkrijgbaar: de Sport.
Bestelauto gaf ‘m de
sporen.
Jaren geleden reden we al eens met een
Transit Connect Sport, later nog eens
met een Transit Sport. Die zagen er best
goed uit, maar als we deze nieuwe Tran-
sit Custom Sport zien zijn we toch even
stil. De lak in ‘Race Red’ zorgt ervoor
dat de auto erg goed voor de dag komt
en meteen de aandacht trekt, of hij nou
stilstaat of rijdt. De zwarte striping
geeft de auto een stoere, sportieve uit-
straling, maar het charisma wordt pas
echt positief beïnvloed door de sport
styling kit, bestaande uit een sportieve
voorbumper, zijskirts en wielkastver-
breders, natuurlijk in de kleur van de
carrosserie. Uit die brede wielkasten ste-
ken forse banden met 18 inch lichtme-
talen velgen. De banden zijn maat
235/50 R18. Kortom, een meer dan spor-
tief voorkomen voor deze auto. De
Transit Custom Sport is alleen verkrijg-
baar met een korte wielbasis. En dan
komt een eerder punt weer naar voren:
met de korte wielbasis en door de vorm
van de carrosserie komt de Transit
Custom wat gedrongen over.
Partner
De Transit Custom is een prettige part-
ner om dagelijks mee op weg te gaan.
Er zijn weinig bestelauto’s waarvan het
weggedrag dat van een personenauto
benadert of zelfs evenaart, maar de
Transit Custom hoort bij die elite. Dat
is bij deze Sport niet anders. Prettig is
dat onder de motorkap een 2.2 TDCi
diesel huist die maar liefst 155 pk le-
vert. Dat draagt bijzonder bij aan de
sportieve ervaring. Het duurt maar
negen seconden eer we 80 km/u rijden,
de sprint van 80 naar 120 duurt iets
langer. Ook bij normaal rijgedrag is de
motor soepel, er is een koppel van 385
Nm beschikbaar vanaf 1600 t/min. Al
Race Red staat de Transit Custom
Sport uitstekend.
Het anders wat drukke dashboard past nu wel bij de hippe, sportieve uitstraling van deze Sport. Onder de opklapbare rechterzitting van de bijrijdersbank zit een ruime opbergplek.De goed toegankelijke laadruimte is mooi en slim aangekleed. Het laadvolume is zes kuub.
10-11_rij-impressietransitcustomsport.indd 10 19-05-14 16:33