Pagina 22 van: Bestelauto nr. 2 – 2014

22 bestelauto nr. 2 – 2014
Als we de Ford Transit Connect ophalen bij Ford Ne-
derland, staat er, zeker in vergelijking met zijn voor-
ganger, een moderne bestelauto met strakke lijnen
en een mooi uiterlijk. Onze testauto is een Transit
Connect in de nieuwe kleur ‘Deep Impact Blue’. Deze
speciale metallic blauwe kleur draagt, samen met de
16 inch lichtmetalen velgen, bij aan een chique,
sportieve uitstraling. De neus laat duidelijk de band
zien met de overige Ford Transit modellen. Kijken
we puur naar de buitenafmetingen, dan is de Ford
een grote auto in dit segment. Die ruime afmetingen
zien we ook terug in de cabine, waar het goed toeven
is. Hier heeft Ford forse stappen gezet. Het interieur
oogt als dat van een personenauto en heeft wat dat
Het interieur is modern, met een prettige bestuurdersstoel die op veel manieren te verstellen is.
De achteruitrijcamera is mooi geïntegreerd in de binnenspiegel. Duidelijke, diepe meters geven het idee van het dashboard van een personenauto.
De Transit Connect beschikt over een moderne middenconsole.
De laadruimte is goed toegankelijk.
betreft alle kenmerken van de overige Fords. Qua er-
gonomie zit alles goed in elkaar en de diverse bedie-
nelementen zijn goed bereikbaar. Het zicht op de
diepe meters is duidelijk, maar ook het zicht rondom
mag er zijn door de hoge voorruit. Deze voorruit is,
net als veel andere Fords, voorzien van elektrische
voorruitverwarming. Over zicht gesproken, de bui-
tenspiegels zijn groot en geven ruim voldoende zicht
naar achteren. Vanwege de grote voorruit heeft Ford
gekozen voor grote zonnekleppen.
Veel bergruimte
De stoelen zitten prima, zijn comfortabel en bieden
voldoende steun. De bestuurdersstoel is te verstellen
in hoogte en lengte, heeft een verstelbare rugleu-
ning en lendesteun. De stoelen geven, samen met
het beperkte interieurgeluid de indruk met een per-
sonenauto onderweg te zijn. Boven de bestuurder
bevindt zich een groot opbergvak en in de deuren is
ook de nodige bergruimte aanwezig, onder andere
voor flessen. Verder is er één vaste bekerhouder pal
naast de bestuurdersstoel. Wordt de middelste rug-
leuning neergeklapt, dan zijn daar nog twee beker-
houders en een documenten- of tablethouder met
elastische band. Naast de bestuurdersstoel bevindt
zich tevens een 12V + USB-aansluiting. Met de mid-
delste stoel omhoog biedt de Transit Connect plaats
aan drie personen.
Soepel en zuinig
Fijn zijn zaken als het SYNC connectiviteitssysteem,
een USB/MP3 aansluiting en parkeersensoren gecom-
bineerd met een achteruitrijcamera welke geïnte-
greerd is in de achteruitkijkspiegel. Het automatische
start-stop systeem is handig in stadsverkeer en drukt
het brandstofverbruik. Net als bij de grotere Transit
Custom heeft Ford veel aandacht besteed aan het on-
derstel en de wielophanging. Dat resulteert in een
prima weggedrag dat vergelijkbaar is met personen-
auto’s. Oneffenheden worden soepel opgevangen
zonder dat de auto gaat deinen. De 1.6 TDCi diesel-
motor van onze testauto heeft een vermogen van 70
kW (95 pk) en dat is ruim voldoende. Daarbij is de
Winnaar
Onlangs voerde Bestelauto een multitest
uit met de Ford Transit Connect en vier
van zijn grootste concurrenten, de Volks-
wagen Caddy, de Renault Kangoo Ex-
press, de Opel Combo en de Citroën
Berlingo. Na een week lang testen,
meten en vergelijken kunnen we conclu-
deren dat de Ford Transit Connect
nieuwe maatstaven zet in dit segment.
Vooral op het gebied van verbruik, uit-
stoot, veiligheid, laadruimte, zitcomfort
en rijgedrag staat de Ford bovenaan.
20-23_testtransitconnect.indd 22 19-05-14 16:43