Pagina 30 van: Bestelauto nr. 2 – 2014

30 bestelauto nr. 2 – 2014
gaan we vooral de strijd aan met de
Zuid Europese merken. De uitdaging is
de klant duidelijk te maken dat de
Transit Courier qua specificaties een
ándere bestelauto is dan zijn concur-
renten. De reacties zijn heel positief
dus zijn we op de goede weg.” Ten-
slotte de Transit. “De feitelijke verkoop
van de nieuwe Transit is feitelijk nog
maar net begonnen en de signalen van-
uit de markt zijn van dien aard dat we
onze verkoopdoelstelling hebben ver-
hoogd.”
Transit Centrum dealers
Tegelijk met de vernieuwing van het
Transit programma heeft Ford ook de
dealerstrategie drastisch aangepakt.
Gerard Bolder: “Om met dit uitge-
breide modelprogramma door te
groeien naar de marktpositie die het
verdient hebben we onze marketing-,
verkoop- en aftersales activiteiten fors
uitgebreid. Ook al blijven alle Ford
dealers alle bedrijfswagens verkopen,
toch hebben we gekozen voor een ver-
dere professionalisering van onze be-
drijfswagenbusiness door de
aanstelling van 22 gespecialiseerde
Transit Centra waarin alle Ford be-
drijfswagenkennis en -service is ge-
bundeld. De bemanning van die
Transit Centra bestaat uit intensief ge-
trainde professionals die de klant ad-
viseren over het product inclusief alle
in- en opbouwmogelijkheden, finan-
ciering, maatwerkaanpassingen, wet-
geving en goedkeuringen. Onze
klanten hebben er één aanspreekpunt
voor sales én aftersales, hebben voor-
rang boven personenauto’s en kunnen
voor reparatie en onderhoud ook op
zaterdag terecht.” Naast voorrangs-
boeking in de werkplaats biedt het
Transit Centrum bedrijfswagenklan-
ten haal- en brengservice, gunstig ge-
prijsd vervangend vervoer, een grotere
onderdelenvoorraad voor snellere ver-
vanging/reparatie, en een showroom
en werkplaats die geheel gericht zijn
op bedrijfswagens. Ford ging bij de
opzet van de nieuwe Transit Centra
verder dan men ooit tevoren. Bolder:
“Alle sales personeel van de Transit
Centra heeft eerst een assessment on-
dergaan en is daarna gedurende der-
tien volle dagen door de Ford
Academy getraind. Daarna hebben
alle 49 functionarissen examen moe-
ten doen.” De begeleiding van Ford
houdt uiteraard niet op bij de trainin-
gen. Ford Nederland heeft de gehele
Nederlandse bedrijfswagenmarkt in
kaart gebracht en maakt voor elke
dealer een analyse van nieuwe poten-
tiële klanten in diens rayon. Vervol-
gens monitort Ford de activiteiten van
de dealers zowel wat betreft de
nieuwe prospects als bestaande klan-
ten. Bolder: “De dealers hebben wel
moeten wennen aan deze aanpak
maar zijn er uiteindelijk toch zeer
tevreden mee.” In principe bedienen
de dealers alle klanten en prospects in
hun eigen rayon, behalve de boven-
rayonale klanten en de klanten met
een wagenpark groter dan 40 tot 50
auto’s. Die klanten worden door de
afdeling Fleetsales van de Ford impor-
teur bediend, uiteraard wel via de
desbetreffende dealers.
Ford heeft als importeur ook een
scherp oog voor niche markten, zoals
uitvaartbranche met een speciale ver-
sie van de Transit Custom die qua
transportmogelijkheden en uitstraling
meer biedt dan de concurrent. Toch
neemt Ford als importeur niet altijd
de regie over als het gaat om niche
producten of bijzondere uitvoeringen.
Bolder: “Als het gaat om bijvoorbeeld
koelvoertuigen, carrosserieën of
modificaties vertrouwen we op de
kennis die de dealer heeft. Wel gaan
we stimuleren dat dealers op dit gebied
knowhow met elkaar gaan uitwisselen
en delen.”
Duurzaamheid en veiligheid
Naast het grootste aanbod in de indu-
strie is ook technologie een wapen in
de strijd om een groter marktaan-
deel. Bolder: “Ford heeft veel geïnves-
teerd in zuinige motoren. Zo is de
Ford Transit Custom ECOnetic vol-
gens de lijst van de ANWB en Natuur
+ Milieu de zuinigste bestelauto in
zijn klasse. Inmiddels bevestigen ook
grote leasemaatschappijen dat de
Custom het qua brandstofverbruik
erg goed doet.” Een ander thema
waar Ford een groot accent op legt is
veiligheid. De Transit Custom heeft
als eerste in zijn klasse de vijf sterren
van de Euro NCAP test gehaald. Ook
de nieuwe Tourneo Custom ‘people
mover’ is met hetzelfde aantal ster-
ren onderscheiden. Verder heeft Ford
ook de allereerste Euro NCAP Advan-
ced-onderscheiding gewonnen met de
Lane Keeping Alert en de SYNC met
Emergency Assistance. “Het gaat
daarbij om een systeem dat inzitten-
den helpt met het alarmeren van de
lokale hulpdiensten bij een ongeval.
In het ontwerp van de Transit
Custom is ten slotte veel aandacht
besteed aan de bescherming van voet-
gangers. De neus is speciaal ontwor-
pen om het risico van letsel bij
voetgangers te verminderen.”
Nieuwe klanten
De grootste groei van het merk Tran-
sit moet komen uit nieuwe doelgroe-
pen. Gerard Bolder: “De belangrijkste
rol is weggelegd voor de Transit
Custom. Daarmee bedienen we het
grootste segment. Ford beschikt met
de Transit Custom nu over wat wij
een ‘stylish van’ noemen. Het voor-
gaande model in deze klasse was meer
een multifunctionele bedrijfswagen.
De nieuwe Transit Custom rijdt, net
als alle andere nieuwe Transit model-
len, als een personenauto maar biedt
wel de rationele Transit eigenschap-
pen waar dit product al jaren om be-
kend staat.” Verder wil Bolder ook
groei met de Tourneo modellen, de
‘geel kenteken’ versies van de Transit.
“De Tourneo Custom is er in een luxe
uitvoering waarmee we een goede
kans maken in het segment voor luxe
vervoer van en naar hotels en ander
personenvervoer waar hoge eisen wor-
den gesteld aan comfort. Ook de Tour-
neo Courier en Tourneo Connect
modellen gaan bijdragen aan onze
groei. Al met al gaan we samen met
onze dealers én het breedste bedrijfs-
wagengamma in de business een
periode met grote kansen tegemoet!
Die 15 procent marktaandeel in 2015
gaan we halen!” ■
Gerard Bolder: “Met de Ranger pickup truck scoort Ford in het eerste kwartaal van 2014 een marktaandeel van 15,6 procent.”
28-29-30_interviewbolder.indd 30 19-05-14 16:48