Pagina 39 van: Bestelauto nr. 2 – 2014

39 bestelauto nr. 2 – 2014
carrosseriebouw
Voor elk doel een Transit
Nog meer opbouwmogelijk-
heden voor de Ford Transit
De Ford Transit was altijd al een zeer veelzijdig
voertuig. Toch heeft Ford de mogelijkheden tot
op- en ombouw met de nieuwe zwaarste Transit
nog weer verder vergroot. Wie een chassiscabine
zoekt met een wielbasis van 4,5 meter en een
GVW tot 4,7 ton kan vanaf nu ook voor de
nieuwe Ford Transit kiezen.
In het allergrootste segment met
lengte 5 voor volume opbouw of met
GVW tot over 4,5 ton moest Ford tot
nu toe achterblijven bij de concurren-
tie. Met de komst van de nieuwe Ford
Transit is dat gewijzigd. In het twee
ton plussegment kan Ford af fabriek
nu wel een extra lang chassis leveren
waarop bijvoorbeeld in samenwerking
met Hofpoel een tot vijf meter lange
laadruimte onder fabrieksgarantie
kan worden opgebouwd.
Trekker
Daarnaast komt er in dit zwaarste seg-
ment van de Transit ook een nieuwe
BE-trekkervariant die zich kenmerkt
door drie unieke aandrijfconfiguraties.
Als een van de weinigen was een Ford
Transit altijd leverbaar met de keuze
uit de standaard toegepaste overbren-
gingsverhouding van 3.31:1 of de
heavy duty reductie van 3.75:1. Daar
komt nu met het nieuwe model voor
de BE-trekker ook nog de uiterst krach-
tige kortere eindoverbrenging bij van
4.1:1. Die levert nog meer trekkracht
levert ten opzichte van de standaardre-
ductie en is bedoeld voor het soepel
kunnen rijden met zware lasten op de
trailer. Uiteraard is de rest van de aan-
drijflijn en het motormanagement op
deze overbrenging geoptimaliseerd.
Meer inhoud
Nieuw is verder dat alle gesloten be-
drijfswagenversies van de grote Ford
Transit nu minimaal een kubieke
meter meer inhoud hebben en vanaf
hoogte 2 een stahoogte van 1,85 m
kregen. Ook zijn er af fabriek een aan-
tal afwerkingsniveau’s voor de vloer
en de zijwanden. Standaard komen
alle Transits met een kunststofvloer
en kunststof zijwanden. Als optie is er
ook een houten vloer en kunnen de
zijwanden in Betonplex worden gele-
verd.
M10 standaard
Belangrijk is verder dat Ford als enige
leverancier zijn bedrijfswagens stan-
daard levert met op heel veel plaatsen
voorgemonteerde M10 boutgaten in de
vloer en zijwanden. Dat is speciaal ge-
daan in overleg met de grote spelers in
de interieurbouw zoals Sortimo en Bott
Vario. Die partijen hechten veel belang
aan de veiligheid van een crashzekere
constructie en dat begint met een deug-
delijke bevestiging. Ford speelt daarbij
goed in op de laatste innovaties. Zo zie
je meer en meer dat langere bedrijfswa-
gens ook een inwendig imperiaal onder
het dak hebben. Bijvoorbeeld voor een
meer opgeruimde laadruimte, betere
veiligheid en minder luchtweerstand.
Daar moeten dan wel stevige ophang-
punten voor zijn.
Betere verhoudingen
Waar met name carrosseriebouwers
heel gelukkig mee zijn, is de gewij-
zigde maatvoering van de nieuwe ca-
bine van de grote Ford Transit. Die
sluit nu dankzij zijn grotere dimensies
en robuuste portieren veel beter aan
bij de dimensies van de laadbak. Dat
die verhoudingen nu veel beter klop-
pen, komt omdat Ford met de komst
van de ééntons Custom nu over twee
cabines beschikt voor de grotere Tran-
sits waar vroeger alles van 1 tot 2 ton
plus moest worden afgedekt met één
cabinevariant. Wat wel is gebleven, is
dat alle Ford Transit modellen tot 3,5
ton voorwielaandrijving hebben.
Vanaf 3,5 ton is dat achterwielaandrij-
ving en bij 3,5 ton is er tevens de
keuze voor 4WD. Bij 3,5 ton heeft de
klant dus de keuze tussen voorwiel-,
achterwiel- én vierwielaandrijving. ■
Bert Roozendaal
Wie meer wil vervoeren dan mogelijk met een gesloten bestelauto, kan kiezen voor een
Ford Transit met box-opbouw.
Echt heavy-duty, deze Ford Transit BE-trekker.
39_inbouw.indd 39 19-05-14 16:52