Pagina 40 van: Bestelauto nr. 2 – 2014

OFFROAD
40 bestelauto nr. 2 – 2014
Pick-up pakt de meeste punten Ford Ranger Limited Super Cab 2.2 TDCi
Ford Ranger wint Inter-
national Pick-Up Award
Zorgeloos het terrein in
Niet alleen zijn de Transit
Custom en de Transit
Connect International
Van of the Year, ook de
Ford Ranger heeft een
aansprekende prijs ge-
wonnen. De Ranger won
de tweejaarlijkse Inter-
national Pick-Up Award,
wat wil zeggen dat hij
deze titel zowel in 2013
als in 2014 mag voeren.
Volgens de jury, die gelijk is aan de In-
ternational Van of the Year jury, zijn
de sterke punten van de Ranger zijn
on- en offroad eigenschappen, het
sterke motorengamma, hoge (trek)
prestaties en buitengewone veiligheid.
Opvallend was dat alle leden van de
jury de nieuwe Ranger op de eerste
plek van hun keuzelijstje zetten.
De Ford Ranger onderging vooraf-
gaand aan de verkiezing uitgebreide
testen op de Millbrook Proving
Ground in het Britse Bedfordshire,
samen met de andere kandidaten. Bij
de verkiezing kreeg de Ford Ranger
maar liefst 47 punten, meer dan de
nummer twee en drie bij elkaar.
Tweede werd de Isuzu D-Max, derde
de Volkswagen Amarok. De prijs werd
overhandigd door toenmalig juryvoor-
zitter en voormalig Bestelauto hoofd-
redacteur Pieter Wieman op het Fleet
Transport Expo Event in Dublin.
Allround
“De Ford Ranger is een geweldige all-
round auto, die comfort en stabiliteit
op het asfalt combineert met de beste
off-road capaciteiten”, aldus voorzit-
ter Wieman. “De Ranger is uitste-
kend te gebruiken voor het werk,
maar ook voor off-road ontspanning,
en klanten merken dat vanaf het mo-
ment dat ze achter het stuur krui-
pen”, zei Paul Randle, vehicle line
director Global Commercial Vehicles
bij Ford Europe. “Deze prestigieuze
award is een geweldige beloning voor
al het werk dat onze productteams
over de hele wereld hebben gedaan.”
Comfort
De Ford Ranger werd helemaal nieuw
ontworpen. Hij levert nu meer laad-
vermogen en zijn trekcapaciteiten
horen bij de beste in zijn klasse. Net
als de Transit-range heeft de Ranger
onderscheidende comfort-features en
tal van systemen die de bestuurder
assisteren. Bovendien is hij de eerste
pick-up ooit die vijf sterren scoorde
bij de Euro NCAP crashtest. De Ran-
ger is in Nederland verkrijgbaar in
een Super Cab en Double Cab uitvoe-
ring, waarbij die laatste BPM-plichtig
is. De Ranger is leverbaar met een
150 pk sterke 2.2 TDCi diesel of een
3.2 TDCi diesel van maar liefst 200
pk, altijd met ´shift on the f ly´ 4WD-
aandrijving. De prijslijst van de Ford
Ranger begint in Nederland bij
22.500 euro.
Arjan Velthoven
Op asfalt, maar nog veel meer off-road
biedt de Ranger alles wat je nodig hebt.
Ook een fl inke plas water neemt de Ran-
ger zonder problemen.
Het interieur, hier van de Wildtrak versie,
is modieus maar tegelijk robuust.
Als eerste pick-up kreeg de Ranger vijf
sterren van Euro NCAP.
2WD of 4WD, hetzij hoog of laag, alle-
maal te regelen met één knop.
De Ford Ranger is Pick Up of the Year en dat is een goede reden om hem eens te intensief
aan de tand te voelen. We testten de Ranger uitgebreid in een heus offroad parcours.
De Ford Ranger ziet er tegenwoordig
heel anders uit dan een paar jaar gele-
den. De ietwat hoekige Ranger van
weleer heeft plaats gemaakt voor de
nieuwe, die rondere vormen heeft en
een veel stoerder uiterlijk. Kijk maar
eens naar de koplampen en de sterk
verchroomde grille. De zwarte metaal-
lak van ons testmodel staat goed. De
ver in het front doorlopende carterbe-
scherming draagt ook al bij aan het
imposante uiterlijk. De Super Cab
heeft geen bank voor achterpassa-
giers. Suicidedoors bieden toegang tot
een ruimte achter de stoelen van zo’n
vijftig centimeter breed. Het interieur
is volledig gemoderniseerd en geïnspi-
reerd op Fords personenauto’s. De Li-
mited uitvoering zorgt ervoor dat er
aan luxe geen gebrek is, met onder
meer lederen bekleding, dual zone cli-
mate control en audio met zes spea-
kers. Ook leuk, de achteruitrijcamera
met scherm in de binnenspiegel. De
Ranger scoort goed als het gaat om in-
terieurruimte en kwaliteit, maar ook
het laadvermogen en geremd aan-
hangwagengewicht, van wel 3.500 kg,
zijn dik in orde. Leuk detail in de laad-
bak: de demontabele sjorogen.
Ruw terrein
De Ford Ranger voelt zich het meest
thuis in het ruwe terrein. Met 150 pk
vermogen, 375 Nm koppel en een bo-
demvrijheid van 34 cm is geen heuvel
hem te hoog. Wij stuurden de auto
zonder moeite (en met veel plezier)
40-41_rangerpoytest.indd 40 19-05-14 16:54