Pagina 45 van: Bestelauto nr. 2 – 2014

45 bestelauto nr. 2 – 2014
rij-impressie
Ford Transit Connect met 1.0 EcoBoost benzinemotor
Idee van het jaar
De Ford Transit Connect is International Van of
the Year 2014, maar eigenlijk is hij twee keer be-
kroond. De Transit Connect is namelijk beschik-
baar met de 1.0 EcoBoost benzinemotor, een
krachtbron die al tweemaal is verkozen tot In-
ternational Engine of the Year. Ja, u leest het
goed: een bestelauto op benzine. We namen de
Transit Connect 1.0 EcoBoost mee voor een rit.
Een bestelauto op benzine is natuur-
lijk niet nieuw. Het is zelfs normaal.
Kijk er de brochures van autofabri-
kanten maar op na. Er worden wel de-
gelijk bestelauto’s lopend op Euro 95
verkocht. Veel zijn het er echter niet.
Waarom? Euro 95 is nu eenmaal veel
duurder dan een liter diesel. Daarbij
hebben dieselmotoren veel meer trek-
kracht, bijna altijd een vereiste in het
kleintransport. Toch brengt Ford met
nadruk een benzinemotor, zelfs een
met maar 998 kubieke centimer in-
houd en voorzien van drie cilinders,
voor de Transit Connect. “De 1.0-liter
EcoBoost is een van de meest geavan-
ceerde motoren die Ford ooit heeft ge-
maakt. Veel kopers van een lichte
bedrijfsauto kiezen vaak automatisch
voor een diesel, gebaseerd op het hoge
koppel en het lage verbruik. De 1.0
EcoBoost in de Transit Connect scoort
ook zeer goed op die onderdelen, is
daarnaast fluisterstil en heeft boven-
dien een lagere aanschafprijs dan een
dieseluitvoering. Het omslagpunt voor
een diesel ligt tegenwoordig veel
hoger dan menigeen denkt en onze
Transit Connect 1.0 EcoBoost is dan
ook voor veel ondernemers een seri-
euze optie,” aldus Gerard Bolder, di-
recteur Ford Nederland.
Klein
Voordat we instappen in de Transit
Connect kijken we eerst even onder
de motorkap. Daar ligt een klein
ogende motor. De 1.0 EcoBoost levert
in deze uitvoering totaal 100 pk en
heeft een koppel van 170 Nm vanaf
1400 toeren. Eenmaal achter het
stuur zien we dat de motor gekoppeld
is aan een versnellingsbak met zes
gangen. Een draai aan de contactsleu-
tel moet de motor tot leven doen
komen. Eehh… loopt-ie wel? Ja, de
motor loopt wel degelijk, maar statio-
nair draaiend is de 1.0 EcoBoost zo stil
dat je ‘m amper hoort. Onze geluids-
meter slaat uit naar slechts 44 dB.
Eenmaal onderweg blijft de motor
stil. Op de snelweg is het geluid iets
meer dan 71 dB, maar dat komt voor-
namelijk van banden- en windgeruis.
De motor toont zich aangenaam ge-
zelschap. Wie altijd diesel rijdt moet
even wennen aan de lichte bediening
van de koppeling en de afwezigheid
van de dieselbrom, maar krijgt daar
veel voor terug. De 1.0 EcoBoost is ui-
termate soepel en geeft al bij lage toe-
ren veel trekkracht. Zo veel, dat je je
na een fiks aantal kilometers afvraagt
waarom velen altijd zo halstarrig heb-
ben vastgehouden aan de dieselmotor
en zo schamper hebben gedaan over
benzinemotoren. We testen de accele-
ratie van 0 naar 80 en zitten op 80
nog voordat er tien seconden verstre-
ken zijn. De motor draait bij 80 km
per uur 1.750 toeren per minuut, bij
100 zijn dat er 2.400 en bij 120 komen
er nog 350 t/min bij. In de stad, waar
wij voornamelijk reden met de Transit
Connect, blijkt het start-stop systeem
een aangename voorziening. Niet al-
leen houdt het de lucht zo schoon mo-
gelijk, ondanks eindeloos stoppen en
weer optrekken blijft het systeem
werken.
Rekenen
Betekent de komst van de 1.0 EcoBoost
motor een nieuw tijdperk in de motori-
sering van bestelauto’s? Dat zou kun-
nen, maar wie benzine gaat tanken
krijgt natuurlijk wel te maken met ho-
gere brandstofkosten. Wanneer is het
profijtelijk om met een 1.0 EcoBoost te
gaan rijden? Als u jaarlijks niet veel ki-
lometers met uw compacte bestelauto
rijdt, dan is het zeker de moeite waard
om eens goed te gaan rekenen. De to-
tale exploitatiekosten zouden zomaar
eens lager kunnen uitvallen dan van
een diesel, want de 1.0 EcoBoost heeft
een lagere aanschafprijs, dus ook la-
gere verzekeringspremie en lagere af-
schrijving. Ook de wegenbelasting valt
fors lager uit.
Concluderend kan worden gezegd dat
het vooroordeel dat bestelauto’s met
benzinemotoren niet echt serieus
kunnen worden genomen tot het ver-
leden behoort. De Ford Transit Con-
nect 1.0 EcoBoost bewijst dat het kan.
Ook de nieuwe Transit Courier komt
overigens met deze motor beschik-
baar. ■
Arjan Velthoven
■
De 1.0 liter benzinemotor is klein van
stuk en uiterst stil in gebruik.
Het start-stop systeem werkt veel langer
dan bij een diesel.
Even wennen bij de pomp: er moet
Euro 95 in.
Met een schone 1.0 EcoBoost benzine-
motor is de Transit Connect zeer wel-
kom in de stad.
45_transitconnecoboost.indd 45 19-05-14 17:00