Pagina 48 van: Bestelauto nr. 2 – 2014

48 bestelauto nr. 2 – 2014
handling testen op het voormalige militaire vlieg-
veld en de omliggende besneeuwde wegen. Voor
deze tests halen we de lading uit de auto’s. Daarmee
kunnen we nog beter ervaren hoe en wanneer de
auto’s wegglijden en hoe Electronic Stability Control
(ESC) functioneert. Ook testen we de bestelauto’s in
slaloms. De pilonnen staan geduldig te wachten in
de sneeuw. De wegen rondom het vliegveld werden
gebruikt om de ophanging en vering te testen en
een noodstop te simuleren. Tenslotte wordt de fa-
meuze ‘Madeleine-test’ uitgevoerd. Daarbij zit een
persoon van gemiddelde lengte achter het stuur en
wordt aan de rechterzijde van het voertuig een pop
van 100 cm hoogte langzaam bij het voertuig van-
daan getrokken. Het is een natuurgetrouwe test van
het overzicht aan de rechterkant van het voertuig in
stedelijke gebieden, waar het vaak vol is met voet-
gangers en fietsers.
Koude start
Na zeven dagen testen is het tijd om conclusies te
trekken. Een daarvan is dat de kwaliteit van de hui-
dige bestelauto hoog is: er is niet echt een slechte
bestelauto aan te wijzen. Na het toekennen van de
punten blijft er in beide klassen een winnaar over.
Dat is in in de ‘kleine klasse’ de Ford Transit Con-
nect. De International Van of the Year 2014 krijgt
veel lof voor zijn personenauto-achtige rijgedrag. De
Voordat u nu meteen op zoek gaat naar muts en
sjaal om dit artikel te lezen, moeten we u eerst even
op de hoogte brengen van het weer in Helsinki ten
tijde van deze test, in februari van dit jaar. De Arctic
Van Test vond in 2014 al voor de 28e keer plaats. De
normale winterse temperaturen liggen tot wel 40
graden onder nul. Maar in februari van dit jaar brak
de winter ook in Finland niet echt door, met tempe-
raturen tijdens de test tussen de -1 en -8 graden Cel-
sius. Is daarom de test niet representatief? Jazeker
wel, want de wegen rond Helsinki waren nog altijd
bedekt met sneeuw. Het enige onderdeel dat mis-
schien wat minder zwaar was dan in andere jaren
was de ‘koude start’, die anders dus echt koud was.
Twee klassen
Acht bestelauto’s deden dit jaar mee in de Arctic Van
Test, onderverdeeld in twee klassen. De ‘kleine’ klasse
bestond uit de Citroën Berlingo L2 Airdream EGS6
e-HDi 90 pk, Ford Transit Connect L2 Trend 1.6 TDCi
95 pk, de Renault Kangoo Maxi dCi Stop/Start 90 pk
en de Volkswagen Caddy Maxi 1.6 TDI DSG 102 pk. De
andere klasse, met 3,5 tons bestelauto’s, bestond uit
de Ford Transit 350 2.2 TDCi Trend RWD LWB 155
pk, de Mercedes-Benz Sprinter 316/43 CDI LWB 163
pk, de Opel Movano 2.3 CDTI L3H2 146pk en de Volks-
wagen Crafter 35 LWB 2.0 TDI 163 pk. De 3,5 tonners
waren beladen met 600 kg lading, de kleine bestelau-
to’s met 250 kg. Vanzelfsprekend stonden alle auto’s
op winterbanden, zelfs met spikes, van het type No-
kian Hakkapeliita.
Analyseren
De Arctic Van Test bestaat uit 7 dagen meten, analy-
seren en vergelijken. Vier dagen lang wordt dat sta-
tisch gedaan. Dat gaat om dimensies binnen en
buiten de voertuigen, technische inspecties, metin-
gen van acceleratie en geluid en een eerste korte rit
om indrukken te vergaren over het rijgedrag van de
bestelauto’s.
Daarna begint de test pas goed, met flink wat rijproe-
ven. Dag één bestaat uit diverse ritten en rond
Mäntsälä, een dorp net ten noorden van Helsinki. We
kunnen hier de bruikbaarheid van de auto’s in stede-
lijke gebieden testen. Het gaat dan bijvoorbeeld om
in- en uitstappen, het zicht rondom en hoe efficiënt
de zijspiegels zijn. Achteruit rijden doen we ook,
want dat is van belang bij distributietaken waarbij
veel start-stop is. Ook kijken we naar praktische
zaken in de bestelauto’s, zoals opbergruimten in de
cabines.
Marathon
Dag twee, een echte marathondag. We rijden 800
km naar het noorden, langs Jyväskylä, waar de rally
van Finland plaatsvindt, naar Oulu, de meest dicht-
bevolkte stad van Noord-Finland. Daarna rijden we
door naar Pudasjärvi en door het winterwonderland
naar onze overnachtingsplaats, het ski-resort Syöte.
We hebben gedurende de lange rit alle tijd om het
rijgedrag van de auto’s te analyseren, voor langere
tijd de zitpositie te ervaren en om geluid en vibratie
waar te nemen. Met veel zout en sneeuwprut op de
weg kunnen we de sproei-installatie en ruitenwis-
sers uitgebreid proberen. Net als de lampen trou-
wens, want we rijden grotendeels in het donker.
Madeleine
Na een welverdiende nachtrust rijden we op dag
drie terug naar Pudasjärvi, waar we een dag lang de
In Mäntsälä kan de Transit goed in stedelijk gebied worden getest.
Ja, er werd serieus getest. Maar ‘s even lekker glijden met een Transit Connect kan ook, gewoon voor de fun.
De goede werking van Electronic Stability Control (ESC) van de Transit Connect kan in
de sneeuw prima worden ervaren. Met de Transit rijden we slaloms langs talloze pilonnen.
46-49_arcticvantest.indd 48 19-05-14 17:02