Pagina 10 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

10 bestelauto nr. 2 – 2015
Mitsubishi L200 Club Cab Intense
Offroad stiltecoupé
Afgelopen zomer introduceerde Mitsubishi de vijfde
generatie van de L200 pick-up. Met een nieuwe die-
selmotor en verbeterde aero dynamica moet de
L200 vooral gaan scoren op een lager geluidsniveau
en een beter brand stofverbruik. Bestelauto ging on-
road en offroad om dat zelf te ervaren.
De tweepersoons Mitsubishi L200
Club Cab die we ophalen is een ro-
buuste pick-up. We zien een aerodyna-
misch gevormde voorzijde en aan de
achterzijde een goed bruikbare laad-
ruimte. Met een laadvermogen van
1.035 kg kan ook het nodige aan la-
ding meegenomen worden. Deze ‘In-
tense’ uitvoering beschikt over diverse
verchroomde accenten, fraaie 17 inch
lichtmetalen velgen met 245/65R17-
banden, een zilverkleurige skidplate
aan de voorzijde en een achteruitrijca-
mera in de laadklep. Bovendien ligt in
deze uitvoering de nieuwe 181 pk
sterke High Power ClearTec dieselmo-
tor met automatisch start-/stopsys-
teem. Een zeer prettige en soepele
motor. Aan de binnenzijde vinden we
twee zitplaatsen en een gestoffeerde
ruimte achter de stoelen om bijvoor-
beeld een gereedschapskoffer of tas-
sen te plaatsen. Die stoelen zijn
eenvoudig naar voren te klappen,
maar keren niet terug in de oorspron-
kelijke stand. Een punt van kritiek,
dat we vaker tegenkomen bij Aziati-
sche auto’s. Voor de rest bevallen de
stoelen goed, ze zijn comfortabel en
bieden genoeg zijdelingse steun. De
werkplek is verder luxe te noemen.
We zien een verstelbaar lederen stuur-
wiel met diverse functies (waaronder
cruise control), een grote middencon-
sole met opbergruimte, fraaie in pia-
nolak afgewerkte panelen, climate
control en een groot display voor de
audio, telefoon en achteruitrijcamera,
maar geen navigatie. Met zo’n mooi
groot scherm een gemis. Bovendien
niet leverbaar op deze Club Cab.
Enorm trekvermogen
Tussen de voorstoelen vinden we de
Super Select inschakelbare vierwiel-
aandrijving. Een eenvoudig te bedie-
nen systeem met vier standen,
2H (alleen achterwielaandrijving),
4H (vierwielaandrijving voor normale
ondergrond bij regen en sneeuw),
4HLc (voor wat ruiger terrein bij ho-
gere snelheden) en 4LLc (voor echt
ruig terrein en lage snelheden). We
hebben dat natuurlijk geprobeerd op
een modderig stuk weiland, waar de
L200 met geactiveerde vierwielaan-
drijving moeiteloos doorheen ploegde.
Wie regelmatig een flinke aanhang-
wagen of paardentrailer moet meene-
men zal met de L200 niet snel stil
komen te staan, gezien het enorme
trekvermogen van 3.000 kg!
Op gewoon asfalt verrast de L200 ons
in positieve zin. De pick-up is name-
lijk uitzonderlijk stil, zowel bandenge-
ruis als de motor horen we nauwelijks,
alleen wat windgeruis aan de achter-
zijde, waar de laadbak immers de no-
dige wind vangt. Overigens, bij stevige
zijwind merk je wel met een hoge
auto op pad te zijn. Schakelen met de
zesbak gaat prima en trefzeker. Wel
voel je soms de enorme aandrijflijn
die onder deze auto zit. Dat geeft een
veilig gevoel. Qua veiligheid scoort de
Mitsubishi punten: zeven airbags
(waaronder een knie-airbag) en di-
verse elektronische systemen waaron-
der Trailer Stability Assist. Positief
zijn we verder over de draaicirkel: die
is met 11,8 m voor een 4WD zeker
klein te noemen. Met een gemiddeld
testverbruik van 1 op 12,5 is deze
nieuwe L200 ook nog eens redelijk
zuinig, zeker als we kijken naar het
vermogen en een laadbak die de no-
dige wind vangt. Kortom, de nieuwe
Mitsubishi L200 is een moderne, zui-
nige en stille pick-up met sterke
4W-capaciteiten, die weer helemaal
meedoet in het pick-upsegment. ■
Paul Quaedvlieg
Testresultaten
Geluidsniveau bij 80/120 km/u (dBA) 64 dBa en 70 dBa
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 9,5
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 8
Brandstofverbruik (l/km) 1 op 12,5
CO2-uitstoot 169 gr/km
Laadruimte lxbxh (cm) 185 x 147 (hoogte n.v.t.)
Tilhoogte (cm) 88
Eigen gewicht (kg) 1.815
Nuttig laadvermogen (kg) 1.035
Max. aanhangergewicht (kg) 3.000
Prijs zoals getest (€) 27.490,- (excl. BPM/BTW)
De nieuwe Mitsubishi L200 is een stoere pick-up die ook nog eens heel stil is.
De laadbak is voldoende groot, maar
heeft wel een grote tilhoogte.
Een prettige en luxe werkruimte met
mooie display voor radio, telefoon en
achteruitrijcamera.
Een prettig multifunctioneel stuurwiel,
duidelijke meters en alle hendels onder
handbereik.
10_testmitsubishil200.indd 10 08-10-15 11:47