Pagina 11 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

11 bestelauto nr. 2 – 2015
test
Mercedes-Benz Vito 119 BlueTEC DC XL
‘Business class’ in grijs
De Mercedes-Benz Vito
debuteerde een jaar ge-
leden. Nieuw is echter
de dubbele cabine uit-
voering. Deze door
Snoeks Automotive om-
gebouwde versie is er in
twee varianten. Wij
reden de meest luxe
‘Plus’ uitvoering, zeg
maar gerust business
class op grijs kenteken.
Het business class gevoel werd nog eens
versterkt doordat de testauto een Vito
119 BlueTEC XL was voorzien van di-
verse luxe pakketten, hele fraaie 18”
velgen en super handig, een schuifdeur
aan de linkerzijde. De twee schuifdeu-
ren verschaffen een prima toegang tot
de tweede rij stoelen. Ja, echt stoelen,
die ook nog eens individueel te verstel-
len zijn. Weliswaar beperkt, maar toch.
Onder de middelste stoel zit een 12V
plus twee USB aansluitingen zodat op
de tweede rij volop gewerkt kan wor-
den op tablets of smartphones. Ook is
er voldoende ruimte onder de stoelen
en in de schuifdeuren om zaken op te
bergen. Bij een bestelauto is de laad-
ruimte ook van belang. Daarom is de
Snoeks ombouw zodanig van vorm, dat
er vanuit de laadruimte onder de bank
lange materialen en gereedschappen
zoals ladders, planken of buizen ver-
voerd kunnen worden (max. lengte:
2.27 m). Deze XL-versie heeft ook nog
eens een extra lange laadruimte (1.80
m). De rest van de cabine (voorin) is ge-
lijk als bij de overige Vito’s. Dat bete-
kent twee prima stoelen, een heel fijn
lederen stuurwiel met diverse functies,
bruikbare vakken in het dashboard,
maar ook de wat minder elegante navi-
gatie van Mercedes-Benz. De navigatie
is echt niet meer van deze tijd met een
apart knopje om alles in te stellen. An-
dere fabrikanten bieden systemen aan
die makkelijker met een touchscreen te
bedienen zijn en mooier om naar te kij-
ken. Wel heel fraai is de interieurver-
lichting in de cabine, de drie spotjes in
de dubbele cabine en ook de laad-
ruimte is mooi verlicht.
Het rijden met deze Vito 119 BlueTEC is
een ervaring op zich. De 2.1 liter diesel
met 190 pk voldoet aan de Euro 6 en
vormt een prima duo met de bekende
7G automaat van Mercedes-Benz. Het is
bovendien een heel snel duo (leuk bij
stoplichten!) en naar verhouding zuinig.
Tijdens de test kwamen we uit op een
gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 km.
Dat viel ons mee, vooral omdat we de
190 pk versie reden en veel korte afstan-
den in de testperiode hebben afgelegd.
Wederom zijn we te spreken over het
onderstel van de Vito.
Stabiel
De auto ligt zeer stabiel op de weg,
zodat je ook veilig met hoge snelheden
onderweg kunt zijn als het moet. Het
■
Testresultaten
Geluidsniveau bij 80/120 km/u (dBA) 64 dBa en 70 dBa
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 7,7
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 8,2
Brandstofverbruik (l/km) 1 op 12,5
CO2-uitstoot 158 gr/km
Laadruimte lxbxh (cm) 180 x 168 x 137
Tilhoogte (cm) 54
Eigen gewicht (kg) 2048
Nuttig laadvermogen (kg) 752
Max. aanhangergewicht (kg) 2.500
Prijs zoals getest (€) 45.964,- (excl. BPM/BTW)
Deze Mercedes-Benz Vito 119 BlueTEC is, dankzij de luxe dubbele cabine, businessclass.
Welkom aan boord! Met twee schuifdeu-
ren is de toegankelijkheid prima.
Lange platen, buizen of ladders kunnen
tot ver onder de bank worden geschoven.
voelt allemaal heel solide aan. Deze
Vito is voorzien van een grote achter-
klep in plaats van deuren. Op zich een
mooie oplossing, alleen het sluiten kost
wat meer moeite. De bediening gaat
aan de zware kant en korte mensen
zullen er niet altijd bij kunnen komen.
Een pluspunt van deze klep is dat deze
in open toestand ook voldoet als een
prima beschutting voor regen! De prijs
van deze Vito 119 BlueTEC DC XL is €
45.964,- euro (excl. BTW/BPM). Dat is,
net als bij de VW Transporter T6 op de
vorige pagina, veel geld. Maar ook hier
geldt, dat er al een basis-Vito is vanaf
17 mille. Dan is het echter rijden in
economy class, aan u de keuze! ■
Paul Quaedvlieg
11_testvitodubbcab.indd 11 08-10-15 13:02