15 bestelauto nr. 2 – 2015
MULTITEST
In 2014 won de Ford Transit Connect
de International Van of the Year
award. In de multitest van dat jaar
vonden we zelf ook de Transit de be-
tere keuze in dit segment. We noem-
den het zelfs ‘de nieuwe maatstaf’.
Een heerlijk rijdende bestelauto die
het comfort van een personenwagen
dicht benadert. Het interieur oogt nog
steeds als dat van een personenwagen.
De middenconsole met ingebouwde
navigatie (wel klein) oogt wat druk
met alle knoppen. Bij de nieuwste mo-
dellen personenwagens is Ford afge-
stapt van deze drukke middenconsole,
dit zouden ze ook best kunnen door-
voeren naar de bedrijfswagens. Toch
zit de Connect qua ergonomie nog
steeds goed in elkaar. De stoelen zit-
ten prima, zijn comfortabel en bieden
voldoende steun. De cabine biedt ver-
der voldoende opbergvakken en in de
deuren is ook de nodige bergruimte,
onder andere voor flessen. Deze Con-
nect was uitgevoerd met drie zitplaat-
sen, maar echt comfortabel met drie
volwassen personen naast elkaar zit-
ten is er niet bij. Wel is deze bank op
te klappen, met daaronder wat berg-
ruimte. Tevens zijn er dan bruikbare
bekerhouders voorhanden. Vanwege
de grote voorruit heeft Ford gekozen
voor grote zonnekleppen, maar als
deze naar beneden geklapt zijn bij
laagstaande zon is er weinig zicht op
de weg. Fijn is de voorruitverwar-
ming, en de achteruitrijcamera is nu
geïntegreerd in het navigatiescherm.
Mooi is het kleuren TFT-scherm tus-
sen de toerenteller en de snelheidsme-
ter, zeker als je de schermpjes bij de
overige kandidaten bekijkt. De laad-
ruimte van deze L2 is vanzelfsprekend
groter dan die van de overige vier. Een
punt van kritiek in de vorige test was
het beperkte laadvermogen van de
Connect in L1-uitvoering, deze L2 zit
nu op hetzelfde niveau als de overige
vier L1-kandidaten, maar blijft per
saldo wel wat achter. Ford heeft veel
aandacht besteed aan het onderstel en
de wielophanging. Dat resulteert in
een prima weggedrag dat vergelijk-
baar is met personenauto’s. Voor deze
test kregen wij, bij gebrek aan een
Euro 6-motor, een testauto mee met
Euro 5-motor, een vijfbak en zonder
start-/stopsysteem. De 1.6 dieselmotor
is niet de snelste van dit vijftal, maar
wel mooi stil, soepel en zuinig, zelfs
de zuinigste uit deze test. En dat ge-
woon met vijf versnellingen.
Ford Transit Connect 1.6 TDCi Trend
Zuinigheidskampioen
l zuinige motor
l comfortabel
l achteruitrijcamera
l drukke middenconsole
l laadvermogen
l (te) grote zonnekleppen
7
3
15_multitestford.indd 15 08-10-15 09:28