17 bestelauto nr. 2 – 2015
MULTITEST
De Peugeot Partner draait al heel wat
jaren mee in dit segment, samen met
zijn tweelingbroer Citroën Berlingo.
De tweeling werd eerder dit jaar ver-
nieuwd. Geen schokkende make-over,
enkel wat cosmetische aanpassingen.
De leeuw figureert nog altijd promi-
nent op de Peugeot, en wij vinden de
Partner er nu van voren eigenlijk
beter uitzien dan de Berlingo. Beide
auto’s hebben vanaf nu fraaie led-ver-
lichting. Een miniem detail, maar wel
fraai zijn de wieldoppen op deze Part-
ner. Geeft hetzelfde effect als lichtme-
taal, maar kost veel minder. Verder is
er uiterlijk aan de Partner weinig te
melden. In het interieur stelt het
dashboard wel een beetje teleur. Het
gaat al lang mee en mag echt wel eens
vernieuwd worden. Dan komen we
tenminste af van die rare details als de
knoppen voor de raambediening in de
middenconsole en onbruikbare ronde
vakjes. Het stuurwiel is enkel voor-
zien van een airbag, alle bediening zit
achter het stuur aan stengels. De Part-
ner heeft wel voldoende opberg-
ruimte, zowel op het dashboard als in
de grote middenconsole. Handig is het
smartphone vakje aan de rechterzijde
van de versnellingspook. Ook de be-
kerhouder zit op een prima plek aan
de voorzijde van de middenconsole.
De zit achter het stuur is wat aan de
hoge kant. Dat past helemaal niet bij
de trend om bestelauto’s steeds meer
als personenauto’s te laten aanvoelen.
Nieuw is het multimedia- en naviga-
tiesysteem. Het geeft veel informatie,
maar een volledig kleurendisplay had
best gemogen. Handig is de achteruit-
rijcamera. De laadruimte is niet ver-
anderd. Wel kierde het tussenschot
tussen cabine en laadruimte, een slor-
digheidje qua afwerking? De Partner
is voorzien van de sterkste diesel, met
120 pk. Dat betekent naast lekker ac-
celereren ook een fikse bijtelling. De
motor is wel zuinig. Dat is fijn in deze
nieuwe Euro 6-uitvoering. Er moet
wel AdBlue bijgevoegd worden om dat
te halen, maar dat hoeft slechts elke
20.000 km. Daardoor hoef je niet zelf
te gaan klooien met ureum, wel zo
fijn. De zesbak wordt door sommigen
als wat hakerig beoordeeld. Het on-
derstel van de Partner komt van de
Citroën Picasso en beschikt ook over
een onafhankelijke, licht meestu-
rende achteras. Dat kun je merken,
want de wegligging van deze auto is
prima.
Peugeot Partner XT 1.6 BlueHDi
Technisch verfijnd
l zuinige Euro 6-motor
l wegligging
l verbeterd exterieur
l dashboard verouderd
l wat hakerige zesbak
l hoge zit achter stuur
7
3
17_multitestpeugeot.indd 17 08-10-15 09:31