19 bestelauto nr. 2 – 2015
MULTITEST
De Renault Kangoo Express is van
deze vijf testauto’s alweer de langst
meelopende. In 2013 werd de Kangoo
optisch en motorisch aangepast,
maar de basis van deze generatie
stamt uit het voorjaar van 2008. Het
is inmiddels een vertrouwd concept,
maar daardoor wel de minst mo-
derne van het vijftal. Daar komt ver-
betering in, want naar schatting
volgend jaar komt er een nieuwe
Kangoo. De Kangoo in onze test geeft
het meest het bedrijfswagengevoel
weer, waar de overige testauto’s meer
naar personenwagenmaatstaven nei-
gen. Daarmee is de Renault heus
geen slechte auto: sterke kanten zijn
nog steeds de soepele dieselmotor, de
aandrijf lijn, het veercomfort en het
zicht rondom.
De stoelen zijn wel op Franse leest
geschoeid, dus aan de zachte, com-
fortabele kant. Terwijl andere Franse
merken kiezen voor stevigere stoe-
len, doet Renault dat (nog) niet. Je
moet ervan houden. Doordat de test-
auto een redelijke basisuitvoering is,
ontbreekt het fijne R-linksysteem
met navigatie. Mensen die veel op de
weg zitten, zouden eigenlijk voor dit
systeem moeten kiezen, dat naviga-
tie, multi-media, radio en telefoon
combineert. Nu zien we in plaats van
het R-Linksysteem een goed bruik-
baar documentenvak. Handig blijven
de knoppen op het stuur en aan de
stuurkolom, onder andere voor de
bediening van de radio. Het dash-
board is verder goed afleesbaar, maar
het zou allemaal wel wat moderner
mogen. De middenconsole is naast
een handig opbergvak ook een pret-
tige steun voor de rechterarm op lan-
gere ritten.
De Renault beschikt wel over verstel-
bare veiligheidsgordels en tussen de
twee voorstoelen zit een handig
haakje op het tussenschot ge-
schroefd. Voor een lager brandstof-
verbruik beschikt de Kangoo over een
‘eco’ knopje, een schakelindicator en
een start-/stopsysteem. Qua brand-
stofverbruik zit de Kangoo een beetje
in de middenmoot. Met zijn 90 pk
dieselmotor is de Kangoo het lichtst
gemotoriseerd in deze test, maar doet
qua acceleratie en soepelheid niet
onder voor de rest van het testveld.
Wel is het geluidscomfort wat min-
der. Windgeruis en motorgeluiden
dringen meer door in het interieur,
waarmee de Renault de meest luid-
ruchtige is van deze test. Inherent
aan het ontwerp van 2008. De laad-
ruimte is goed toegankelijk en de
wielkasten steken niet heel ver de
laadruimte in. Wel is het laadvermo-
gen aan de lage kant. Positief zijn we
daarentegen over de aanschafprijs,
want de Renault is de goedkoopste in
deze test.
Renault Kangoo Express Energy dCi 90 Stop en Start
Vertrouwd concept
l comfortabel
l soepele en zuinige motor
l prijs
l laadvermogen
l bedrijfswagengevoel
l interieurgeluid
7
3
19_multitestrenault.indd 19 08-10-15 09:30