20 bestelauto nr. 2 – 2015
De Volkswagen Caddy, de meest ver-
kochte compacte bestelauto in zijn seg-
ment, is grotendeels vernieuwd. Dat is
uiterlijk te zien aan een strakke voor-
zijde en ook de achterzijde is gewijzigd.
Daarnaast is ook het interieur ver-
nieuwd en gebaseerd op de personen-
wagens van Volkswagen. Zo zien we een
multifunctioneel lederen stuurwiel met
Adaptive Cruise Control (ACC), een mo-
dern multimediasysteem met navigatie
en ga zo maar door. ACC op een com-
pacte bestelauto hebben we nog niet
veel gezien. Het systeem op zich is
prima, maar niet in druk verkeer. Elke
keer als een ander voertuig invoegt voor
de Caddy, gaat deze, afhankelijk van de
afstand tot de voorligger, fors in de rem-
men. De nieuwe Caddy is qua veiligheid
helemaal bij de tijd met standaard vier
airbags en multi collision braking. Het
dashboard blinkt niet uit qua opberg-
vakken. Wel heel mooi is de plaats ach-
ter de schakelpook om een smartphone
neer te leggen. Die plek is voorzien van
een draadloze externe antenneverbin-
ding voor een betere ontvangst en met
aansluitingen voor usb, aux en 12v. De
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Highline
Prijzig kwaliteitsproduct
l motor
l kwaliteitsgevoel
l veiligheidssystemen
l verbruik
l dure opties
l geen verstelbare veiligheidsgordels
7
afwerking is op Duits niveau, het kwali-
teitsgevoel overheerst. De stoelen zijn
degelijk en geven voldoende steun. Wel
missen we een armleuning aan de be-
stuurdersstoel. Onze testauto is voor-
zien van een DSG-automaat met zes
versnellingen en vormt samen met de
moderne Euro 6-TDI-motor een prettige
combinatie. Jammer is wel dat het ver-
bruik in vergelijking met de concurren-
tie achterblijft. De wegligging heeft VW
prima voor elkaar, vooral op asfalt ligt
de Caddy rotsvast op de weg. Met ste-
vige verkeersdrempels echter veert de
Caddy niet zo soepel en komt zelfs wat
bokkig over. Dat kan te maken hebben
met de 17 inch laagprofielbanden die
onder de testauto lagen in combinatie
met de starre achteras. Onze luxe test-
auto in Highline uitvoering was voor-
zien van diverse extra’s en gaat qua
aanschafprijs richting de 30 mille. Veel
geld in deze compacte klasse, al zit het
met de restwaarde van de Caddy wel
goed. Aan de ene kant merk je in het in-
terieur dat de kwaliteit op een hoog ni-
veau ligt, anderzijds is deze compacte
besteller niet standaard voorzien van
een armleuning, haakjes voor een jas of
zelfs maar verstelbare veiligheidsgor-
dels. Handige zaken die veel van de
goedkopere concurrenten wel hebben.
3
20_multitestvw.indd 20 08-10-15 09:31