Pagina 24 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

die Sprinter ongelooflijk betrouwbaar.
Daar gaat het ons om, want stilvallen
is onbespreekbaar”, aldus Nawijn.
“Om die reden kopen we ze nu met
7G-tronic automaat. Die kunnen beter
tegen dit werk dan de handgescha-
kelde bakken. En ze rijden zuiniger.
Dat had ik overigens niet gedacht.
Vanwege het milieu-aspect bestellen
we ook altijd de eco-start-/stopfunctie
mee. De rekken achterin hebben we
zelf ontworpen. Die zijn helemaal
custom made voor onze mandjes en
gaan meerdere voertuigen mee.”
Fruitful Office koopt de auto’s via fi-
nancial lease. “Na die tijd zijn ze van
ons en proberen we er nog een paar
jaar mee te doen. Reden om afscheid
van een auto te nemen is vooral dat
hij er niet meer representatief uitziet
om er mee bij klanten voor de deur te
komen”, aldus Nawijn. Een andere
reden om Mercedes-Benz te rijden is
het verzekeringsprogramma van dit
merk.
Zorg voor mensen
Fruitful Office werkt met relatief veel
mensen die uit een bijzondere situatie
komen. “Als start-up hadden mijn
compagnon en ik natuurlijk nog niet
zoveel vermogen voor chauffeurs,
maar we hadden ze wel nodig.
Daarom kozen we toen voor mensen
die via een programma vanuit de ge-
meente Amsterdam kwamen en een
afstand tot de arbeidsmarkt hadden,
zoals dat zo mooi heet. Daar stond
destijds een behoorlijke vergoeding te-
genover. Die is anno 2015 zwaar gere-
duceerd en inmiddels hebben we
43 fte in dienst. Maar we doen het nog
steeds. Het is voor ons een way of life
geworden. Je moet er wel veel energie
24 bestelauto nr. 2 – 2015
Vloot Fruitful Office in vijf jaar twaalf keer zo groot
Héle sociale bananen
De chauffeurs van Fruitful Office (FO) rijden lan-
delijk met mandjes fruit naar zakelijke instellin-
gen. In 5,5 jaar tijd groeide Fruitful Office van
een start-up uit tot een bedrijf met een zestigtal
medewerkers, goed voor 43 fte en 24 Mercedes-
Benz Sprinter bestelauto’s. En het eind van de
groei is nog niet in zicht.
“Wij leveren vers fruit op elke werk-
plek. Dat idee komt uit Engeland,
maar gaat hier ook heel goed. Op jaar-
basis groeien wij ongeveer met vier
bestelauto’s”, vertelt Jacob Nawijn,
mede-eigenaar van de vitaminebron
voor veel bedrijven. “Begin volgend
jaar denken wij met 32 voertuigen ons
fruit te bezorgen. Maar belangrijker
vind ik dat het aantal aflevermomen-
ten voor al onze auto’s stijgt. Dage-
lijks doen we dan ongeveer 50 tot 60
drops.” Net als voor veel andere leve-
ranciers in dit soort werk is dat een lo-
gistieke krachttoer. “We proberen al
onze leveringen vóór 14.00 uur ter
plaatse te hebben. En ook gaan de lege
mandjes weer mee terug. Soms is dat
makkelijk. Zo hebben we alleen al één
hele vracht voor het WTC in Amster-
dam. Die chauffeur heeft daar een
vaste kar waarmee hij door het ge-
bouw rijdt en is dus vroeg terug.”
Klimaatbewust
Fruitful Office bedient het hele land
en een deel van België vanuit twee
vestigingen in Amsterdam en Breda.
Vanwege dat transport nam het be-
drijf extra maatregelen om de CO2-
footprint zo laag mogelijk te houden.
Nawijn: “Zo kopen we ons fruit zoveel
mogelijk lokaal in en uit het seizoen.
Maar sommige vruchten heb je hier
niet. In dat geval kiezen we voor fruit
dat als het al van overzee komt, in
ieder geval per schip en niet per vlieg-
tuig is aangevoerd. Verder proberen
we onze CO2-footprint te verkleinen
door te werken met gerecycled papier
en biologische plasticfolie. Maar de
meeste winst zit toch in ons bomen-
project. Voor elke fruitmand die wij
verkopen, laten we via de organisatie
Ripple Africa één fruitboom in Malawi
planten. Dat gebeurt door de lokale
bevolking. Die vruchten, papaya en
guave, zul je nooit in onze mandjes
vinden. Die eten de mensen daar zelf
op. We planten ook bomen aan voor
lokaal brandhout.”
Alleen MB
Bij Fruitful Office kiezen ze bewust
voor Mercedes-Benz. “Het is zeker niet
het goedkoopste voertuig, als je naar
de aanschafprijs en de kosten van de
beurten kijkt. Maar onze voertuigen
zetten gemiddeld in 60 maanden on-
geveer 3 ton op de klok. En dan blijkt
Na de middag druppelen de
bestelauto’s weer binnen bij
het hoofdkwartier aan de Jan
van Galenstraat in Amsterdam.
Chauffeur Bauke is slechthorend. Hij is alweer bijna vier jaar chauffeur bij Fruitful Office. Bij het laden van de bestelauto’s helpt iedereen mee.
24-25_fruitfulofficewagenparkbeheer.indd 24 08-10-15 09:33