Pagina 27 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

27 bestelauto nr. 2 – 2015
Verhuur
f leetowners en leasemaatschappijen.
Van den Helder: “Daar zie je wel een
verschuiving, dat ook leasemaat-
schappijen zich meer richten op de
verhuur. Wij bedienen ze met vervan-
gend vervoer, maar qua personenau-
to’s gaan ook zij naar de
multinationals waar wij al jaren con-
tact mee hebben, en bieden dan ook
daar verhuur van auto’s aan. Geluk-
kig zien we dat bij bestelauto’s nog
niet zoveel, want daar hebben ze geen
verstand van.” Zakelijke klanten zijn
erg belangrijk voor Hertz. “Vaak teke-
nen zakelijke klanten bij ons een ‘30
dagen plus’ contract, een soort mini-
lease”, legt Van den Helder uit. “Daar-
bij bieden wij vooral f lexibiliteit. Je
ziet dat bedrijven daar meer voor
gaan kiezen. Ze nemen een deel vast
in hun wagenpark, veelal via een
leasemaatschappij. Voor een deel van
de bestelauto’s kiezen ze voor mini-
lease oftewel verhuur voor een lan-
gere periode. Als het bij die bedrijven
wat minder gaat, dan kunnen ze ook
gemakkelijk van een voertuig af.” De
markt wordt wel stabieler, merkt Van
den Helder. “Bedrijven gaan meer au-
to’s kopen of leasen, maar een deel
blijven ze huren. Daar werken we
graag aan mee.”
Pakketjes bestelautohuur
Volgens Van den Helder is Hertz mo-
menteel de enige in Nederland die op
het gebied van deelauto’s ook bestel-
auto’s inzet. “Met Maxeda, de moeder-
maatschappij van Praxis, hebben we
een contract lopen. Op een aantal
grote Praxis vestigingen staan nu al-
tijd twee bestelauto’s paraat. Als klan-
ten iets groots te vervoeren hebben,
dan biedt Praxis de mogelijkheid om
meteen lid te worden van Hertz 24/7.
De klant krijgt een code en neemt de
auto een uur of langer mee. Hij rekent
per uur af. In België doen we dat bij
de Brico, eveneens onderdeel van
Maxeda. We tasten hiermee de markt
af, kijken hoe dit gaat lopen, en of er
echt behoefte aan is. Het goede
nieuws is dat we er geen geld meer op
verliezen. Maar de volgende stap is nu
hoe we er geld mee gaan verdienen.
Dat heeft alles te maken met bezet-
tingsgraad. De auto’s rijden momen-
teel te weinig, dus is er ruimte om
meer mensen blij te maken met dit
deelconcept. Dat betekent een marke-
tinginspanning samen met Praxis om
het concept bekender te maken. Kun-
nen we er geen winst op maken, dan
kijken we wel of we daarmee door
willen gaan. Dat het wel kan, bewijst
Hertz in Engeland. Daar hebben we
zo’n zelfde constructie met doe-het-
zelfketen B&Q en daar maken we wel
winst. In de winkel ligt daar een pallet
met pakketjes autohuur. Dus koop je
daar voor bijvoorbeeld 100 euro auto-
huur en daarvoor kun je een bestel-
bus meerdere uren gebruiken. Die
gedachte moet hier ook levendig ge-
maakt worden.”
Tot slot meldt Van den Helder nog de
budget-verhuuractiviteiten onder de
naam Thrifty en Dollar rent-a-car.
“Hiermee proberen we te concurreren
in een segment waarmee we met
Hertz niet willen concurreren. Je
moet als bedrijf kunnen differentië-
ren. Hier bij Dollar in Hoofddorp heb-
ben we nu 500 auto’s rijden. Het
maakt die klanten niet uit waarin ze
rijden, als ze maar rijden. Als de au-
to’s bij Hertz te oud worden, zetten
we zo’n voertuig bij Dollar neer, tegen
een lager tarief. Maar het zijn wel alle-
maal veilige en nette auto’s die nog
best een tweede verhuurleven kunnen
hebben.”
Specialistische kennis
Hans Klaassen is nu sinds een jaar bij
Sixt verantwoordelijk voor bestel- en
vrachtverhuur. Hij heeft een lange
loopbaan binnen de autoverhuur. “De
verhuurmarkt voor bestelauto’s in Ne-
derland is erg versnipperd, er zijn veel
lokale aanbieders. In Duitsland heeft
Sixt een zeer grote verhuurvloot van
bestelauto’s, de bedoeling is dat Ne-
derland daar de komende jaren in
volgt. Mijn focus ligt in eerste instan-
tie op het bestelautowagenpark en
nog niet op vrachtwagens. Klantcon-
tact en de behoefte van de markt is
hier een belangrijk onderdeel van. De
transportklant is wat directer en erg
gericht op mensen die de juiste infor-
matie kunnen verschaffen. Het ver-
schil met de gewone
personenautoverhuur is, dat een vier-
persoonsauto gewoon voor vier perso-
nen is. Een bestelauto met een
laadklep is anders dan een bestelauto
met deuren, en als ik acht kuub
vracht moet vervoeren en ik krijg
maar vier kuub capaciteit mee, dan
heeft de klant een probleem. Maten,
gewichten en uitvoeringen zijn be-
langrijk. Het gaat niet om het type of
merk auto maar om de functionali-
teit. Die behoefte in de markt kent
Sixt en speelt daar op in door een rele-
Aandeel bestelauto’s bij verhuurbedrijven groeit weer
Flexibiliteit in je
wagenpark: ga huren!
De verhuur van bestelauto’s had het moeilijk de afgelopen jaren. Vanaf de crisis tot nu is de totale
huurvloot in Nederland flink gekrompen. Toch timmeren diverse verhuurbedrijven aan de weg met
maatwerk voor ondernemers en particulieren. Flexibiliteit, samenwerking en bezettingsgraad zijn
nu de toverwoorden. De groei zit er weer in sinds een jaar.
‘nee’ verkopen aan onze ‘high yield’
klanten, zeg maar de particulier, die in
het weekend net iets meer betaalt dan
de zakelijke klant.
Flexibel wagenpark
Bij Hertz is de bezettingsgraad dus
heel belangrijk. Van den Helder is
daar heel duidelijk in. “Komt bij ons
de bezettingsgraad onder de 75 pro-
cent, dan moeten we maatregelen
nemen. Ik ken natuurlijk niet de be-
zettingsgraad van onze concurrenten,
maar ik heb mijn ogen niet in mijn
zak.” Het voordeel van Hertz is de
wijze waarop zij hun vloot aanschaf-
fen of auto’s laten afvloeien. “Dankzij
deze flexibiliteit kunnen we makke-
lijk auto’s laten afvloeien als we ze
niet meer nodig hebben en gemakke-
lijk toevoegen op het moment dat we
ze wel nodig hebben. Kijk, een auto
met een bak en lift heb je niet meteen
morgen al, maar voor waar de volu-
mes zitten, zeg maar de kleinere be-
stelauto’s, is er altijd wel een
leverancier die er een paar heeft
staan.” Herzt regelt alles centraal met
de importeurs van bestelauto’s. Im-
porteurs verdelen die auto’s weer
onder hun dealers. “Zo hebben we
met Mercedes een centrale deal, maar
Gomes in Zaandam is de dealer die
het afhandelt. Dat is een jarenlange
samenwerking die fantastisch goed
loopt. Zo doen we dat bijvoorbeeld
ook met Volkswagen en Renault.”
Minilease
Hertz haalt momenteel een groot deel
van de omzet uit business met grote
■
vant aanbod en specialistische kennis
en passie voor grijs kenteken.
Dedicated grijs kenteken
Die passie wordt de komende jaren
verder uitgebouwd. Klaassen: “In de
gebieden waar veel zakelijk bestel- en
vrachtverkeer zit en waar ook veel
particulieren aanwezig zijn, gaan wij
dedicated vracht- en bestelvestigingen
openen. De branche manager die daar
komt te werken en het overige perso-
neel zijn allemaal vakmensen op het
gebied van vracht en bestel. De dedi-
cated vestigingen krijgen wel een heel
lokaal accent. We zijn dan wel onder-
deel van een internationaal concern,
de klant wil graag lokaal contact.”
Worden daar dan straks ook vracht-
wagens verhuurd? “We sluiten de
inzet van vrachtwagens niet uit, maar
dat is voor nu nog niet aan de orde.”
Het is natuurlijk wel belangrijk om te
weten hoe klanten Sixt weten te vin-
den als het om bestelauto’s gaat. “Dat
is vooral een verkooptaak”, legt Klaas-
sen uit. “We moeten de vraag bij de
klant gaan creëren. Daarom benade-
ren we potentiële klanten direct. We
richten ons vooral op het hele scala
aan klanten, van zzp’er met één be-
stelbus, tot en met corporate bedrij-
ven met honderden auto’s. Ook deze
markt is, net als de verhuurmarkt, erg
versnipperd. Kijk maar eens naar de
postpakkettenbranche. Daar waren
vroeger een paar grote spelers die
eigen bestelbussen gebruikten en
chauffeurs in dienst hadden. Momen-
teel hebben die zelf geen auto’s meer,
maar is alles bij subcontractors onder-
gebracht. Vaak gaat het om bedrijfjes
van 1 tot 20 auto’s. Daar is veel ener-
gie en tijd voor nodig om deze klanten
te benaderen.” Klaassen geeft een
voorbeeld. “Zo hebben we onlangs
twee bestelauto’s ingezet voor het be-
zorgen van postpakketten. Dat bedrijf
kreeg er ineens twee routes bij. Dat
pakken ze met beide handen aan en
die man benadert mij met de vraag of
ik direct twee auto’s kan leveren. Het
bedrijf bestelt ondertussen wel twee
nieuwe bestelauto’s, maar het duurt
even voor deze er zijn. Terwijl die rou-
tes al meteen gereden gaan worden.
Sixt voorziet in deze behoefte.”
Sixt kan voor de zakelijke markt spe-
ciale afspraken maken. Dat doet de
verhuurder voor grote volumeklan-
Henk van den Helder, general manager Hertz Rent a Car Benelux: “Die 75 procent be-
zettingsgraad is voor mij heilig!”
26-27-28_huren.indd 27 08-10-15 11:53