Pagina 30 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

witte en de zilver-blauwe zijn zeer ge-
liefd. Er zijn wellicht al mensen die
hem zien als collector’s item.”
Jaren geleden verschenen er
design-schetsen van een Bulli
met wat rondere vormen,
echt een beetje zoals de T1. Is
een dergelijk model, à la de
Beetle, ooit nog te verwach-
ten, wie weet als elektrisch
voertuig?
“Als die er op korte termijn zou
komen, zou ik dat niet zeggen. Laat ik
eerlijk zijn: we hebben zoveel concep-
ten in het hoofd. Het merendeel ziet
nooit het daglicht. De concepten die
echt levensvatbaar zijn, brengen we
heel voorzichtig. Maar die Bulli waar
je het over hebt, die zit echt nog wel
in ons hoofd. Of hij ooit komt zal de
toekomst uitwijzen.”
Als we het dan toch hebben
over elektrische auto’s. Volks-
wagen is daar geen voorlo-
per in, hier en daar een proef
daargelaten. Kunnen we in
de toekomst elektrische be-
stelauto’s van jullie verwach-
ten?
“Het is voor ons geen vraag dat elek-
trische bestelauto’s gemeengoed zul-
len worden, maar eerder wanneer. Er
is een enorme groei van e-commerce,
plus een trend dat de vergrijzende be-
volking naar de stad trekt. Dat en de
noodzaak het milieu te beschermen
wijst uit dat elektrisch vervoer er gaat
komen. Voor bedrijven zijn laadver-
mogen, laadvolume en de operatio-
nele kosten zeer belangrijk. Maar VW
is voor alle vier de series, Caddy,
Transporter, Crafter en Amarok, bezig
met het denken over elektrische aan-
drijving. En met onze personenwagen-
afdeling hebben we al een zeer
succesvolle e-Load-UP in de markt
gezet. Wanneer andere modellen geïn-
troduceerd worden, is momenteel on-
derwerp van gesprek. Maar ze komen
als de tijd rijp is, dat is zeker. Het dis-
tributiemodel van steden verandert zo
snel dat het distributievervoer zich
moet aanpassen. Incentives of andere
ondersteuning van overheden is daar-
bij echter wel welkom, zeer zeker bui-
ten Nederland waar dat soort
overheidssteun nog veel minder ge-
woon is.”
30 bestelauto nr. 2 – 2015
Bram Schot, Volkswagen Nutzfahrzeuge:
‘ Marktleiderschap EU
verder uitbouwen’
2015 is een belangrijk jaar voor Volkswagen Nutzfahrzeuge. Bestelauto had de kans uitgebreid te
spreken met de hoogste baas op het gebied van marketing & sales bij VW Nutzfahrzeuge, de Neder-
lander Bram Schot.
De nieuwe Caddy en de
nieuwe Transporter zijn ge-
presenteerd en staan inmid-
dels bij de dealer. Hoe zijn
jullie nieuwe auto’s ontvan-
gen?
“Allebei heel goed. Zowel bij onze
eigen organisatie als vanuit klanten.
De Caddy natuurlijk, strak gelijnd,
mooi nieuw design. Maar ook als je er
mee rijdt, dan is het nodige aan aan-
drijving en onderstel veranderd. Hij
rijdt nog beter. De Caddy is nog beter
dan hij al was. Kijk je naar de T6, dan
krijgen we daar supergoede reacties
over, van klanten, dealers, iedereen en
ook overal, van Noord- tot Zuid-
Europa. We zijn er zelf heel trots op,
die auto is ook door onze engineers
met veel liefde gebouwd, en dat merk
je aan alles. Ik kan niet wachten tot
de T6 echt de weg op gaat in heel
Europa.”
Een van de eerste reacties die
Bestelauto hoorde, zowel bij
de Caddy als Transporter,
was: ‘Is die auto wel echt
nieuw?’ Ze zijn uiterlijk niet
heel erg veranderd. Wat is
daar de reden voor?
“Vergis je niet hoor, onderhuids be-
staat de Transporter voor driekwart
uit nieuwe onderdelen! Bij de Caddy
wat minder, maar ook daar is er veel
veranderd. Ook wat betreft uiterlijk
hoor, het is een prachtige auto gewor-
den. Als je de oude generatie Caddy en
Transporter naast de nieuwe zet, zie
je veel verschillen. Ik snap de reacties
wel, maar onze strategie is duidelijk:
wat betreft designevolutie, en geen
-revolutie. Zowel de Caddy als de
Transporter zijn al sinds jaar en dag
marktleider in Europa. Wat wij horen
van klanten is dat het design hele-
maal goed is. Het past bij de functio-
naliteit en efficiency, bij het concept
van die auto’s. De waardering is
enorm, dus je moet oppassen dat je
die niet verliest. Dus de keuze viel op
het overeind houden van de design-
features.”
Is er ook sprake van één de-
signtaal binnen VW? Je ziet
toch overeenkomsten tussen
bijvoorbeeld de bestelauto
Caddy en de personenauto’s
Golf en Passat.
“Dat is geen voorwaarde. Je ziet het
wel. Waar je mee omgaat, daar word
je door beïnvloed. Nee, er is geen de-
signtaal voorgeschreven, maar we
willen bestelauto’s bieden die kosten-
technisch interessant zijn voor de
klant. Dat luistert nauw, en dan ge-
beurt het wel eens dat je gebruik
maakt van onderdelen elders uit het
concern.”
Als VW dan voortborduurt op
de Caddy 3 en T5, hoe goed
worden die auto’s dan nog
verkocht?
“Enorm goed! Met de Caddy zijn we
afgelopen jaar in Europa uitgekomen
op 19 procent marktaandeel. De
Caddy is nu al een aantal jaren achter
elkaar marktleider in zijn segment.
Vorig jaar werden er in Europa
148.000 stuks van verkocht. De Trans-
porter doet het nog iets beter: 26 pro-
cent marktaandeel en veruit markt-
leider, vorig jaar bijna 170.000 stuks.
Duitsland heeft ook interessante
marktaandelen: 43 procent voor de
Caddy, 44 procent voor de Transpor-
ter. Het duizelt je wel eens als je be-
denkt dat bijna een op de twee
bestelauto’s in die segmenten een VW
is. Dat geeft ook wel een indicatie over
hoe tevreden men over VW is, en hoe
voorzichtig je met het product en de
klanttevredenheid om moet gaan.”
En wat ambieert VW met de
nieuwe Caddy en T6?
“Over getallen, doelstellingen voor de
toekomst praat ik niet. We hebben de
aspiratie om het marktleiderschap
verder uit te bouwen. We zijn de
nummer 1, we hebben zelfvertrou-
wen. Leider blijven is niet makkelijk,
hè. Dat kan alleen met hele goede au-
to’s. Alleen dan hou je de klanten te-
vreden, alleen dan kun je marktleider
blijven. Dat is hard werken, we kun-
nen niet achterover leunen.”
De auto-industrie werkt veel-
vuldig samen, ook bij de be-
stelauto’s. Citroën en
Peugeot, Mercedes-Benz en
Renault, enzovoort. Is het
voor jullie een optie om met
een partner in zee te gaan?
“Wij hebben het zelf niet nodig. De
Caddy, de Transporter worden zo goed
verkocht. Onze schaalgrootte is goed
genoeg, maar die gebruiken we vooral
intern. Of een partnerschap intern
mogelijk is met Skoda? Misschien,
maar dat zou je dan aan Skoda moe-
ten vragen. VW neemt daar zelf geen
initiatieven toe.”
Bij de presentatie van de T6
in Amsterdam, dit voorjaar,
stond de hele generatie van
de Transporter, van T1 tot T6
op een rij. De familie Pon was
aanwezig. Jullie cultiveren
die historie wel heel erg.
Waarom?
“Dat doen we eigenlijk niet zelf, dat
cultiveren, dat is zo gegroeid. Er zijn
13 miljoen exemplaren van de Trans-
porter verkocht, mensen hebben er
wat mee beleefd, die auto is onderdeel
van hun leven geweest. In de jaren
zestig probeerden mensen van alles
uit, en onze auto was erbij! Dat verge-
ten ze niet meer. In Nederland is Ben
Pon natuurlijk belangrijk geweest, dat
is mooi voor Pons Automobielhandel,
de Nederlandse importeur. VW maakt
er zelf niet zo’n cultus van, dat doen
eigenlijk de klanten. Die hadden eerst
respect voor de Transporter, en door
de jaren heen groeit dat uit naar
liefde. Daar zijn we natuurlijk wel
enorm trots op. En de liefde is weder-
zijds, dat mag duidelijk zijn!”
Met de T6 presenteren jullie
ook een nieuwe ‘Bulli’, de
GenerationSIX. Dat is wel de-
gelijk een duidelijk bedoelde
knipoog naar het verleden.
Hoe is die auto ontvangen?
“We hadden daar hoge verwachtingen
van, maar zelfs die zijn overtroffen.
Zeker zoals hij eruit ziet, in twee kleu-
ren, mooie velgen, doet hij wat den-
ken aan de Samba-bus. De reacties
zijn ongelooflijk goed. Zo goed zelfs
dat nu al zeker is dat we te weinig van
die auto’s hebben gemaakt. De rood-
30-31_interviewbramschot.indd 30 08-10-15 09:33