Pagina 32 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

Interne competitie
“We zijn een jonge organisatie en
competitief ingesteld”, vertelt De Ko-
ning. Daarom heeft Compass al jaren
een interne competitie ‘rij- en tankge-
drag’. Medewerkers krijgen punten
voor zuiniger rijden dan het verbruik
dat de fabrikant opgeeft. Ook tanken
bij onbemande tankstations, carpoo-
len en op de fiets naar het werk leve-
ren punten op. Strafpunten krijgen
medewerkers bij boetes en schades.
Eens per jaar komt een winnaar uit de
bus, die wordt beloond met een eten-
tje voor twee.
Het verbruik wordt berekend op basis
van de tankdata die tankkaartaanbie-
der Travelcard aanlevert. “Daar zit
geen analyse bij hoe het verbruik tot
stand is gekomen”, zegt De Koning.
“Als we de CO2–uitstoot verder willen
terugdringen, is werken met Green-
star een logische vervolgstap op wat
we al doen.”
Structureel verbeteren
Greenstar Statistics is in 2013 ont-
staan vanuit Dation, dat rijschoolsoft-
ware ontwikkelt en aanbiedt. Omdat
klanten van Dation aangaven het rij-
32 bestelauto nr. 2 – 2015
Compass verbetert rijstijl met Greenstar
Rijstijlhulp voor
groen rijden
Wie streeft naar groen rijden, krijgt meer grip op rijstijl, verbruik en uitstoot met een tool die het
rijgedrag inzichtelijk maakt en bijstuurt. Greenstar Statistics levert zo’n tool. Compass ging er
onlangs mee aan de slag om zowel veilig als zuinig rijden te bevorderen. Bestelauto vroeg HR-mana-
ger Cynthia de Koning naar de ervaringen met Greenstar.
Steeds meer bedrijven zijn actief bezig
met maatschappelijk verantwoord on-
dernemen en verbinden zich aan initi-
atieven als Nederland CO2-neutraal en
de CO2-prestatieladder. Dat geldt ook
voor Compass Infrastructuur Neder-
land. “We zijn sinds de start van het
bedrijf in 2011 al bezig met MVO en
gecertificeerd op het hoogste niveau
van de CO2–prestatieladder”, zegt
Cynthia de Koning, die naast human
resource management ook het wagen-
parkbeheer onder haar hoede heeft.
“Dit betekent dat we in 2020 10 pro-
cent minder CO2 willen uitstoten.” Zij
geeft aan dat de meeste winst te beha-
len is met het verlagen van het brand-
stofverbruik van het wagenpark. Dat
bestaat uit zes Volkswagen bestelau-
to’s – Crafters en Caddy’s – en twaalf
personenauto’s. De bestelwagens wor-
den gebruikt door de glasvezelmon-
teurs van Compass, dat is gespeciali-
seerd in ontwerp, aanleg en onder-
houd van projecten voor energie, com-
municatie en Intelligent Traffic
Systems (ITS).
Ook veiligheid speelt een belangrijke rol
voor Compass. “Daar hoort ook een vei-
lig rijgedrag bij. Onze Engelse vestiging
werkt al langer met een systeem voor
rijstijlanalyse. Ook in Nederland willen
we medewerkers actief betrekken bij
hun rijgedrag en daarop kunnen stu-
ren”, zegt De Koning. “Een veilige rijstijl
hoort bij onze bedrijfsvoering.”
Wekelijks krijgt Compass een overzicht met scores voor de overall rijstijl en afzonder-
lijke paramaters als te hard rijden of overmatig versnellen.
De EcoBox is eenvoudig aan te sluiten op de OBD II-poort. Die zit in alle bestel- en per-
sonenauto’s.
Fo
to
’s
: K
oo
s
G
ro
en
ew
ol
d
“Zowel veilig als zuinig rijden vinden we belangrijk”, zegt Cynthia de Koning. “Beide kunnen
we verbeteren omdat Greenstar de rijstijl zichtbaar maakt en verbetertips geeft.”
32-33_automatisering.indd 32 08-10-15 09:34