Pagina 34 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

rij-impressie
34 bestelauto nr. 2 – 2015
iPHEV-technology op basis van Iveco Daily
Ginaf komt met
hybride bestelauto!
Bestelwagen had de primeur om al te mogen rijden met de nieuwe 3,5-tons hybride bestelwagen
waar Ginaf momenteel de laatste hand aan legt. De basis bestaat uit een standaard Iveco 35-130 ge-
sloten bestelbus. Daaraan heeft Ginaf zijn eigen iPHEV-technologie toegevoegd. De bestelwagen
rijdt onbeperkt op diesel, en zero-emissie aangedreven heeft hij een range van tot 60 kilometer.
Dat laatste biedt de ondernemer ruim
voldoende actieradius om binnen elke
milieuzone in Nederland volledig elek-
trisch zijn werk te kunnen doen. Om
daarna op de klassieke manier elke
thuisbasis te bereiken. De auto moet
eind dit jaar op de markt komen.
Spanning
De ontwikkeling van iPHEV is een sa-
menwerking tussen Ginaf en Elinta
uit Litouwen. Dat bedrijf levert de
motor en de derde generatie elektro-
nica. Die moet borg staan voor een
nog efficiënter gebruik van beschik-
bare elektrische energie en regenera-
tie, maar levert met een 95 Volt motor
meteen weer de zoveelste afwijkende
spanning op. De accu’s staan op 150
Volt geschakeld.
De Iveco iPHEV is een hybride die op
verschillende manieren kan rijden:
puur elektrisch, 100 procent op diesel
en met beide motoren tegelijk. De
iPHEV is een plug-in, hij kan zowel
aan de stekker als tijdens het rijden
opgeladen worden en uiteraard rege-
nereert de elektromotor energie terug
naar de accu’s als het ‘gas’ wordt los-
gelaten. Het voertuig heeft verder zijn
gewone standaard zesversnellingsbak.
Die werkt niet als het voertuig elek-
trisch rijdt, want de motor zit achter
de bak in de aandrijflijn gemonteerd.
Rijden met de iPHEV van Ginaf is even
wennen. Alles ademt Iveco, maar daar
houdt de vergelijking snel op. Wegrij-
den kan óf elektrisch óf op diesel óf
met beide motoren. Dat is een kwestie
van de juiste knop op het extra dis-
play in het midden van het dashboard
indrukken. Omschakelen van diesel
naar elektrisch en weer terug kan tij-
dens het rijden, maar dan moet er nie-
mand achter je zitten drukken: het
duurt een paar tellen, waarbij de auto
stevig snelheid verliest. Ook anders is
dat je zeker tijdens het elektrisch rij-
den niet voor het stoplicht de koppe-
ling moet intrappen. Dan schakelt de
auto terug naar diesel. Of hij dat ook
binnen een milieuzone doet, hebben
we niet kunnen uitproberen.
Geo Fencing
De Ginaf iPHEV is de eerste bestelwa-
gen waarbij slimme elektronica ervoor
zorgt dat er binnen de milieuzones ook
werkelijk zero-emissie gereden wordt.
Via gps ‘weet’ het voertuig of hij een
milieuzone binnenrijdt en schakelt
dan automatisch over op zijn elektro-
motor. Hoe het updaten van de data-
base gebeurt, is nog niet bekend maar
daar is vast over nagedacht.
Voordeel en nadeel
Een groot voordeel van de Ginaf
iPHEV-bestelauto is dat de auto van de
wetgever 750 kilo extra GVW krijgt
bovenop de 3,5 ton op een rijbewijs B.
Omdat de elektrische installatie niet
meer dan 300 kilo weegt, houdt een
ondernemer zo 450 kilo extra laadver-
mogen over voor bijvoorbeeld de mon-
tage van een stevige laadklep. Een
nadeel is, dat ook dit voertuig de circa
35 mille extra kosten bovenop de
standaard Iveco nooit helemaal kan
terugverdienen met de besparing op
de dieselkosten. Ginaf claimt wel dat
de auto 25 procent zuiniger rijdt dan
de dieselversie. Het verdienmodel
voor dit voertuig zal dus moeten
komen van het extra laadvermogen
én de extra potentie die de auto heeft
bij bijvoorbeeld aanbestedingen. Ook
is te verwachten dat grote steden elek-
trisch aangedreven voertuigen in hun
binnensteden steeds meer privileges
gaan toekennen zodat een onderne-
mer met een Ginaf iPHEV makkelijker
en sneller zijn werk kan doen. Am-
sterdam is daar al mee begonnen. ■
Bert Roozendaal
■
Is het een Ginaf of toch een Iveco? Maakt niet zoveel uit: het is iPHEV.
In dit schemaatje ziet u waar aan het chassis de belangrijkste onderdelen zitten.
Diesel, elektrisch of allebei? Kwestie van
de goede knop indrukken.
34_ginafivecohybride.indd 34 08-10-15 09:34