Pagina 7 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

7 bestelauto nr. 2 – 2015
actueel
standigen. De styling van de voorzijde
bevat typische designkenmerken van
Renault en zorgt voor een modern
voorkomen in de wereld van de pick-
ups. De motorkap heeft vier fraai ge-
vormde ribben die de neus een
krachtige uitstraling geven. Verder zien
we een combinatie van satijnglanzende,
geborstelde en gepolijste metalen
delen, blauw-met-gele afwerkingsde-
tails op de buitenspiegelkappen, de
remklauwen en de naafdoppen, C-vor-
mige koplampen en full-led-verlichting.
De Alaskan Concept wordt aangedre-
ven door Renaults viercilinder twin-tur-
bodieselmotor. Bij de productieversie
gaat Renault een uitgebreid gamma
van carrosserievarianten en aandrijflij-
nen aanbieden. Verder beschikt de
Alaskan over een sterk chassis (van Nis-
san dus) voor uitstekende wegligging,
een grote bodemvrijheid en rijcomfort,
meer dan een ton laadvermogen in
combinatie met vijf inzittenden plus
een lange, brede laadvloer. Deze laad-
vloer is voorzien van drie gleuven in
lengterichting, die voorkomen dat
voorwerpen verschuiven. En er bevindt
zich extra bergruimte aan weerszijden
van de laadvloer voor het veilig opber-
gen van gereedschap. Renault maakt bij
deze pick-up dankbaar gebruik van
haar kennis van crossovers zoals de
Captur en de Kadjar.
Pro+
Het gespecialiseerde Pro+ netwerk be-
geleidt zakelijke klanten in elke fase,
van advertising tot aftersales-service.
Renault Pro+ maakt de klantbeloften
van Renault concreet en is een inte-
graal onderdeel van de ambities om
wereldwijd koploper te worden op de
markt voor lichte bedrijfswagens. ■
Arjan Velthoven
Ruige Alaskan is ‘showcar’
‘Renault wil met pick-up
wereldwijd meedoen’
Renault laat op de BedrijfsautoRAI voor het eerst de Alaskan zien, een concept pick-up die in zijn
finale vorm in 2017 op de markt leverbaar wordt. Vicepresident Ashwani Gupta, Global Head of
Light Commercial Vehicles Business, wil met de Alaskan nieuwe markten aanboren en nog meer een
echte ‘global player’ worden.
komt ook met een variant op de Alas-
kan / NP 300 Navara. Verder heeft
Renault nog partners in GM (Vivaro)
en ook Fiat komt later met een vari-
ant van de Trafic.
Gereedschap
De Alaskan combineert een laadvermo-
gen van 1 ton met een moderne, atleti-
sche styling en voldoet daarmee
volgens Renault aan de wensen van
veeleisende zakelijk gebruikers en zelf-
Een rondje Alaskan
met Laurens
Laurens van den Acker is senior vicepresident Corporate Design van
Renault en ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de Alaskan
Concept. Bestelauto liep met hem een rondje rond de nieuwe pick-up.
Meneer Van den Acker, deze Alaskan Concept ziet er erg imposant
uit. Waarom is deze versie zo opgeblazen?
“Omdat dit een concept is, een echte showtruck. Renault moet
zich in dit segment bewijzen, dus daarom hebben we de auto wat
extra’s gegeven. Brede wielkasten, grote wielen. Natuurlijk is deze
Alaskan voor sommige mensen een werkpaard, maar voor ande-
ren juist een lifestyle-item. Wij willen beide klantengroepen bedie-
nen met het uiteindelijke product. Deze concept-auto moet vooral
een ‘wow’ creëren, en als hij dat doet, ben ik happy!”
Bij bedrijfsauto’s gaat functie toch vaak voor vorm. Is dan een ca-
mera in plaats van een spiegel zoals bij deze auto wel reëel?
“Daar hebben we ons in verdiept. Wat bleek: ja, TCO is heel be-
langrijk, maar een stukje uitstraling en emotie toch ook. Die auto
is jouw visitekaartje. Dat hebben we ook gemerkt bij de Kangoo
ZE. Design speelt dus wel degelijk een grote rol. Bovendien is deze
auto echt een utility vehicle. Hij mag er stoer uitzien, maar een
feature als het mobiele kantoor komt ook in deze Alaskan terug.”
Deze Alaskan is gebaseerd op de NP300 Navara van Nissan. Wan-
neer belde Nissan op voor overleg, sinds wanneer ben je betrok-
ken bij de ontwikkeling?
“Ik heb sowieso elke maand contact met Shiro Nakamura, designer
bij Nissan. We komen ook bij elkaar over de vloer. Veel overleg dus,
niet om te kopiëren, maar juist om gescheiden te blijven en elk een
eigen gezicht en product te houden. Er wordt nu veel met de alliantie
Renault-Nissan gedaan. Dit Alaskan project is zo’n drie jaar geleden
begonnen. Het is al weer een tijd geleden dat ik er voor het laatst
aan werkte, dus ik vind het goed de Alaskan weer eens te zien!”
■
De Alaskan Concept is nu nog een showtruck, maar wordt snel werkelijkheid.
Pro+ moet
vooral klanten
ontzorgen.
Ashwani Gupta en Laurens van den Acker samen bij de nieuwe Alaskan. “Met de Alas-
kan moet Renault echt een wereldspeler worden”, aldus Gupta.
06-07_renaultinclinterviewacker.indd 7 08-10-15 09:23