Pagina 9 van: Bestelauto nr. 2 – 2015

9 bestelauto nr. 2 – 2015
test
Volkswagen Transporter 2.0 TDI BMT 7-DSG
Verfijnd transport
Bij de introductie van de nieuwe VW Transporter T6 leek menigeen toch wat teleurgesteld, de gelij-
kenis met de vorige versie was groot. Maar het nieuws zit vooral achter het plaatwerk. Bestelauto
nam de nieuwe Transporter een weekje mee om toch te ervaren of er meer is dan van hetzelfde.
De zilvermetallic lak in combinatie
met de led-koplampen, de mooie licht-
metalen velgen en de donkere glazen
panelen aan de zijkant geven een pre-
mium uitstraling aan de Transporter
met dubbele cabine in Comfortline
Plus outfit. Achter de dubbele cabine
zit, in deze L2-uitvoering, nog een be-
hoorlijk bruikbare en netjes afge-
werkte laadruimte. Met een
laadvermogen van bijna 1.000 kg kan
er ook het nodige meegenomen wor-
den, heel praktisch. In de cabine zien
we een luxe en prettig multifunctio-
neel stuurwiel, tapijt en luxe voor-
stoelen met opklapbare armleuningen.
De stoelen zitten goed en geven vol-
doende steun. Door de hoge zit is er
goed zicht op de weg en de medeweg-
gebruikers. Op de tweede zitrij is het
goed toeven, hetzij dat de zijwaartse
steun daar wat minder is. Wel is er
veel beenruimte. In het dashboard
komen we diverse opbergvakken
tegen, waarvan sommige wel en an-
dere weer niet echt bruikbaar zijn. De
deuren bieden veel bergruimte, maar
om tijdens het rijden daar iets uit te
pakken, vergt een duik in het diepe.
Overigens zijn het dashboard en de
deuren wel gemaakt van hard plastic.
De navigatie is van de luxere soort en
qua connectiviteit werkt het systeem
ook naar behoren. De usb-poort en
meerdere 12v-aansluitingen zijn vol-
doende om de nodige apparatuur op
te laden onder het rijden. Volkswagen
gaat mee in de trend van meer veilig-
heid. Zo is Multi Collison Brake stan-
daard, maar zijn ook zaken als
Adaptive Cruise Control en een Front
Assist noodremassistent optioneel te
bestellen.
Alert
Dan het rijden met de nieuwe T6. De
140 pk TDI-motor (Euro 5) gekoppeld
aan de DSG-7 automaat reageert alert
op het gaspedaal en bij een kick-down
schakelt de automaat snel terug. Heel
prettig is het uitlopen bij gas los. Het
mag duidelijk zijn dat dat alles te
maken heeft met zo min mogelijk
wrijving en dus een lager brandstof-
verbruik. Verder is het redelijk stil in
het interieur, alleen bij vol accelere-
ren maakt de diesel wat meer geluid.
De afrolgeluiden blijven eveneens bin-
nen de perken. De wegligging bevalt
goed en is zelfs comfortabel. Oneffen-
heden worden goed gedempt, al rolt
de auto bij slecht wegdek wat om zijn
lengteas. Dat kan ook te maken heb-
ben met de brede 235/55 17” banden
van Continental. Het brandstofver-
bruik van gemiddeld 1 op 12 viel wel
wat tegen, ondanks de nodige snel-
wegkilometers. Dat kan aan de vers-
heid van de auto gelegen hebben met
maar 1.000 km op de teller. En dan de
prijs: €39.845,- (excl. BTW/BPM) is een
boel geld, maar je krijgt er veel luxe
en comfort voor terug. Daarom zijn
we wel heel benieuwd hoe een basis-
versie zal rijden. Want de prijslijst be-
gint al bij €18.600,- voor een 2.0 TDI
Economy L1 met 84 pk. Dat is een
prijs die de meeste ondernemers meer
zal aanstaan. ■
Paul Quaedvlieg
■
Testresultaten
Geluidsniveau bij 80/120 km/u (dBA) 65 dBa en 69 dBa
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,8
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 9,8
Brandstofverbruik (l/km) 1 op 12
CO2-uitstoot 203 gr/km
Laadruimte lxbxh (cm) 195 x 164 x 137
Tilhoogte (cm) 57
Eigen gewicht (kg) 2.011
Nuttig laadvermogen (kg) 989
Max. aanhangergewicht (kg) 2.500
Prijs zoals getest (€) 39.845,- (excl. BPM/BTW)
De nieuwe Transporter T6 is toch echt verder verfijnd en rijdt comfortabel.
Met dubbele cabine wordt het een ‘lel
van een bus’.
Modern, maar kostbaar multimediasysteem.
Passagiers komen niets te kort.
Prima bruikbare laadruimte met slimme
ruimte onder de bank.
09_testvwtransporter.indd 9 08-10-15 11:47