Pagina 14 van: Bestelauto nr. 2 – 2016

14 bestelauto nr. 2 – 2016
In Turijn ging een tijdje geleden de
vlag uit: Fiat Professional presen-
teerde de Fullback, de eerste fullsize
pick-up van het Italiaanse merk. Dat
is een felicitatie waard, maar Fiat
heeft wel een moderne weg bewan-
deld om tot de Fullback te komen: een
alliantie met Mitsubishi, dat deze
pick-up al jaren als L200 verkoopt.
Ook in Nederland. Fiat heeft echter
haar best gedaan om de Fullback een
eigen gezicht te geven. En dat is best
goed gelukt. De auto heeft een mooi
front met fraaie ledverlichting. Wel
heeft de auto net wat minder body
dan de andere auto’s in deze test.
Daarom oogt hij ook minder stoer.
Ook in de cabine ziet het geheel er
echt uit als een Fiat, inclusief leer op
de stoelen en het dashboard. Comfort
kan de Fullback zeker niet ontzegd
worden. In het dashboard zit een fraai
multimediascherm, achter de voor-
stoelen zit nog een verlenging van de
cabine waar in onze testauto twee
slimme opklapbare stoeltjes waren ge-
monteerd. Dat zagen we nog niet eer-
der in een ‘anderhalve cabine’. De
realiteit is wel dat je er als volwassene
Fiat Fullback 2.4 D Extended Cab LX
Tussen sjiek en stampen
l twee 4L-instellingen
l handig bankje in extended cab
l voordelige keus
l weinig verfijnde aandrijflijn
l gerebadgede Mitsubishi
l minder stoer dan concurrentie
7
niet goed kan zitten, het is enkel voor
kinderen geschikt. De laadbak van de
Fullback is lang en er mag 1.025 kg
aan lading mee. Jammer is dat de Full-
back moet vertrouwen op al be-
staande techniek. De aandrijflijn is
echt weinig verfijnd. Veel van wat er
onder het chassis gebeurt, is goed te
voelen in de cabine, en dat is echt een
verschil met de meeste andere auto’s
in deze test. De 2.4 liter diesel komt
ook van Mitsubishi en dat is eigenlijk
vloeken in de kerk, als je weet wat
Fiat kan presteren met motortech-
niek. De motor is wel krachtig en
voorzien van voldoende koppel, maar
het laat zich allemaal wel erg duide-
lijk voelen. Tekenend daarbij waren
de meermaals doorslaande wielen die
wij ervoeren bij de acceleratietest.
Voor echt terreinrijden heeft de Fiat
twee 4L-versnellingsbakopties.
3
De Ford Ranger won enkele jaren
terug de International Pick-Up Award.
Dat was niet voor niets. Ford was een
van de eerste merken die een perso-
nenautokarakter gaf aan een oerbe-
stelauto als de pick-up. Het onderstel
was zo goed afgesteld dat terreinrij-
den veel minder een ‘hotseknots-bele-
venis’ was dan voorheen. Met de
nieuwe Ranger gaat Ford door op de
ingeslagen weg. Daarbij moet gezegd
worden dat het uiterlijk van de auto
stoerder is geworden, wat meer in lijn
is met zijn Amerikaanse broers als de
F150. Dat is alleen maar goed, want
wat charisma mag wel in het terrein.
De Ranger heeft een S-Cab, een ander-
halve cabine met suicide doors. Ach-
ter de voorstoelen is 47 cm ruimte om
spullen kwijt te kunnen. Er zijn kleine
vakken aanwezig, en we vonden ook
een echte 230V stekkeraansluiting. De
Ranger heeft de motor met de meeste
cilinderinhoud van alle hier geteste
auto’s. Power heeft hij genoeg, koppel
ook. De automatische transmissie,
met zes gangen, is prima. Zelfs in het
terrein hoefden wij niet manueel van
gang te veranderen. Aan de trekhaak
Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak S-Cab
Amerikaans charisma
l krachtig, veel koppel
l hoog laadvermogen
l hoog aanhangwagengewicht
l stuur niet in diepte verstelbaar
l roldeksel slecht bedienbaar
l wat lichte besturing
12-13-14-15-16-17-18-20-21_multitestpickups.indd 14 25-10-16 13:33