15 bestelauto nr. 2 – 2016
MULTITEST
De Ford Ranger won enkele jaren
terug de International Pick-Up Award.
Dat was niet voor niets. Ford was een
van de eerste merken die een perso-
nenautokarakter gaf aan een oerbe-
stelauto als de pick-up. Het onderstel
was zo goed afgesteld dat terreinrij-
den veel minder een ‘hotseknots-bele-
venis’ was dan voorheen. Met de
nieuwe Ranger gaat Ford door op de
ingeslagen weg. Daarbij moet gezegd
worden dat het uiterlijk van de auto
stoerder is geworden, wat meer in lijn
is met zijn Amerikaanse broers als de
F150. Dat is alleen maar goed, want
wat charisma mag wel in het terrein.
De Ranger heeft een S-Cab, een ander-
halve cabine met suicide doors. Ach-
ter de voorstoelen is 47 cm ruimte om
spullen kwijt te kunnen. Er zijn kleine
vakken aanwezig, en we vonden ook
een echte 230V stekkeraansluiting. De
Ranger heeft de motor met de meeste
cilinderinhoud van alle hier geteste
auto’s. Power heeft hij genoeg, koppel
ook. De automatische transmissie,
met zes gangen, is prima. Zelfs in het
terrein hoefden wij niet manueel van
gang te veranderen. Aan de trekhaak
achterop de Ranger mag 3.500 kg wor-
den gehangen. Het interieur van de
Ranger is luxe. De zwarte hemel is
niet onze smaak, voorruitverwarming
is juist weer wel erg fijn om te heb-
ben. De Wildtrak is met veel leer aan-
gekleed. Ook op het stuur. Dat is
overigens niet in diepte verstelbaar en
de bediening ervan is licht. Wat meer
gevoel met de voorwielen zou fijn
zijn, zeker in het terrein. De Ford is
zeer bij de tijd met bijvoorbeeld Lane
Departure Warning met automatische
stuurcorrectie en adaptive cruise con-
trol. Die combinatie benadert al lang-
zaam het autonoom rijden! De lengte
van de laadbak van de Ford stelt iets
teleur, het laadvermogen is daarente-
gen met 1.103 kg dik in orde. De laad-
bak van de Ranger was op dit model
afgedekt met een Mountain Top rol-
deksel. Handig natuurlijk, maar de be-
diening van het roldeksel is
ingewikkeld en in de praktijk verre
van optimaal.
Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak S-Cab
Amerikaans charisma
l krachtig, veel koppel
l hoog laadvermogen
l hoog aanhangwagengewicht
l stuur niet in diepte verstelbaar
l roldeksel slecht bedienbaar
l wat lichte besturing
7
3
12-13-14-15-16-17-18-20-21_multitestpickups.indd 15 25-10-16 13:33