Pagina 21 van: Bestelauto nr. 2 – 2016

21 bestelauto nr. 2 – 2016
MULTITEST
Specificaties
Fiat Ford Nissan Toyota Volkswagen
Fullback Ranger NP300 Navara Hilux Amarok
2.4 D Extended Cab LX 3.2 TDCi Wildtrak S-Cab 2.3 dCi Double Cab Tekna 2.4 D-4D Xtra Cab 3.0 TDI LWB DC Highline
Professional
Motor 4 cil common rail diesel 5 cil common rail diesel 4 cil common rail diesel 4 cil common rail diesel 6 cil common rail diesel
Cilinderinhoud (cc) 2.442 3.198 2.298 2.393 2.976
Max. vermogen (kW/pk) 133/181 147/200 140/190 110/150 165/224
Koppel/bij toeren (Nm/tpm) 430/1.500 470/1.500 450/1.500 400/1.600 550/1.500
Transmissie (M/A, aantal) handgeschakeld, 6 automaat, 6 automaat, 7 handgeschakeld, 6 automaat, 8
Wielbasis (cm) 300 322 315 309 340
LxBxH uitwendig (cm) 528 x 182 x 178 536 x 186 x 180 530 x 185 x 181 533 x 186 x 181 563 x 195 x 183
Frontaal oppervlakte (m2) 3,2 3,3 3,3 3,4 3,6
LxBxH laadruimte (cm) 187 x 152 x 48 171 x 157 x 50 146 x 156 x 48 176 x 156 x 44 187 x 164 x 51
Volume laadruimte (m3) 1,36 1,29 1,09 1,21 1,56
Afstand laadvloer-straat (cm) 89 83 81 90 81
Bruto laadvermogen (kg) 1.025 1.103 930 1.120 801
Eigen gewicht (kg) 1.825 2.097 2.080 2.030 2.279
Totaal toelaatbaar gewicht (kg) 2.850 3.200 3.010 3.150 3.080
Max. aanhangwagengewicht (kg) 3.000 3.500 3.500 3.200 3.300
Bodemvrijheid (cm) 26 29 31 30 27
CO2-uitstoot (gr/km) 180 229 183 178 204
Emissieklasse Euro 6 Euro 5 Euro 5b+ Euro 6 Euro 6
Tankinhoud (l) 75 80 80 80 80
Prijs vanaf (€) 26.990,- 34.000,- 37.715,- 26.995,- 42.350,-
Prijs als getest (€) 27.380,- 35.900,- 38.805,- 27.690,- 51.830,-
Alle prijzen excl. BTW/BPM/afleverkosten
Testresultaten
Fiat Ford Nissan Toyota Volkswagen
Fullback Ranger NP300 Navara Hilux Amarok
2.4 D Extended Cab LX 3.2 TDCi Wildtrak S-Cab 2.3 dCi Double Cab Tekna 2.4 D-4D Xtra Cab 3.0 TDI LWB DC Highline
Professional
Acceleratie 0-80 km/h 8,7 8,3 7,5 9,2 6,6
Acceleratie 0-130 km/h 18,4 21,0 18,5 23,5 15,4
Acceleratie 80-130 km/h 9,7 12,7 11,0 14,3 8,8
Tankinhoud (l) 75 80 80 80 80
Brandstofverbruik (km/liter)* 14,9 11,2 14,3 14,7 12,8
Actieradius (km) 1.043 840 1.073 1.103 960
Geluid bij 80 km/h (dbA) 61,5 61,2 59,3 62,6 60,9
Geluid bij 130 km/h (dbA) 71,4 69,5 66,6 70,2 66,8
Tellerafwijking (100 km =) 95 97 93 93 97
*fabrieksopgave
Na een week kijken, meten, rijden,
nog eens kijken, meten en contemple-
ren is het zaak deze multitest af te
sluiten. Eén ding is zeker: we hebben
vijf zeer opvallende auto’s bij ons
gehad. Pick-ups worden steeds com-
fortabeler. Ze profiteren van steeds
meer technologische snufjes voor vei-
ligheid en comfort. De Nissan NP300
Navara spande wat comfortabel rij-
den, zowel onroad als offroad, de
kroon in deze test, samen met de VW
Amarok en de Ford Ranger. De Toyota
en de Fiat zijn wat karakter betreft
nog steeds meer werkpaarden. Best
comfortabel, maar niet op hetzelfde
niveau als de andere drie. Over com-
fort gesproken: opvallend is dat veel
pick-ups nog altijd gebruik maken van
een starre as met bladveren achter.
Dat is techniek van lang vervlogen tij-
den, zou je zeggen, maar behalve Nis-
san hadden alle auto’s dat systeem.
Nissan heeft een fraaie 5Link achter-
wielophanging, die veel rust geeft,
zowel op asfalt als in ruig terrein.
Laadvermogen
Een oplettende lezer is het al opgeval-
len: in deze test reppen we niet over
het brandstofverbruik. Normaal doen
we altijd een verbruikstest, maar deze
keer niet. De inzet van pick-ups kan in
die mate verschillen, dat een eenslui-
dend oordeel met een ‘onroad’ ver-
bruikstest onmogelijk is. Van groter
belang is bijvoorbeeld het laadvermo-
gen. Daar presteert de Toyota het best,
met kort daarachter de Ford. Ook de
Fiat doet goed mee, maar de Nissan en
de VW betalen hier voor het feit dat
Conclusie
ze een dubbele cabine hebben. Met
het aanhangwagengewicht (geremd)
zit het bij allemaal wel goed. De Ford
en Nissan mogen 3.500 kg trekken, de
VW en de Toyota iets minder, de Fiat
blijft hangen op 3.000 kg.
Euro 6
Standaard hebben de pick-ups in deze
test veel vermogen. Minimaal 150 pk
(de Toyota), maximaal 224 pk (de
VW). Ook het koppel is hoog en dat is
nodig ook in terrein of bij het trekken
van een fikse aanhanger. Welke motor
je precies nodig hebt? Dat is helemaal
afhankelijk van het gebruik. De Fiat,
de Toyota en de VW hadden in deze
test motoren die voldoen aan de
schoonste emissienorm, Euro 6. Bij de
Toyota en de Fiat moet daarom ook
AdBlue getankt worden. Over het al-
gemeen geldt dat je dat niet zelf hoeft
te doen, maar dat dat kan worden
meegenomen in regulier onderhoud.
Kinderen mee?
Nederland heeft een ingewikkelde fis-
cale regelgeving rond bestelauto’s.
Het grijs kenteken is gebonden aan
strenge regels. Desondanks zijn pick-
ups met een dubbele cabine en een
normale laadbak toch te krijgen,
dankzij het verlengen van chassis en
carrosserie. In deze test had de Volks-
wagen dat, Nissan biedt het ook aan.
Goedkoop is die aanpassing niet: Nis-
san rekent 6.000 euro, VW 5.350 euro.
Andere auto’s in deze test hebben die
optie niet. Wie dat toch wil, kan ook
kijken bij de Isuzu D-Max, die een-
zelfde verlenging aanbiedt.
Welke pick-up moet u kopen? Dat is
geheel aan u. Het precieze gebruik
ervan bepaalt welke auto het beste bij
u past. Vergeet daarbij niet te kijken
naar de dealer, financiering, maar ook
de garantie. Die laatste loopt nogal
uiteen bij de geteste auto’s. Zo heeft
Nissan tegenwoordig standaard vijf
jaar fabrieksgarantie op al haar be-
drijfsauto’s, meer dan wie ook.
Arjan Velthoven
Hoeveel ruimte biedt de cabine?
Fiat Ford Nissan Toyota Volkswagen
Fullback Ranger NP300 Navara Hilux Amarok
2.4 D Extended Cab LX 3.2 TDCi Wildtrak S-Cab 2.3 dCi Double 2.4 D-4D Xtra Cab 3.0 TDI LWB DC Highline
Cab Tekna Professional
A= breedte op ellebooghoogte (cm) 156 157 156 154 167
B= diepte boven dashboard (cm) 190 195 150 176 210
C= hoogte boven chauffeursstoel 93 97 92 96 98
D= afstand stoel-vloer (cm) 22 24 24 20 25
E= afstand vloer-straat (cm) 53 55 50 78 54
F= knieruimte bijrijder (cm) 36 40 36 40 39
G= hoogte voorruit (cm) 82 86 82 82 83
H= openingshoek portier (graden) 85 85 85 85 85
I= afstand stuurwiel-portier (cm) 18 15 14 20 23
J= breedte bijrijdersbank nvt nvt nvt nvt nvt
K= hoofdruimte bestuurder (cm) 12 13 13 15 14
12-13-14-15-16-17-18-20-21_multitestpickups.indd 21 25-10-16 13:35