Pagina 27 van: Bestelauto nr. 2 – 2016

■
27 bestelauto nr. 2 – 2016
iaa nieuws
Bestelautonieuws op IAA 2016
Altijd in beweging
■
Fiat showt RAM
Hyundai H350 met dubbelcabine
van Snoeks
Intelligente automatische deursluiter van LockTransP
Vision: een Mercedes met twee
drones
Vernieuwde motor en een automaat bij Ford
Nissan showt NV 300
voertuig dat tentoongesteld werd, was
een Ram 1500 Quad Cab Sport voor-
zien van een 5.7-liter HEMI-benzine-
motor die gekoppeld is aan een
automatische 8-traps transmissie en
rijdt op lpg. Om het verblijf aan boord
voor zowel werk- als privé-doeleinden
te vergroten, heeft Mopar de auto
voorzien van diverse accessoires.
Een beetje verloren in een hoekje op
de Hyundai-stand troffen we echt
nieuws. Het gaat om de nieuwe Hyun-
dai H350 in een dubbelcabine-uitvoe-
ring die door de Nederlandse firma
Snoeks wordt gemaakt. De H350
zweeft al langer boven de markt. Het
is een forse, geheel in Europa ontwik-
kelde bestelwagen in het Sprinter-/
Craftersegment. Hij wordt gebouwd
in Turkije. Onder de motorkap zit een
2,5 liter turbo diesel van naar keuze
150 en 170 pk. Hyundai was nooit be-
scheiden met de motorisatie maar
kende wel een verbruik dat daarbij
past. Deze krachtbron moet 4,5 pro-
cent zuiniger zijn door onder meer
toepassing van een oliepomp met vari-
abele werking en een zesbak. De
motor heeft verder een SCR uitlaatgas-
nabehandelingsunit om aan de Euro
6-norm te voldoen, dus met AdBlue.
Nieuw is ook de standaard aanwezige
Active Eco-drive mode die voor nog
minder verbruik zorgt door de presta-
ties van de motor automatisch aan te
passen aan de behoefte van dat mo-
ment. De dubbelcabine biedt ruim
plaats aan zeven personen. Hij is
samen met een open hefbare laadbak
versie en een chassiscabinevariant één
van de drie versies die Hyundai af fa-
briek aanbiedt.
Over de prijs van de nieuwe H350
dubbelcabine in Nederland is nog
niets bekend, maar bij Hyundai verze-
kerde men ons dat die onder die van
de VW Crafter en Mercedes-Benz
Sprinter zal liggen.
Veel stadsdistributeurs zetten extra vei-
lige sloten op de laadbak. Alleen is er
voor de chauffeur dan altijd de afwe-
ging tussen goed op slot doen en even
snel dat pakje naar binnen brengen.
Sterk Technisch adviesbureau uit Spijk
voert van LocktransP een serie laad-
ruimtebeveiligingen die zowel aan de
chauffeur als aan de lading denkt. Dat
gaat van simpele pensloten in de zijdeu-
ren en of achterkant van het voertuig
tot complete dedicated systemen waar-
bij alleen vooraf geautoriseerde perso-
nen de laadruimte kunnen openen.
Voor de meeste stadsdistributeurs zal
dat niet nodig zijn. Die hebben het
meest aan een systeem waarbij de
chauffeur de deur met een zakmodule
met een knop ontgrendelt, en de deur
weer automatisch op slot gaat als hij
weer dichtvalt. Mogelijkheden met een
keypad of een transponder zijn er ook.
Nieuw is dat de installatie ook moeite-
loos kan worden uitgebreid met een
voertuigbeveiliging. Hierbij kan de
chauffeur de laadruimte pas openen
als hij de motor heeft uitgezet en kan
de motor pas weer kan worden gestart
als de deuren van de laadruimte cor-
rect vergrendeld zijn.
De bestelauto als effectieve tool voor
de ‘last mile’ in distributie, compleet
met drones voor aflevering, dat is in
een notendop de Vision Van die Mer-
cedes-Benz presenteerde. Het voertuig
beschikt over een aantal innovatieve
technologieën voor ‘last mile’-leverin-
gen en zet zodoende volgens Mercedes
de nieuwe standaard met betrekking
tot prestatievereisten en oplossingen
voor een toekomstige generatie bestel-
wagens.
De Vision Van is voorzien van een vol-
ledig geautomatiseerde laadruimte,
geïntegreerde drones voor autonome
leveringen door de lucht en state-of-
the-art joystickbediening. De design-
studie wordt aangedreven door een
elektromotor met een vermogen van
75 kW. De actieradius bedraagt maxi-
maal 270 kilometer; leveringen met
de Vision Van zijn lokaal emissievrij.
De elektroaandrijving garandeert bo-
vendien dat de Vision Van in binnen-
steden kan worden ingezet die
voertuigen met verbrandingsmotoren
gaan weren. De nagenoeg geruisloze
elektrische aandrijving maakt ook le-
veringen op een laat tijdstip in woon-
wijken mogelijk, indien goederen
dezelfde dag nog afgeleverd moeten
worden. De twee drones, elk met een
maximaal laadvermogen van twee
kilo, worden ingezet voor autonome
afleveringen binnen een straal van 7,5
km.
Bij Ford gaf CEO Ford Duitsland Bern-
hard Mattes met enige trots de resul-
taten van het afgelopen jaar. Ford
vergrootte zijn volume met 50 pro-
cent tot 208.000 eenheden waardoor
het marktaandeel steeg van 10,8 naar
12,9 procent, het hoogste in 18 jaar.
“Ford heeft het nieuwste programma
van de markt en daar we blijven na-
tuurlijk aan werken om dat zo te hou-
den.”
Een goed voorbeeld daarvan is de
nieuwe generatie 2.0 liter Ford Eco-
blue motor die onder elke motorkap
van de Transit en Transit Custom zit.
De motor helpt de TCO van onze klan-
ten aanzienlijk te verlagen”, vertelde
Mattes. “Hij verlaagt het verbruik tot
13 procent en heeft service-interval-
len van twee jaar of 60.000 km. Bo-
vendien voldoet hij met slechts 174
gram CO2/km ruimschoot aan de
nieuwste Euro 6-norm.“
Ford gebruikte de IAA om een ander
nieuwtje voor de tweetons Transit te
lanceren: een intelligent all wheel
drive (AWD) system. Het syteem geeft
optimale tractie onder slechte om-
standigheden en wordt vanaf begin
volgend jaar leverbaar. De voorwiel-
aangedreven Transitmodellen worden
tegen het einde van dit jaar verkrijg-
baar met een zesgangs automaat. Ten
slotte meldde Mattes dat de Transit
Custom Kombi and Tourneo Custom
vanaf nu als enige voertuigen in dit
segment af fabriek leverbaar worden
met een luchtgeveerde achteras.
acht kubieke meter. Het belangrijkste
nieuws rond de NV 300 is de uitge-
breide garantietermijn tot 160.000 km
of vijf jaar.
26-27-28_iaanieuws.indd 27 25-10-16 13:51