Pagina 31 van: Bestelauto nr. 2 – 2016

■
31 bestelauto nr. 2 – 2016
fleetmanagement
tentenverhuurbedrijf begonnen, in
1997. Inmiddels werken al mijn
broers ook in de zaak. We zijn een
echt familiebedrijf. De eerste tijd reed
ik mijn materieel met een Land Rover
met aanhanger naar de klanten. Maar
spoedig had ik wat anders nodig. Ik
liep toen tegen een Canter aan die ik
gunstig kon aanschaffen van een be-
drijf. Voor hun werk was de laadbak
verkeerd gespecificeerd. Maar voor
mij was hij helemaal top. Sindsdien
ben ik bij het merk gebleven, want ze
gaan nooit kapot.”
Die betrouwbaarheid blijkt vooral als
we naar de rest van het wagenpark
kijken. Maessen: ”Wij hebben een
vloot met drie grote trekker-trailers,
twee Iveco Daily’s als BE-oplegger,
acht Fuso’s en dan – for old times sake
– nog drie Land Rover Defenders met
daarachter een stevige aanhangwa-
gen. Van al die auto’s blijken onze
Fuso’s het meest betrouwbaar en heb-
ben we de meeste problemen met de
Land Rovers.” Wat Rogier Maessen het
meest waardeert aan zijn acht Japanse
werkpaarden, is dat ze compacte af-
metingen combineren met veel laad-
vermogen en een simpele bediening.
“Dat maakt ze heel veelzijdig inzet-
baar”, zegt hij. “Iedereen kan er mee
overweg en dat is belangrijk. Onze co-
rebusiness is het verhuren en opbou-
wen van tenten en niet het runnen
van een transportbedrijf.”
24/7
Maessen Tenten is in ruim twintig
jaar uitgegroeid tot een bedrijf met 25
vaste medewerkers en net zoveel op-
roepkrachten. “De verhuur van tenten
voor evenementen is redelijk seizoens-
gebonden. In de zomer draaien onze
mensen en dus ook onze auto’s bijna
24/7. Op de trucks hebben we vaste
chauffeurs, maar op het andere mate-
rieel moet verder iedereen kunnen rij-
den. Bedieningsgemak en 100 procent
inzetbaarheid tellen bij ons. Nee, we
houden ons niet heel erg bezig met
total cost of ownership, of het brand-
stofverbruik van een auto. Maar toch:
de Canters zijn niet te duur en ook de
inruilwaarde is nog verrassend goed”,
aldus Rogier Maessen.
Kleine draaicirkel
Maessen schat het gemiddelde jaarki-
lometrage van zijn voertuigen op
25.000 km. “Niet heel veel, maar
Maessen Tenten rijdt Fuso Canter
gasten. Voor een exclusief feest, zeg
maar. Wij bewegen ons niet in de
kleine particuliere markt.” De laatste
vijf jaar is Maessen Tenten explosief
gegroeid. “Het assortiment is groter
en we zijn gegroeid in kwaliteit. Die
kwaliteitsslag zie je ook terug in de lo-
gistiek: we hebben meer en grotere
bedrijfswagens en veel meer bedrijfs-
ruimte.”
Helemaal top
Maessen Tenten vertrouwt voor die lo-
gistiek deels op de Fuso Canter. De
Fuso Canter? Was dat vroeger niet de
Mitsubishi Canter? “Dat klopt”, grin-
nikt Maessen. “Zo heette inderdaad
vijftien jaar geleden de eerste Canter
die ik kocht. Ik was op mijn 19e een
■
Maessen heeft iemand in dienst voor het wagenparkbeheer. “Maar ik zie uiteraard wel alle facturen.”
Maessen Tenten heeft de ervaring dat de deurpanelen van de Fuso Canter snel loslaten.
zeker in het seizoen zijn ze heel veel
weg van de basis. Het opbouwen en
weer afbreken van tenten kost de
meeste tijd; dan staan de voertuigen
te wachten tot ze geladen of gelost
worden. We werken op veel verschil-
lende terreinen, vaak slecht bereik-
baar of heel krap, soms ook in het
holst van de nacht. Maar of het past of
niet, we moeten er toch komen. Met
name op die plekken waar de ruimte
beperkt is, zijn de Fuso’s van onschat-
bare waarde. Ze winnen dan wel niet
echt de schoonheidsprijs, maar hun
draaicirkel is klein en dankzij hun
frontcabine zijn ze lekker overzichte-
lijk bij het manoeuvreren.” Toch ziet
Maessen wel kleine schades ontstaan.
“Spiegels, lampjes, een bumperdeel,
het is zo gebeurd. Daar kun je niet
mee blijven rondrijden, de auto’s
moeten representatief zijn voor de
hoge kwaliteit van ons werk. Wat stuk
gaat, moet snel gerepareerd worden.
Daarom hebben we wel iemand die
verantwoordelijk is voor het wagen-
park.” Maessen houdt dat zelf ook in
de gaten. “Ik zie uiteraard alle factu-
ren. Er komt van alles voorbij, maar
bij de Fuso’s is het eigenlijk alleen
schade en zelden panne. Wij hebben
maar één keer een stuk gereden car-
danas gehad. Dat moet maar zo blij-
ven ook, want dat korte neusje heeft
natuurlijk nadelen, zeker bij een aan-
rijding. Wat we wel zien, is dat bij de
Fuso’s de deurpanelen er op den duur
uitvallen. Ik weet niet wat daarvan de
oorzaak is, maar die panelen moet je
eigenlijk gewoon meteen met de pop-
nageltang goed vastzetten.”
Zwaar beladen
Duidelijk is wel dat de Fuso’s bij Maes-
sen Tenten ‘heavy duty’ worden inge-
zet. Dat is eigenlijk inherent aan de
tentenverhuur, vindt Maessen. “Ieder-
een rijdt op alle voertuigen. Dat is ei-
genlijk niet goed. Daarnaast worden
de auto’s op een specifieke manier in-
gezet. Niet zelden blijft de trekker-
trailercombinatie langs de weg staan
en fungeert de Fuso als het voertuig
om alles op het terrein te krijgen.” Hij
geeft toe dat er dan nog weleens wat
extra gewicht boven het maximaal
laadvermogen meegaat. “Maar dan
nog: daar kunnen ze goed tegen. Ik
zie dat de bedrijfszekerheid van de
Fuso’s ondanks de zware inzet beter is
dan die van de Iveco’s. Daar hebben
we nog wel eens technische proble-
men mee. Ook al zitten daar door-
gaans betere bestuurders op, met
behalve een B- ook een BE-rijbewijs.”
Tentenbouwers hebben verantwoorde-
lijk werk. “We hebben een goed team
mensen, die werken volgens de
strengste veiligheidsvoorschriften. De
Fuso Canter is daarbij voor ons een
uitstekende tool, die zich tot op heden
altijd prima leent voor ons werk.” ■
Bert Roozendaal
30-31_wagenparkbeheermaessen.indd 31 25-10-16 14:04