6 bestelauto nr. 2 – 2016
Bestelauto had eerder dit jaar de exclusieve mo-
gelijkheid om de eerste meters te maken in de
nieuwe Volkswagen Crafter. De uitnodiging om
met de Van of the Year 2017 te rijden, sloegen
we natuurlijk niet af.
Volkswagen bouwt de nieuwe Crafter
nu helemaal alleen, zonder partner, in
een gigantische nieuwe fabriek in het
Poolse Września. Dat is de eindbe-
stemming in het navigatiesysteem als
we vertrekken vanaf de VW-dealer in
de havenstad Gdansk. Voor we ver-
trekken kijken we eerst naar het ui-
terlijk van de nieuwe Crafter. Het
front van de auto is aanmerkelijk
lager dan die van de vorige Crafter, en
qua looks is hij gewoon gelijk aan de
Golf, Passat of Transporter. Ook de
motorkap is wat langer geworden, uit-
eindelijk moet daar een Euro 6-motor
onder passen. Onder die motorkap ligt
de 2.0 TDI Euro 6-motor, verkrijgbaar
in vermogensversies van 75 tot 130
kW.
Bij de nieuwe Crafter is de gehele car-
rosserie vernieuwd. Duidelijk is te
zien dat die vanaf de C-stijl, zeg maar
na de schuifdeur, licht taps toeloopt.
De ellipsvorm dus, waar we het in het
vorige nummer van Bestelauto al eer-
der over hadden. Die aerodynamische
truc zorgt voor een CW-waarde van
0,33. Bij het vorige model was dat
Autonoom?
Als we achter het stuur zitten, vallen
twee zaken meteen op: de zit is wat
lager dan voorheen en het stuur is
kleiner dan bij de vorige Crafter. Ei-
genlijk is het gewoon (of daar lijkt
het in ieder geval op) een stuur uit de
Golf. Er is veel bergruimte op en rond
het dashboard, maar ook in de deur-
vakken. Alle knoppen, ook in de mid-
denconsole, zijn te bereiken zonder
uit de stoel naar voren te komen. Het
multimediasysteem, bekend uit an-
dere VW-modellen, laat zich makke-
lijk bedienen en is makkelijk te
koppelen met de smartphone. Na het
omdraaien van de sleutel komt de 2.0
liter diesel, in dit geval van 130 kW,
tot leven. Eenmaal onderweg blijkt
de zesversnellingsbak zeer soepel te
werken met de diesel. Er komt ook
een achtgangs automaat beschikbaar.
In twee versies zelfs, waarvan een
zwaardere voor de achterwielaange-
dreven zwaardere versie. Het is stil
aan boord, ook op de snelwegen in
Polen, waar toch een maximumsnel-
heid van 140 km/h geldt. De motor
levert 410 Nm aan koppel, het brand-
stofverbruik op de infosheet staat op
7,0 liter op 100 km.
Het meest verrassend is het wegge-
drag. De Crafter is compleet nieuw,
en dus ook het chassis, assen en wiel-
ophanging. De ophanging aan de
voorzijde is van McPherson. Oneffen-
Op eigen benen
0,39. Het verschil zorgt volgens VW
voor een besparing van 1 liter diesel
op 100 km. De Crafters die VW voor
ons klaar heeft staan, zijn in de geslo-
ten versie allemaal L3H3. Er is één
chassis-cabine beschikbaar.
Eerste meters met nieuwe VW Crafter
Herkenbaar als Crafter, maar toch een heel nieuw ontwerp van Volkswagen.
De laadruimte loopt een beetje taps toe, maar het verval in laadvolume is minimaal.
Het interieur kenmerkt zich door gebruiksgemak en ergonomie.
06-07-nieuws.indd 6 26-10-16 09:49