Pagina 9 van: Bestelauto nr. 2 – 2016

■
9 bestelauto nr. 2 – 2016
Actueel
Tijdens de presentatie werd in ieder
geval duidelijk dat MB niet op de groep
gebruikers mikt die voor een instapbe-
drag een degelijk werkpaard zoeken.
De X-Class zoals de auto tot de officiële
lancering heet, is bedoeld voor die
groepen ondernemers in Europa, Zuid-
Amerika, Australië en Zuid-Afrika, die
het voertuig enerzijds zwaar inzetten
voor het werk, maar tegelijkertijd de
luxe en het rijgedrag van bijvoorbeeld
een Mercedes-Benz E klasse personen-
wagen wensen. Omdat ze de auto ook
privé willen gebruiken om er in stijl de
stad mee in te gaan of naar het strand
willen met de familie. Vandaar ook de
keuze voor alleen een dubbele cabine.
Mercedes wil de X-Class slijten aan in-
dividueel ingestelde mensen als de ge-
slaagde single ondernemer van in de
veertig, die of een eigen zaak of een
range heeft, op avontuur wil met
vrienden, niet terugdeinst voor een
bezoek aan de schouwburg én er zijn
kinderen een dagje mee uitneemt.
Mercedes-Benz heeft ook een groot
eigen belang. Volgens hen zal de we-
reldmarkt tot 2025 een explosief stij-
gend aantal pick-ups laten zien. Niet
eens zozeer in absolute aantallen. De
totale markt zal met circa 13 procent
toenemen tot wereldwijd 2,8 miljoen.
Maar binnen de driedeling, light, mid-
size en fullsize is er voor MB een inte-
ressante verschuiving gaande. De
markt voor fullsize loopt terug, maar
de markt voor de midsizeversie zal
volgens Mercedes-Benz juist met 39
procent stijgen. En daar wil Stuttgart
een graantje van meepikken.
Oplossing
Das Haus zocht daarvoor binnen de
alliantie met Renault en Nissan naar
Mercedes-Benz komt met
highend midsize pick-up
Mercedes-Benz komt eind volgend jaar met een highend midsize pick-up. De auto gaat alleen als double
cab geleverd worden. Wat in Nederland de vraag laat of er ook een grijskentekenversie van komt.
■
De Mercedes-Benz X-Class pick-up. Straks leverbaar één model in veel versies en als chassis-cabine.
Met veel accessoires standaard af Mercedes-Benz.
een oplossing. Zo komen het chassis,
de wielophanging en delen van de
body in white van de nieuwe Nissan
Navara pick-up. De lichtere viercilin-
dermotoren, benzine en diesel komen
van Renault. Maar volgens Mercedes
houdt het leentjebuur daar op. Want
zelf voegt Mercedes-Benz een van hun
zware zescilinders toe aan het gamma
en ook gebruiken ze hun eigen ver-
snellingsbakken en Viermatic aandrij-
ving. De auto komt overigens ook met
de typische Japanse 4DW-aandrijving:
2WD op de weg en 4H en 4L in het
terrein. Het interieur heeft veel ele-
menten van V-klasse en de hele ver-
schijning is duidelijk Mercedes-Benz.
De MB pick-up is dus meer dan een
Nissan Navara met een andere neus,
een aanpak waarvoor bijvoorbeeld
Fiat kiest bij hun Fullback en de weg
die ook Renault bewandelt bij hun
versie van de Nissan. Zo heeft de X-
Class een grotere spoorbreedte en een
andere onderstelafstelling dan de Nis-
san, wat hogere bochtsnelheden toe-
laat en meer binnenruimte omdat de
cabine breder is. Het moet volgens MB
‘de Mercedes onder de pick-ups’ wor-
den. Een auto die het optimale van
een pick-up met een ton laadvermo-
gen en een trekhaakgewicht van 3,5
ton combineert met ongekende rijei-
genschappen zowel op de weg als in
het terrein.
‘Kostengunstig’
Mercedes-Benz gaat de auto niet zelf
bouwen, maar laat dat doen bij Nissan
in Barcelona en het Argentijnse
Cordoba. Dat komt omdat Mercedes
zelf geen mogelijkheden meer heeft
om een voertuig met een ladderframe
van de band te laten lopen. Om het
voertuig zoveel mogelijk binnen de
MB-sfeer te houden, komen er af fa-
briek ook talloze accessoires om elke
toekomstige eigenaar in staat stellen,
zijn pick-up geheel aan te passen aan
de lifestyle die bij hem of haar past.
Over de prijs is nog niets bekend. MB
zelf spreekt van een ‘kostengunstig
voertuig’. Alleen laat dat bij Das Haus
uiteraard ruimte voor interpretatie. ■
Bert Roozendaal
09_nieuwsmercedespickup(laat).indd 9 26-10-16 15:18