Pagina 11 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

11 bestelauto nr. 2 – 2017
NIEUWS
boord, en dat mist zijn effect op de
berijder niet. Van de vernieuwde
aandrijf lijn valt eigenlijk weinig te
merken, maar dat moet positief op-
gevat worden. Je merkt maar in
weinig dat je elektrisch rijdt. In de
stad en op provinciale wegen valt
het regenereren bij het loslaten van
het ‘gaspedaal’ op. De auto houdt
dan in, mindert snelheid en laat
energie terugvloeien naar de accu’s.
Het vertragende effect is zo sterk
dat je in de stad, met een beetje oe-
fenen, eigenlijk nooit meer het
rempedaal nodig hebt. Een tweede
regeneratiestand – waarbij de ver-
traging wat minder groot is, net als
bij de Nissan e-NV200, zou welkom
zijn, maar die heeft de Kangoo niet.
Tijdens een fotostop ontdekken we
aan de linkerkant van de carrosse-
rie een tankdop, waarbij we na ope-
nen zelfs een geur van benzine
ontwaren. Hoe kan dat? Navraag
leert dat onze auto in Frankrijk is
uitgerust met de warmte-optie voor
zeer koude landen. Een tankje van
8 liter en een kleine generator zorgt
ervoor dat in koude landen mensen
het ook lekker warm hebben in de
cabine, zonder dat dat ten koste
gaat van de actieradius. In een stil
Frans dorpje vinden we uit dat
Renault het probleem van de ge-
ruisloze auto heeft opgelost met het
standaard monteren van ZE Voice –
bij snelheden onder de 30 km/h
klinkt er een zacht toontje om voet-
gangers en andere weggebruikers te
waarschuwen.
Ombouwen
Op de plek waar de lunch staat ge-
serveerd zien we iets dat we veel in-
teressanter vinden: ombouwversies
van de Kangoo ZE. Zo zien we een
kippertje voor de bouw, een ge-
koelde versie van de Kangoo ZE
Maxi en een taxiversie. Veruit het
meest interessant is een versie met
een 6 m3 grote boxopbouw van Du-
risotti, gebouwd op een Maxi-chas-
sis. Deze versie kan prima worden
ingezet als emissievrije pakketbe-
steller. De ombouwversies waren al-
tijd al beschikbaar bij Renault Pro+,
maar vanaf nu wil Renault ze meer
onder de aandacht brengen.
Geen 400?
Als we later weer onderweg zijn
met de Kangoo ZE, zien we dat een
actieradius van een kleine 200 km
goed mogelijk moet zijn. We horen
echter ook dat de ZOE Commercial
wel 400 km actieradius heeft.
Waarom kan de Kangoo ZE dat
niet? Renault is van mening dat een
lange actieradius vooralsnog vooral
belangrijk is voor personenauto’s.
Voor de Kangoo ZE volstaat 200 km
in de realiteit, beargumenteert
Renault. Zoals Bestelauto het er-
vaart tijdens de rit is dat haalbaar,
ook met de 250 kg lading die bij ons
achterin ligt. Tijdens het rijden ont-
dekken we een detail dat ons irri-
teert: het scherm van het multi-
mediasysteem heeft een touch-
screen, maar telkens als we het aan
willen raken moeten we ver naar
voren reiken.
Pass
Geen enkele bedrijfswagen ver-
schijnt tegenwoordig meer op de
markt zonder ‘connected services’
en dat is bij de Kangoo ZE niet an-
ders. ZE Trip vindt alle beschikbare
laadpunten via het R-LINK-naviga-
tiesysteem in de auto. De ZE Trip-
functie helpt de bestuurder alle
beschikbare openbare laadpunten
te vinden in de belangrijkste Euro-
pese landen. ZE Trip is toegankelijk
via het R-LINK-navigatiesysteem. De
bestuurder kan een laadpunt kiezen
en er rechtstreeks naartoe rijden.
De ZE Pass-app maakt het opladen
van de batterij mogelijk bij de
meeste openbare oplaadpunten in
Europa, ongeacht de exploitant. De
laadpunten waar de auto kan wor-
den opgeladen, zijn herkenbaar
voor de bestuurders. Zij kunnen op
hun smartphone en tablet ook de
prijzen vergelijken voor de laadprij-
zen in de omgeving. Gebruikers
Rijden met de Renault Kangoo ZE
Alsmaar verder
Renault presenteerde begin dit jaar in Brussel de vernieuwde Kangoo ZE. Enige tijd geleden konden
we in de praktijk kennismaken met Renaults nieuwe elektrische bestelauto.
nog altijd 645 kg aan lading meene-
men.
Warmtepomp
De Kangoo ZE heeft naast een sterk
verbeterde actieradius nog een paar
slimmigheidjes onder de koets. Zo
heeft hij een warmtepomp die is ge-
koppeld aan de airconditioning.
Daarmee blijft de actieradius in
koud weer behouden. Dat was een
kritiek punt bij de vorige versie van
de Kangoo ZE. Met het pre-conditio-
ning-systeem (waarmee via de
smartphone en knoppen op het
stuurwiel de starttijd vooraf kan
worden ingesteld) is de Kangoo ZE
vooraf te verwarmen of te koelen
als de auto is aangesloten op het
laadpunt. Voor extreem koude lan-
den is de Kangoo ZE uitgerust met
een aanvullende verwarming van
minimale afmetingen, die gestookt
wordt op benzine. Daarmee is de
temperatuur in de auto aangenaam
te houden en blijft de actieradius
ook in koude omstandigheden ge-
handhaafd. Een grote vooruitgang,
want door de beperkte actieradius
van de Kangoo ZE waren ze voor-
heen in bijvoorbeeld Oost-Europa
snel uitgekeken op de elektrische
Renault. De Renault Kangoo ZE
wordt gebouwd in het Franse Mau-
beuge, waar ook alle brandstofaan-
gedreven Kangoo’s en ook de
Mercedes-Benz Citan wordt ge-
bouwd.
Positief
Tot zover de theorie. Hoe gaat het
als je met de Kangoo ZE in de prak-
tijk rijdt? De ervaring blijft die we
al hadden bij de introductie van de
Kangoo ZE in 2011: een ontzettend
fijne. Elektrisch rijden scheelt veel
in geluid, al blijft het geluid van
bandengeruis nog altijd duidelijk
aanwezig. Toch heerst er rust aan
■
Deze ombouw van Durisotti vergroot de gebruiksmogelijkheden van de Kangoo ZE.
Met een snellader kunnen de accu’s in één uur voor 35 procent worden geladen.
hebben toegang tot een groot aantal
laadpunten, zonder geabonneerd te
hoeven zijn op een bepaald net-
werk. Ze betalen voor de afgeno-
men energie via de speciale
smartphone-app (iOS en Android) of
badge (RFID-technologie). Beide
diensten komen in de loop van 2017
ter beschikking.
Over services gesproken: bij de vo-
rige generatie Kangoo ZE moesten
de accu’s altijd worden gehuurd.
Dat verandert: de batterijen kunnen
nu ook worden gekocht, voor een
prijs van 6.525 euro. Die keuze
geeft de klant f lexibiliteit, denkt
Renault. De huuroptie blijft ook. De
prijslijst van de nieuwe Renault
Kangoo ZE begint nu bij 21.040 euro
als de batterijen worden gehuurd,
wie ze wil kopen is dus minimaal
27.565 euro kwijt. Die prijzen gel-
den voor de normale Kangoo ZE,
voor de Maxi geldt een meerprijs
van 1.400 euro. In totaal is de
nieuwe Kangoo ZE 845 euro duur-
der dan de vorige versie, een verant-
woorde prijsstijging als je ziet wat
er verbeterd is. ■
Arjan Velthoven
06-07-08-09-10-11-12_nieuws.indd 11 16-10-17 09:21