Pagina 12 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

12 bestelauto nr. 2 – 2017
Fleetmatics onderzoekt gedrag chauffeur
Op vakantie met de
bestelauto van de zaak
Werkgevers spreken hun chauffeurs in bedrijfswagens vrijwel nooit aan op hun rijgedrag of
brandstofverbruik. Ook gaat 10 procent van de chauffeurs weleens met de zakelijke bestelauto op
vakantie. Deze en andere opmerkelijke uitkomsten komen uit een onderzoek van Fleetmatics.
De leverancier van fleetmanagement-
oplossingen voor kleine en middel-
grote ondernemingen ondervroeg
samen met onderzoeksbureau Panelwi-
zard 536 bestuurders van bestelbussen
en -auto’s, kleine trucks en pick-up-
trucks over hun rijgedrag.
De rijstijl van bestuurders van bedrijfs-
bussen laat nog weleens te wensen
over. Zo houden ze weinig rekening
met hun brandstofverbruik of CO2-uit-
stoot en rijden ze zowel binnen als bui-
ten de bebouwde kom te hard. Ook als
de bedrijfsnaam op het voertuig staat.
Dat blijkt uit onderzoek van Fleetma-
tics. Slechts 43 procent van de onder-
vraagden is het eens met de stelling
dat hij tijdens het rijden in de bedrijfs-
wagen bewust met zijn brandstofver-
bruik bezig is. Als het gaat om
CO2-uitstoot, ligt dat percentage nog
lager: dan is nog maar 24 procent het
eens met de stelling. Gezien deze resul-
taten, is het niet verbazingwekkend
dat 68 procent zijn motor stationair
laat draaien als hij kort stilstaat, bij-
voorbeeld voor een spoorwegovergang
of tijdens het kort parkeren. Van deze
groep doet 44 procent dit onder an-
dere, omdat hij er niet bij nadenkt, en
24 procent heeft gewoon geen zin om
Vakantie
De manier waarop werknemers die in
een bedrijfsbus rijden, hun zakelijke
voertuig inzetten voor privédoelein-
den, varieert. Het opvallendste resul-
taat dat uit het onderzoek naar voren
komt, is dat sommige werknemers met
hun bedrijfsbus op vakantie gaan.
Maar liefst een op de tien heeft het
voertuig daar ooit voor gebruikt. Daar-
naast gebruikt een aanzienlijk deel de
bedrijfsbus weleens voor privédoelein-
den zonder daarvoor toestemming te
hebben. 21 procent zet het zakelijke
voertuig in voor bijvoorbeeld een ver-
huizing of om in eigen tijd bij te klus-
sen. Saillant detail is, dat van de
ondervraagden 71 procent daarbij
rondrijdt met het bedrijfslogo op het
voertuig. De meest ernstige vorm van
misbruik van bedrijfsmiddelen die uit
de resultaten naar voren komt, is ech-
ter brandstofdiefstal. Van de onder-
zochte werknemers met een
bedrijfstankpas misbruikt een op de
vijftien die kaart weleens om de privé-
auto bij te tanken.
“Deze resultaten tonen voor werkge-
vers het belang van inzicht in de rijstijl
van bestuurders”, zegt Jan Willem
Doornbos, marketing manager Bene-
lux bij Fleetmatics. “Ten eerste doordat
ze met deze inzichten hun bestuurders
kunnen coachen naar een groenere rij-
stijl, en zo kunnen besparen op brand-
stofkosten. Het vertonen van
ongewenst rijgedrag kan bovendien
slecht zijn voor de reputatie van het
bedrijf. Maar de belangrijkste reden
om als werknemer bewust te zijn
van rijgedrag, is de veiligheid op de
weg.” ■
Arjan Velthoven
NIEUWS
de motor uit te zetten. Opvallend is
verder dat 21 procent van degenen die
de motor stationair laten draaien,
denkt dat dit minder brandstof kost
dan het aan- en uitzetten van de
motor. In werkelijkheid kost tien se-
conden stationair draaien al meer
brandstof dan het opnieuw starten van
de motor.
Agressief
Ook op het gebied van veiligheid valt
er nog het een en ander te verbeteren
aan de rijstijl van bestuurders van be-
drijfsbussen. Zo trekt een derde (33
procent) regelmatig agressief op bij
stoplichten. Andere uitkomsten met
betrekking tot gevaarlijk rijgedrag: 27
procent remt weleens te laat, waardoor
hij hard moet remmen; 34 procent
rijdt weleens te hard binnen de be-
bouwde kom; 50 procent rijdt weleens
te hard buiten de bebouwde kom en 23
procent kreeg een bekeuring voor zijn
rijgedrag in de bedrijfswagen.
Feedback
Naast het veroorzaken van gevaarlijke
situaties op de weg kan dergelijk rijge-
drag schadelijk zijn voor de reputatie
van het bedrijf waarvoor de bedrijfs-
bussen rondrijden. Van de onder-
vraagde bestuurders rijden zeven op de
tien (71 procent) namelijk rond met de
bedrijfsnaam op het voertuig. En hoe-
wel 64 procent van hen aangeeft hier
wel rekening mee te houden als hij de
weg op gaat, geeft 15 procent aan hier
niet bij stil te staan. In totaal werd ech-
ter slechts 4 procent van de bestuur-
ders door zijn werkgever aangesproken
op zijn rijgedrag. Dit terwijl veel be-
stuurders van bedrijfsbussen wel dege-
lijk openstaan voor feedback. Sterker
nog: 56 procent vindt dat zijn werkge-
ver meer zou kunnen doen om be-
stuurders veiliger en zuiniger de weg
op te sturen. Van die groep noemt 23
procent als specifiek voorbeeld het
geven van voorlichting en training. Iets
meer dan vier op de tien (42 procent)
geloven in het belonen van een posi-
tieve rijstijl, bijvoorbeeld met een
bonus of toeslag.
Planning
Gevraagd naar de redenen waarom zij
weleens moeten overwerken, noemt 48
procent van de ondervraagden capaci-
teitsproblemen. Eenzelfde percentage
noemt klussen die langer duren dan ver-
wacht, en 21 procent wijst slechte plan-
ning in het algemeen aan als reden. Het
voorkomen van overuren is overigens
niet de enige reden waarom bestuurders
van bestelbussen baat zouden hebben
bij een betere planning. Uit het onder-
zoek komt naar voren dat planning een
rol speelt in de rijstijl van bestuurders
van bestelbussen. Zo geeft 23 procent
aan veiliger te rijden als zijn werkgever
beter zou plannen, omdat er dan min-
der werkdruk ontstaat. Daarnaast denkt
7 procent dat meer pauzes kunnen bij-
dragen aan een veiliger rijstijl.
06-07-08-09-10-11-12_nieuws.indd 12 16-10-17 09:21