Pagina 13 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

13 bestelauto nr. 2 – 2017
EVOFENEDEX
Gebruikers beoordelen bestelautomerken
Ondernemers kiezen
voor vertrouwd
In 2015 werd Renault door honderden ondernemers verkozen tot beste bestelautomerk van Neder-
land. In 2017 ging de verkiezing opnieuw van start. Zijn de criteria waarop gebruikers hun merk beoor-
delen inmiddels veranderd of blijft de bestelauto bij het oude vertrouwde?
Bij de verkiezing ‘Bestelautomerk
van het Jaar’ staat de gebruiker, de
bestelauto-ondernemer dus, cen-
traal. Alleen hij velt het oordeel
over wat hij als goed ervaart en
welk merk in zijn ogen optimaal in
zijn behoeften voorziet. Bij de ver-
kiezing worden alle leveranciers
beoordeeld op zaken als onder-
houdsgevoeligheid, brandstofver-
bruik, innovatief vermogen en, heel
belangrijk, of de bestelauto aan de
verwachtingen voldoet.
Deze enquête levert nieuwe en ook
wel verrassende inzichten op. Het
Bestelautomerk van het Jaar werd
op 20 oktober tijdens de Mobiliteits-
RAI gepresenteerd. Een belangrijke
conclusie is dat de ondernemer bij
voorkeur vasthoudt aan het oude
vertrouwde.
Top 3
Wat zijn de drie belangrijkste ken-
merken voor de bestelautokeuze?
De respondent had hierbij een ruim
scala aan mogelijkheden. Denk
hierbij aan de inhoud van de koffer-
bak, de zithoogte, de trekkracht en
het energielabel. Gebruikers kozen
echter heel bewust en nadrukkelijk
voor betrouwbaarheid (1), aanschaf-
prijs (2) en comfort (3).
Elektrisch of diesel?
Nieuw in de enquête dit jaar was de
vraag in hoeverre de ondernemer
bereid is te investeren in een elek-
trische bestelauto. ‘Stel: u heeft de
keuze uit drie mogelijkheden. Wat
zou u kiezen? Een bestelauto die
100 procent elektrisch is, net zo
duur als uw huidige bestelauto, en
u kunt niet gratis parkeren in de
bebouwde kom. Of een bestelauto
die 100 procent elektrisch is, maar
wel 10 procent duurder dan uw hui-
dige bestelauto en waarmee u gratis
kunt parkeren in de bebouwde
kom, of een bestelauto die op diesel
rijdt, die net zo duur is als uw hui-
dige bestelauto, die net zo veel
brandstof verbruikt als uw huidige
en die u niet gratis kunt parkeren
in de bebouwde kom.’
De trend naar elektrisch is zicht-
baar. Steeds vaker worden bedrijven
in stedelijke gebieden door elektri-
sche bestelauto’s bevoorraad. Veelal
worden deze auto’s omgebouwd tot
elektrische voertuigen. Naar ver-
wachting zullen de komende tijd
meer fabrikanten van de bestelau-
to’s de elektrische bestelauto aan-
bieden. In hoeverre de ondernemer
dan bereid is zijn vertrouwde diesel
in te ruilen voor een elektrisch
model is een interessante vraag.
Als het echter aan de bestelauto-on-
dernemer ligt, blijft hij bij zijn diesel
die net zo veel verbruikt als zijn hui-
dige auto, ook al kan hij dan niet gra-
tis parkeren. Zijn keuze is duidelijk.
Onderzoek
In het voorjaar van dit jaar heeft
het ministerie van Infrastructuur
en Milieu uitgebreid onderzoek
laten doen naar de bestelauto-
markt. Uit het onderzoek bleek dat
de meeste bestelauto’s actief zijn in
de sectoren handel en bouw, de zo-
genaamde servicelogistiek. Ook uit
de recente enquête kwam dit duide-
lijk naar voren. Meer dan 45 pro-
cent van de respondenten gaf aan
actief te zijn in de bouw of in de
handel.
Regeerakkoord
In de komende kabinetsperiode
worden naar alle waarschijnlijkheid
besluiten genomen die van invloed
zijn op het gebruik van de bestel-
auto. In 2014 ondertekenden ver-
antwoordelijke partijen de Green
Deal ZES, een deal met een ambiti-
euze stip op de verre horizon, te
weten emissieloze stadslogistiek in
2025. Stedelijke distributie staat de
komende jaren sowieso nadrukke-
lijk in het spotlicht. Zo gaat het be-
leid rond milieuzones op de schop.
Evofenedex
Evofenedex blijft opkomen voor de
belangen van de eigenaren van be-
stelauto’s. Ruim 95 procent van de
bijna één miljoen bestelauto’s die
in Nederland rijden, is van onderne-
mers. Denk aan installateurs, lood-
gieters, timmermannen of bakkers.
Omdat zij de bestelauto nodig heb-
ben als rijdende gereedschapskist of
om hun producten aan de man te
brengen, informeert Evofenedex
deze ondernemers over de aanschaf
en het gebruik van de bestelauto.
Samen zorgen we ervoor dat de be-
stelauto een werkpaard blijft en
geen melkkoe wordt. ■
Patricia de Wilde
Patricia de Wilde is beleidsadviseur weg-
vervoer bij Evofenedex, belangenbehartiger
voor 15.000 bedrijven in de internationale
handel en logistiek.
13_evo.indd 13 16-10-17 09:41