Pagina 14 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

tot vijfentwintig adressen die onze rit-
ten doorgaans tellen. Ook moeten de
chauffeurs iets rustiger rijden dan ze
gewend waren. Maar als ze minder
toeren maken, komt dat de actiera-
dius uiteraard weer ten goede”, vertelt
Dentinho.
Alert Logistiek is vorig jaar gestart
met rijden op groen gas. Het bedrijf
heeft al eerder naar deze brandstof ge-
keken, maar dat was op dat moment
nog niet interessant. “Toen waren er
nog nauwelijks tankstations met
groen gas. Nu kunnen we onder meer
tanken in Duivendrecht en Haarlem.
Dat is om de hoek bij een aantal van
de Ikea-vestigingen waarvoor wij rij-
den”, weet Dentinho. “We hebben ook
gekeken naar elektrisch aangedreven
bestelauto’s, maar die zijn duur en
bieden te weinig actieradius en rela-
tief weinig laadvermogen.”
Efficiënt plannen
Mede dankzij de investering in groene
bestelauto’s heeft Alert Logistiek een
tweede Lean & Green-ster ontvangen.
De eerste ster heeft het bedrijf ontvan-
gen na een CO2-reductie van 20 pro-
cent. Voor de tweede ster is daar
bovenop een extra reductie van
14 procent gerealiseerd. “Het rijden
op groen gas is niet de enige maatre-
gel die daaraan bijdraagt. Efficiënt rij-
den en plannen is eveneens
belangrijk”, vertelt Dentinho.
Een grote bijdrage aan de efficiëntie
levert de transportsoftware van Men-
driX. Alle orders komen digitaal
binnen in dit transportmanagement-
systeem (TMS), waarna de vijf plan-
ners in Amsterdam ze clusteren per
postcodegebied. Het TMS voegt de or-
ders in de meest efficiënte rijvolgorde
samen tot een rit, rekening houdend
met onder meer het volume en het ge-
wicht. “Tot een uur voor vertrek kun-
nen we nog extra orders inplannen.
Met één druk op de knop kan de plan-
ning vervolgens worden doorgezet
naar de mobiele devices in onze voer-
tuigen.”
Dentinho noemt flexibiliteit als reden
voor de langdurige relatie met Men-
driX. “Wij willen een systeem dat met
ons meegroeit. Wij zijn bijvoorbeeld
al heel vroeg begonnen met digitalise-
ring van onze operatie.”
Appen met bezorgers
Sinds enkele jaren gebruikt Alert Lo-
gistiek geen vaste boordcomputers
meer, maar de mobiele chauffeursop-
14 bestelauto nr. 2 – 2017
Alert Logistiek werkt met MendriX
Betere dienstverlening met
mobiele communicatie
Klanten die online een kast of wasmachine aanschaffen, stellen steeds hogere eisen aan de bezor-
ging. Alert Logistiek speelt daarop in met de transportsoftware van MendriX. Die waarschuwt auto-
matisch als de bezorgers te laat dreigen te komen. Als klanten een order hebben afgetekend,
ontvangen ze straks tevens een sms met het verzoek om de kwaliteit van de service te beoordelen.
De bedrijfsauto’s van Alert Logistiek
vervoeren hoofdzakelijk meubels,
maar ook witgoed en andere produc-
ten die een tweemanslevering noodza-
kelijk maken. Nu de economie
aantrekt en de huizenverkoop stijgt,
groeit ook het aantal leveringen van
Alert Logistiek in opdracht van retail-
ers zoals Ikea, Hornbach en iBOOD.
“Elk jaar groeit onze operatie met
20 tot 25 procent. Dit jaar hebben
onze opdrachtgevers al 25 procent
meer orders genoteerd dan gepland.
Het kost steeds meer moeite om die
groei op te vangen”, vertelt Francisco
Dentinho, general manager van de
Amsterdamse logistiek dienstverlener.
Hij wijst op de aard van het werk van
de bezorgers. “Zij zetten de producten
op hun plaats, tillen ze eventueel de
trap op, monteren of installeren ze en
nemen het verpakkingsmateriaal
weer mee terug. Dat is fysiek zwaar
werk.”
Groen gas
De flinke groei probeert Alert Logis-
tiek zo veel mogelijk op duurzame
wijze te realiseren. Van de 55 voertui-
gen – voor het overgrote deel bestelau-
to’s – rijden er nu 17 op groen gas. Dat
is gas dat wordt gewonnen uit onder
meer groenafval en rioolslib en ver-
volgens wordt bewerkt tot het de-
zelfde kwaliteit heeft als aardgas.
“Het rijden op groen gas bevalt prima.
Wel hebben we extra brandstoftanks
moeten monteren om de actieradius
te vergroten naar 250 tot 300 kilome-
ter. Dat is voldoende voor de vijftien
De transportsoftware van Alert Logistiek waarschuwt automatisch als een rit
uit de pas loopt met de planning.
14-15_ictalertlogistiek.indd 14 16-10-17 09:24