Pagina 17 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

17 bestelauto nr. 2 – 2017
MULTITEST
■
Het hing in de lucht, daar in de Jaarbeurs. Spanning,
euforie bijna. Bestelauto was begin dit jaar op de
Bouwbeurs. Tussen al die bouwbedrijven, exposanten
en bezoekers was de opluchting bijna voelbaar: de
crisis was echt voorbij, de bouwactiviteit trok einde-
lijk weer aan. De vlag kon uit. Aanwezig op die bouw-
beurs: opvallend veel bestelauto’s. De importeurs
voelden haarfijn aan dat het moment dat bouw- en
installatiebedrijven weer konden investeren was aan-
gebroken.
Op de Bouwbeurs zagen we veel typische ‘bouwbus-
jes’ staan: eentonners van het soort waarin je ’s mid-
dags op de snelweg snurkende bouwvakkers tegen
een zijraampje ziet hangen. Het is een populair seg-
ment waarin de afgelopen jaren de nodige ontwikke-
lingen speelden. Euro 6 was natuurlijk een hot item,
eentje die we behandelden in onze multitest van
begin 2016. Sommige bestelautofabrikanten grepen
die ontwikkeling in de aandrijflijn aan om ook aan
de carrosserie en/of het interieur veranderingen aan
te brengen. PSA Group (Peugeot en Citroën) brachten
samen twee nieuwe modellen op de markt, de iden-
tieke Expert en Jumpy. Partner Toyota haakte aan
met de eigen versie, de ProAce.
Dat drietal is uitgangspunt geweest bij het samenstel-
len van deze multitest. De auto’s alle drie laten parti-
ciperen in de test is weinig zinvol, en daarom hebben
we nu gekozen voor de Toyota ProAce. We zetten in
deze test de belangrijkste concurrenten in het een-
tonnersegment naast de Toyota. Dat zijn de Fiat Ta-
lento, de Ford Transit Custom, de Mercedes-Benz Vito
en de Volkswagen Transporter. Maar, zult u zeggen,
het aanbod in dit segment is toch veel groter? Dat
klopt, maar de Renault Trafic, de Opel Vivaro en de
Nissan NV300 zijn allemaal varianten van de Fiat Ta-
lento, waarbij gezegd moet worden dat Renault en
Opel samen als eerste dit model presenteerden, in-
middels al weer drie jaar geleden. Er zijn dus inmid-
dels al vier varianten van dezelfde auto, en naar
verluidt gaat ook Mitsubishi nog een variant op de
markt brengen. In het eentonnersegment hebben we
dan alleen nog Hyundai, dat met de H300 best een
sterk model in de aanbieding had, maar de Neder-
landse Hyundai-importeur lijkt al lang geleden de in-
teresse te hebben verloren in het vermarkten ervan.
Voor deze multitest gingen we zoals gezegd uit van
bestelauto’s in het eentonnersegment. We vroegen
aan de importeurs een L1H1-versie, dus met de kort-
ste wielbasis en het laagste dak, en een dieselmotor
met een vermogen van rond de 120 pk. Iedereen deed
zijn stinkende best aan onze eisen te voldoen, maar
het lukte niet altijd. Zo kwam de Fiat Talento naar de
redactie met een langere wielbasis, een dubbele ca-
bine én een luxe Squadra-versie. De Ford Transit
Custom was ook al voorzien van een langere wielba-
sis én een SelectShift automaat. Wel leuk, want die
reden we nog niet eerder. De Vito, ProAce en Trans-
porter kwamen wel naar de test in de kortste uitvoe-
ring. Hoe het ook zij, de ontwikkelingen in dit
segment rechtvaardigen een nieuwe multitest. Start
de motoren!
Multitest eentonners
Nooit een saaie dag
Wat niemand voor mogelijk had gehouden, gebeurt toch: de economie fl oreert weer, voor een deel
zelfs weer zoals vóór de economische crisis. De afzet van bestelauto’s blijft maar toenemen, een goed
teken dat de handel groeit. De bestelautomarkt is ook voortdurend in beweging, met telkens nieuwe
modellen. In het zwaarbevochten segment van de eentonners zet Bestelauto in deze test de trends op
een rijtje.
Foto’s: Fotostudio Jan Lieftink
Mede mogelijk gemaakt door Boers Tuin + Hout BV, Doetinchem
16-17-18-19-20-21-22-23-24_multitest.indd 17 16-10-17 10:04