Pagina 18 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

18 bestelauto nr. 2 – 2017
De Fiat Talento had de Bestelauto nog
niet eerder in een multitest. Wèl de
Renault Trafic en de Opel Vivaro,
maar nog niet deze Italiaan. En wát
voor Italiaan! Deze Talento kwam
naar onze test in een hippe Squadra-
uitvoering. Dat betekent een luxe aan-
geklede versie, met onder meer een
dubbele cabine, leren bekleding, ach-
teruitrijcamera, twee schuifdeuren,
een laadruimtebeschermingspakket
en nog veel, veel meer. De Squadra is
een Limited-Edition waar er maar 100
van zijn gemaakt, dus wie er een wil
hebben, moet snel zijn. De Fiat is dan
wel een afgeleide van de Renault
Trafic, hij heeft heel duidelijk een
eigen gezicht gekregen, en ziet er nu
misschien wel het beste uit van de
vier huidige bestelauto’s van dit type.
De dubbele cabine zit vol met luxe en
zeker het overwegen waard als je hem
nodig kan hebben. Voorin staat geen
bijrijdersbank maar een luxe stoel,
ook al met leer bekleed. Heel fraai,
maar het slimme mobiele kantoor dat
de Fiat Talento heeft met zo’n bankje
vervalt nu. Onder de motorkap van
deze Talento vinden we de 1.6 EcoJet
Fiat Talento 1.6 EcoJet dc Squadra
Hippe Italiaan
l hippe uitstraling
l laadvermogen
l waar voor je geld
l weinig origineel
l trekkracht motor
l Squadra Edition slechts 100 stuks
7
motor, die ook al van Renault komt.
Hij levert 120 pk, maar heeft zeker bij
lagere toeren wat moeite om op gang
te komen. De diesel is gekoppeld aan
een goed werkende zesgangs versnel-
lingsbak. Het verbruik is met 1 liter
op 13,5 km gemiddeld. Naast de vul-
opening van de diesel zit ook een Ad-
Blue-vulopening. In het display achter
het stuur staat heel duidelijk voor
hoeveel procent de AdBlue-tank nog
gevuld is. De Talento is weliswaar
groot, maar door zijn dubbele cabine
heeft hij geen heel grote laadruimte.
189 cm laadlengte blijft er over, en 4,4
kuub aan laadvolume. Door zijn to-
taalgewicht van 3.000 kg heeft de Ta-
lento een laadvermogen van maar
liefst 1.245 kg. Dat is dan wel weer
mooi meegenomen. Pluspunt aan de
Talento is het fijn afgestemde onder-
stel, dat de auto een rijgedrag gelijk
een personenauto geeft. Ook positief
is de aanschafprijs van deze Squadra
Limited Edition. Voor nog geen 30
mille krijg je heel veel comfort en
luxe.
3
De Ford Transit Custom was ooit Inter-
national Van of the Year. Weet u nog
in welk jaar? Dat was in 2013, en hij
was de eerste Ford bestelauto die werd
vernieuwd. Dat heeft Ford geen wind-
eieren gelegd, want de Transit Custom
werd een doorslaand succes. De auto
verveelt nog altijd niet wat betreft ui-
terlijk, maar Ford vond het wel tijd
voor een update. De nieuwe Ford Tran-
sit Custom, met een nieuw exterieur
en interieur, komt eind dit jaar op de
markt (zie ook de eerste foto’s voorin
deze Bestelauto). Zoals gezegd kwam
deze Transit Custom met een langere
wielbasis naar de redactie, wat bete-
kent dat u de metingen wat betreft
laadlengte en -volume in perspectief
moet zien. Wat opvalt is dat het interi-
eur ergonomisch erg goed voor elkaar
is. De vakken voor grote flessen kent
Ford al langer, die zijn erg handig. Er
zijn ook heel veel vakken en vakjes om
spulletjes in op te bergen. Slim is het
opstaande randje om de mobiele tele-
foon neer te zetten. Ook slim, en hier
is Ford uitvinder van, is de doorlaad-
mogelijkheid vanuit de laadruimte.
Wie de zittingen van de bijrijdersbank
Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue Trend
Nog lang niet klaar
l fijne aandrijflijn
l standaard veel veiligheidssystemen
l slim doorlaadsysteem
l aanschafprijs
l laadvermogen
l meerverbruik automaat
16-17-18-19-20-21-22-23-24_multitest.indd 18 16-10-17 10:04