Pagina 24 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

24 bestelauto nr. 2 – 2017
Never a dull moment. Toepasselijker
kunnen we deze test niet afsluiten,
want in het eentonnersegment is al-
tijd wat te beleven. Dat is de belang-
rijkste conclusie na een week met veel
kijken, meten, rijden en nadenken. Ga
maar na: toen we vorig jaar deze test
deden, waren er met de Ford Transit
Custom, Mercedes-Benz Vito, Renault
Trafic en de VW Transporter vier
deelnemers. Nu is de markt het afge-
lopen jaar verblijd met drie nieuwe
concurrenten in de vorm van de Cit-
roën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota
ProAce. En dat betekent dat de kaar-
ten ineens heel anders geschud zijn.
We beginnen maar eens bij het uiter-
lijk van ons testquintet. Nu valt over
smaak niet te twisten, maar over ‘ap-
pearance’ natuurlijk wel. Moderne be-
stelauto’s hebben hoog opgetrokken
neuzen. Kijk maar eens naar de Ford,
de Renault en de Toyota op de foto’s
op deze pagina’s. De VW heeft dat in
wat mindere mate, de Mercedes-Benz
Vito heeft een veel lagere neus. Dat
doet hem meteen minder stoer voor-
komen dan de rest. Het interieur van
de auto’s komt qua binnenmaten
veelal overeen, dus je zou zeggen dat
daar niet veel meer te winnen valt.
Wel heeft elke auto wel een slimme
vinding die het gebruiksgemak of
comfort verbetert.
Verschil is er wel als het gaat om laad-
volume en laadvermogen. De Ford
wint als het gaat om laadvolume,
maar hij heeft dan ook een verlengde
wielbasis. De Transit Custom heeft
echter ook het meeste laadvolume in
een L1-configuratie: 6,1 kuub. Als het
Conclusie
gaat om laadvermogen, laat de Toyota
de concurrentie ver achter zich. De
Fiat mag 1.245 kg laden, de VW 1.011
kg. De Vito en de Ford komen niet
boven de 1.000 kg. Als laadvermogen
belangrijk is, kijk dan goed naar het
eigen gewicht van de auto en ook naar
het totaalgewicht. Soms is tegen
meerprijs extra totaalgewicht te koop
en dat scheelt zo een paar honderd
kilo laadvermogen.
De diesels in onze testauto’s zijn alle-
maal verfijnde motoren. Het verbruik
loopt niet heel erg uiteen, al leverde
de Ford wat in door zijn SelectShift
automaat. Alle motoren in deze test
voldoen aan Euro 6, maar om dat te
bereiken moet u AdBlue tanken. Dat
hoeft maar zo weinig dat het in de
meeste gevallen gewoon tijdens het
reguliere onderhoud kan. Het kan
trouwens ook gewoon bij een pomp-
station, als je je de kosten van een
dealer wilt besparen. Belangrijk is
echter om na te vragen wat de Ad-
Blue-interval is. Wij konden in de ba-
sisinformatie van de diverse merken
daarover geen goede informatie vin-
den. Niet tijdig AdBlue tanken kan er-
voor zorgen dat de auto ermee stopt
of niet goed meer presteert. Gelukkig
hebben de meeste auto’s een waar-
schuwing in het display voor als het
AdBlue onder een bepaald niveau
komt.
Een winnaar uitroepen van de test
doen we bij Bestelauto eigenlijk nooit.
U moet de auto’s beoordelen op pun-
ten die voor u belangrijk zijn. Wij
waren als testers echter danig onder
de indruk van de Toyota ProAce.
Toyota had in Europa geen naam
hoog te houden als het gaat om bestel-
auto’s. De HiAce was geweldig maar
dat is al lang geleden, de HiLux doet
het goed in andere landen, maar in
Nederland is te weinig offroad terrein
om echt potten te kunnen breken. De
ProAce maakt een knappe entree. De
Toyota scoort in deze test veel punten
als het gaat om uiterlijk, praktisch ge-
bruiksgemak in het interieur, wegge-
drag, maar ook als het gaat om
kostentechnische zaken als aanschaf-
prijs, brandstofverbruik en laadver-
mogen. Goed om te weten is ook dat
elke van de 106 Toyota-dealers in Ne-
derland een gespecialiseerde bedrijfs-
autoverkoper in dienst heeft. ■
Arjan Velthoven
Hoeveel ruimte biedt de cabine?
A= breedte op ellebooghoogte (cm) 176 182 172 172 174
B= diepte boven dashboard (cm) 151 150 165 164 154
C= hoogte boven chauffeursstoel (cm) 98 99 95 100 98
D= afstand stoel-vloer (cm) 30 33 38 33 34
E= afstand vloer-straat (cm) 60 60 46 54 51
F= knieruimte bijrijder (cm) 30 28 31 40 33
G= hoogte voorruit (cm) 90 113 89 91 88
H= openingshoek portier (graden) 85 85 80 85 80
I= afstand stuurwiel-portier (cm) 25 27 23 28 27
J= breedte bijrijdersbank (cm) nvt 80 86 nvt nvt
K= hoofdruimte bestuurder (cm) 17 15 15 13 15
Fiat Talento 1.6 Eco-
Jet dc Squadra
Ford Transit Custom
2.0 EcoBlue Trend
Mercedes-Benz Vito
111 CDI L
Toyota Proace
Worker 2.0 D4-D
Professional
Volkswagen Trans-
porter 2.0 TDI L1H1
Trendline
16-17-18-19-20-21-22-23-24_multitest.indd 24 16-10-17 10:05