Pagina 26 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

uur bezorgen. Om pieken te voorko-
men, geven wij bij elke bestelling niet
alleen aan welke slots er nog vrij zijn,
maar variëren we ook met de bezorg-
kosten. Hoe dichter het bezorgmo-
ment op het bestelmoment ligt, des te
meer het kost.”
B bewuste keuze
De beschikbaarheid van slots heeft
ook alles te maken met de capaciteit
van de Crafter. Schlüter: “Om de
drempel bij de werving van chauf-
feurs zo laag mogelijk te houden, wil-
len wij voorlopig beslist met alleen
rijbewijs B blijven rijden. Dat betekent
dat het bij 3,5 ton echt ophoudt. Dat
is een stevige beperking maar wel een
bewuste keuze. Wij hebben onze Craf-
ters zo uitgekiend dat we 100 boxen
tegelijk kunnen meenemen. Meer
heeft geen zin omdat het dan te zwaar
wordt. En om die 100 eenheden in de
auto te krijgen, hebben we die al zo
licht mogelijk gemaakt. De grootste
winst zit in de superlichte opbouw,
maar dat is niet genoeg. Daarom be-
stellen wij ze zonder bijrijdersstoel en
zonder reservewiel. Ook alle overbo-
dige bekleding, isolatie en de airco is
verwijderd en de nieuwste voertuigen
krijgen zelfs lichtmetalen velgen,
want dat scheelt weer 4 kilo. Omdat
een zending uit gemiddeld vijf boxen
bestaat, kunnen we zo per rit 16 tot
maximaal 20 beleveringen doen.”
Flex
Groeien is fijn, maar vraagt wel om
steeds meer chauffeurs. Schlüter
26 bestelauto nr. 2 – 2017
AH.nl groeit met ruim 20 procent per jaar
Onderweg voor online
Zes dagen per week rijden de 470 Volkswagens Crafter van de bezorgdienst van Albert Heijn naar
klanten. Booming business, want drie jaar geleden had Albert Heijn nog ‘maar’ 225 voertuigen op de
weg. De online-activiteiten groeien hard, vorig jaar met 30 procent
Om die groei de baas te blijven, inves-
teert Albert Heijn stevig in een zo op-
timaal mogelijke logistiek. “Wij
hebben circa 28.500 artikelen in ons
assortiment”, geeft Coen Schlüter, se-
nior manager Delivery & Pick Up
Points bij Ahold, een inzichtje. “95
procent daarvan komt uit onze regu-
liere supply chain. Zo kan de klant on-
line uit precies hetzelfde assortiment
kiezen als in onze grootste Albert
Heijn-winkels. De uitlevering van die
producten is enerzijds een uitdaging,
maar ook weer niet heel ingewikkeld.
Onze trucks brengen alle benodigde
producten van onze distributiecentra
naar een van onze drie Home Shop
Centers. Die beschouwen wij logistiek
gezien als een gewone AH-winkel,
maar dan een hele grote. Het verschil
is dat ons personeel daar winkelt voor
onze klanten en inpakt tot zendingen
op postcode en huisnummerniveau.
Alle producten gaan in blauwe krat-
ten of in grijze of zwarte geïsoleerde
EPS-boxen, naar gelang het gekoelde
of diepvrieswaren zijn. Wij werken in
een HACCP-keten maar onze uitlever-
voertuigen zijn niet geïsoleerd.
Daarom houden we de producten koel
of diepgevroren met gelpacks of
droogijs.”
Pick Up Point
Vanaf de Home Shop Centers gaan de
bestellingen of direct naar de klant of
weer in een truck naar een van de der-
tien hubs, waar ze worden overgela-
den in de Crafters en bezorgd worden
bij klanten thuis of bij een Pick Up
Point. Daar kunnen klanten de bood-
schappen zelf ophalen. Het online be-
leveren vergt dus nogal wat
handwerk. Dat kun je vertalen in kos-
ten. “De prijzen voor alle producten
op ah.nl zijn hetzelfde als in de win-
kel. Daarom betaalt de online klant
een bezorgfee”, geeft Schlüter uitleg.
“Dat geeft ons ook mogelijkheden tot
sturing. De internetklant geeft name-
lijk zelf een tijdslot aan voor de afle-
vering. Dat reduceert niet alleen de
kans op een no show, het geeft ons
ook de mogelijkheid de bezorgstroom
te spreiden en onze routes te optimali-
seren. Want wij rijden zes dagen per
week tussen 07.00 en 14.00 uur en
tussen 15.00 en 22.30 uur. Maar we
kunnen natuurlijk niet bij iedereen op
vrijdagavond tussen 18.00 en 20.00
AH’s bezorgdienst groeide van 225 naar 470 Crafters in drie jaar.
Coen Schlüter in het Home Shop Center Utrecht: “De Online klant kan kiezen uit 28.500
artikelen.”
26-27_wagenparkbeheerah.indd 26 16-10-17 09:47