Pagina 27 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

■
27 bestelauto nr. 2 – 2017
E-COMMERCE
uur bezorgen. Om pieken te voorko-
men, geven wij bij elke bestelling niet
alleen aan welke slots er nog vrij zijn,
maar variëren we ook met de bezorg-
kosten. Hoe dichter het bezorgmo-
ment op het bestelmoment ligt, des te
meer het kost.”
B bewuste keuze
De beschikbaarheid van slots heeft
ook alles te maken met de capaciteit
van de Crafter. Schlüter: “Om de
drempel bij de werving van chauf-
feurs zo laag mogelijk te houden, wil-
len wij voorlopig beslist met alleen
rijbewijs B blijven rijden. Dat betekent
dat het bij 3,5 ton echt ophoudt. Dat
is een stevige beperking maar wel een
bewuste keuze. Wij hebben onze Craf-
ters zo uitgekiend dat we 100 boxen
tegelijk kunnen meenemen. Meer
heeft geen zin omdat het dan te zwaar
wordt. En om die 100 eenheden in de
auto te krijgen, hebben we die al zo
licht mogelijk gemaakt. De grootste
winst zit in de superlichte opbouw,
maar dat is niet genoeg. Daarom be-
stellen wij ze zonder bijrijdersstoel en
zonder reservewiel. Ook alle overbo-
dige bekleding, isolatie en de airco is
verwijderd en de nieuwste voertuigen
krijgen zelfs lichtmetalen velgen,
want dat scheelt weer 4 kilo. Omdat
een zending uit gemiddeld vijf boxen
bestaat, kunnen we zo per rit 16 tot
maximaal 20 beleveringen doen.”
Flex
Groeien is fijn, maar vraagt wel om
steeds meer chauffeurs. Schlüter
merkt dat er meer moeite gedaan
moet worden om alle voertuigen be-
mand te houden én de te verwachten
groei op te vangen. “We werken met
chauffeurs in vaste dienst, maar het
overgrote deel is flex. Momenteel zijn
dat een 1.400 man. Daarom hebben
we de werving van nieuw personeel
uitbesteed aan drie uitzendbureaus.
Je moet daarbij bedenken dat de hele
foodretail via het internet met
1,7 procent van alle internetaankopen
in feite nog in de kinderschoenen
staat. Er is voor ons dus nog heel veel
ruimte om te groeien en dat willen we
ook. Daarmee is de werving van be-
zorgers dus automatisch een topprio-
AH.nl groeit met ruim 20 procent per jaar
Onderweg voor online
Zes dagen per week rijden de 470 Volkswagens Crafter van de bezorgdienst van Albert Heijn naar
klanten. Booming business, want drie jaar geleden had Albert Heijn nog ‘maar’ 225 voertuigen op de
weg. De online-activiteiten groeien hard, vorig jaar met 30 procent
op ah.nl zijn hetzelfde als in de win-
kel. Daarom betaalt de online klant
een bezorgfee”, geeft Schlüter uitleg.
“Dat geeft ons ook mogelijkheden tot
sturing. De internetklant geeft name-
lijk zelf een tijdslot aan voor de afle-
vering. Dat reduceert niet alleen de
kans op een no show, het geeft ons
ook de mogelijkheid de bezorgstroom
te spreiden en onze routes te optimali-
seren. Want wij rijden zes dagen per
week tussen 07.00 en 14.00 uur en
tussen 15.00 en 22.30 uur. Maar we
kunnen natuurlijk niet bij iedereen op
vrijdagavond tussen 18.00 en 20.00
Coen Schlüter in het Home Shop Center Utrecht: “De Online klant kan kiezen uit 28.500
artikelen.”
De Crafters worden zo licht mogelijk gemaakt en hebben
maar één stoel.
De bezorger vervoert de artikelen in de Crafter in blauwe kratten, en de
EPS-boxen die gestapeld worden in aluminiumrekken. 100 eenheden is
het maximum.
riteit.” Om ook in de toekomst
voldoende chauffeurs te hebben, heeft
Albert Heijn een uitgebreid selectie-
opleidingssysteem. “Aanvankelijk
keken wij vooral of iemand goed kon
rijden. Inmiddels kijken we ook met
hoeveel uur extra training iemand
een goede chauffeur kan worden.
Daar komt dan nog de verdere oplei-
ding in klantvriendelijkheid, het leren
van het proces en de constante bij-
scholing in zuinig, duurzaam en veilig
rijden bij. We vragen veel van een be-
zorger. Dus moet je hem of haar ook
goed opleiden.”
Te duur
Een andere belangrijke manier om
de groei op te vangen, is de routes te
verdichten. “Naarmate er meer
adressen in één straat beleverd wor-
den, is de auto eerder leeg en kan hij
nog een rit doen”, aldus Schlüter.
“Dat helpt bij het optimaliseren van
het gebruik van het wagenpark. En
voorlopig moeten we goed kijken
waar we bezorgen en waar niet. Nu
nog is dat voornamelijk in de stede-
lijke gebieden. Dat betekent bijvoor-
beeld dat wij in de provincie
Groningen voorlopig eigenlijk alleen
in de stad Groningen zelf actief zijn.
Het beleveren van de buitengebieden
is nu nog te duur.” Wat verder de
pieken uit de distributie haalt, is de
verdeling tussen de zakelijke markt
en de levering aan particulieren.
“Wij plannen onze routes zo dat wij
in de ochtenduren vooral zakelijk
beleveren aan bedrijven en instellin-
gen en de particuliere markt meer
in de middag en avond bediend
wordt. Dat is overigens niet zo
omdat het ons goed uitkomt. De
meeste bedrijven en instellingen wil-
len hun goederen ’s morgens krijgen
vanwege de lunch.”
Venstertijden
“Een andere uitdaging voor ons is dat
als de groei op de particuliere markt
doorzet zoals wij verwachten, er een
moment zal komen dat ook wij in ste-
den tegen bijvoorbeeld venstertijden
gaan aanlopen”, richt Schlüter zijn
blik naar voren. “Venstertijden zijn er
al jaren maar worden nu weer actue-
ler door de verschuiving van de tradi-
tionele winkelbelevering naar het
internetmodel. Daarom zitten wij
samen met gemeenten en overheden
in verschillende expertgroepen om
kennis en inzichten te delen. Want
het volume aan goederen dat een stad
dagelijks nodig heeft, zal alleen maar
toenemen. Al was het maar omdat
steden groeien. Als minder met
vrachtwagens beleverd wordt, komen
er meer kleine eenheden voor terug.
Daar zullen we samen een goede op-
lossing voor moeten vinden. Maar we
zijn op de goede weg. Wij participeren
bijvoorbeeld in een spitsmijdproject in
de regio Den Haag. En voor een pilot
in Amsterdam hebben wij de eerste 25
elektrische Crafters besteld. Voorlopig
is dat nog een dure exercitie. Maar wij
willen zowel duurzaam als toekomst-
bestendig zijn. Dan moet je daar nu in
investeren.” ■
Bert Roozendaal
26-27_wagenparkbeheerah.indd 27 16-10-17 09:47