TECHNIEK
34 bestelauto nr. 2 – 2017
Fuso Canter
3,5 ton robuuste
veelzijdigheid
De Fuso Canter biedt een complete range chassiscabines met laadvermo-
gens van 3,5 tot 8,5 ton. Het merk biedt als enige zowel een smalle als een
brede versie aan. Het overgedimensioneerde chassis met standaard dub-
bellucht koppelt een hoog laadvermogen en ruime opbouwmogelijkheden
aan een zeer lange levensduur.
“Wij zien dat met name hoveniers, ge-
meenten, glasbedrijven en aannemers
met de Fuso een nagenoeg onver-
woestbaar voertuig in huis halen
tegen een aantrekkelijke prijs”, vertelt
Maarten van Gelderen, productmana-
ger van Fuso over het voertuig. “Zeker
onze versie met de 1,70 m brede ca-
bine wordt enthousiast ontvangen
door gemeenten en groenbedrijven.
Het voertuig is voor die partijen als
(driezijdige) kipper, als veegauto of be-
stelauto met open laadbak een echte
alleskunner, die met zijn korte draai-
cirkel van slechts 9 meter nagenoeg
overal kan komen. Er is zelfs een vier-
wielaangedreven versie leverbaar. Bo-
vendien is hij sterk genoeg om ook
met een DIN-plaat te worden uitge-
rust, zodat hij kan dienen als strooi-
of veegwagen in de winterdienst op
fietspaden.”
Alternatief
Volgens Van Gelderen biedt de Fuso
ook een uitstekend alternatief voor
het vervoer van glas. “Dat is een
aparte niche. Met name dubbelglas
weegt al gauw 25 kilo per vierkante
meter. En dat wordt alleen maar
meer, want dubbelglas wordt steeds
zwaarder uitgevoerd. Daarmee heeft
de opbouwindustrie een steeds gro-
tere uitdaging om het glasrek zodanig
te bevestigen dat de glazenier vol-
doende ruiten kan blijven meenemen.
De Fuso biedt met zijn oersterke lage
chassis een uitstekend alternatief, wat
ook het tillen ten goede komt.”
Duonic
Hoewel van Japanse origine, valt het
merk onder de Mercedes-Benz-vlag.
“Dat is voor veel partijen een door-
slaggevende factor. Er staat een
groot merk achter en men kan voor
service en onderhoud terugvallen op
een uitgebreid dealernetwerk. Er zit
drie jaar garantie op de Fuso. De
auto kan rijk worden uitgerust. Ach-
ter de moderne Euro 6-dieselmoto-
ren van 130 of 150 pk past namelijk
ook de Duonic 2.0 geautomatiseerde
versnellingsbak. Dat is een DSG-ver-
sie, dus met een dubbele drogeplaat-
koppeling. Dat rijdt zuiniger dan een
vloeistofautomaat en zorgt voor on-
gekend korte schakeltijden. Natuur-
lijk is er een airco en is hij leverbaar
met een cruise control en een weg-
rijdhulp voor op hellingen. Verder
kan de 2 meter brede Comfortversie
ook geleverd worden als dubbele ca-
bine met zes of zeven zitplaatsen. Zo
krijg je met één voertuig een com-
plete werkploeg op een klus. Dat
maakt de Fuso Canter een zeer aan-
trekkelijk geprijsd werkpaard met
mogelijkheden van – zeg maar – van
hier tot Tokyo.” ■
Bert Roozendaal
■
De Fuso Canter is verkrijgbaar in een smalle (1,70 m) en een brede (2 m) versie.
Maarten van Gelderen: “Met één voer-
tuig een complete werkploeg op een
klus.”
34_advfusocanter.indd 34 16-10-17 09:55