Pagina 7 van: Bestelauto nr. 2 – 2017

7 bestelauto nr. 2 – 2017
NIEUWS
voor 60 of 80 kW vermogen en een
actieradius van maximaal 200 km.
Die batterijen zijn trouwens 100
procent te recyclen. Een korte rit
met de elektrische Blue Power
maakt dat we onder de indruk zijn
van het regeneratievermogen van
de motor, ook al denderen we dan
met een volgeladen 5-tons model
een bergweggetje af. Goed nieuws is
dat de Daily Electric nu verkrijg-
baar is met aansluitingen voor alle
stekkers, zelfs die standaardstekker
voor thuis in de schuur. Maar een
snellader kan natuurlijk ook, dan is
de Daily Electric in twee uur weer
volgeladen. Nog meer goed nieuws:
de Daily Electric heeft nu een
akoestisch signaal om voetgangers
en fietsers te waarschuwen voor de
geruisloze Daily. Op ons testmodel
voldeed een druk op de P-knop van
de Hi-Matic pook om een zacht zoe-
mend geluid te laten klinken.
TNO
Heeft diesel dan afgedaan als het
gaat om schoon vervoer in stedelijk
gebied? Niet als het aan Iveco ligt.
Met enige trots presenteert Iveco
als onderdeel van Blue Power de
Daily Euro 6 RDE Ready. Iveco heeft
haar 2,3 liter F1A Euro 6-motor ver-
der gefinetuned en hij voldoet nu al
(bijna) aan de Real Driving Emission
eisen (RDE) die gaan gelden in 2020.
Iveco heeft de motor laten testen
door TNO in Nederland, die de uit-
stoot heeft gecontroleerd en geveri-
fieerd. RDE Ready wil zeggen dat er
in 2020 een conformiteitsfactor van
2.1 geldt, en dat Iveco nu al, drie
jaar van te voren, op 1.2 zit. Dat is
dus mooi op tijd. Tijdens de rit die
we maken met de aangepaste motor
merken we weinig van de RDE-sta-
tus, maar het verschil in geluid met
de CNG-motor is wel evident. Mooi
bij de Daily in combinatie met Hi-
Matic is, en dat merkten we ook al
bij de Natural Power, dat er een mo-
torrem aanwezig is. Dat is zeker in
wat heuvelachtig gebied als waar
wij rijden zeer welkom, zeker met
f link wat lading achterin. De mo-
torrem ontziet de bedrijfsrem van
de Daily, wat weer slijtage, onder-
houd en dus kosten scheelt.
Met de nieuwe f leetmanagement-
module Business UP wil Iveco de
ondernemer overigens verder hel-
pen om te besparen op TCO. In onze
Daily’s zat al een tablet waarop de
chauffeur heel nauwkeurig zijn rij-
stijl kan monitoren. Met de Daily
Blue Power gaat Iveco verder waar
het goed in is: pionieren in schone
aandrijf lijnen en deze steeds iets
duurzamer maken. Dergelijke
‘blauwe kracht’ is echt elke dag
welkom voor een moderne onder-
nemer, zeker als het stedelijk ge-
bied deel uitmaakt van het
werkterrein. ■
Arjan Velthoven
Iveco presenteert Daily Blue Power range
Elke dag blauwe kracht
Iveco heeft een naam hoog te houden als het gaat om innovatief zijn met alternatieve brandstoffen.
Een gebrek aan oog voor duurzaamheid kun je het Italiaanse merk niet verwijten. In stedelijke en
regionale gebieden kun je met een emissiearme of zelfs emissievrije aandrijflijn goed terecht. Om dat
nog beter te laten zien creëert Iveco de Daily Blue Power. Bestelauto reed er als eerste mee.
Daily Blue Power is dan wel één
model, maar met keuze uit drie
aandrijf lijnen.
Natural Power
De eerste is de Daily Hi-Matic Natu-
ral Power. Dat is meteen een bijzon-
dere, want nog niet eerder werd een
CNG-motor in een bestelauto gekop-
peld aan een automaat. En dan is de
Hi-Matic transmissie ook nog niet
de minste, met maar liefst acht gan-
gen. De motor is nog altijd de 3 liter
F1C motor met 136 pk en een kop-
pel van 350 Nm. Iveco heeft samen
met ZF, leverancier van de Hi-Matic
transmissie, de samenwerking tus-
sen motor en transmissie gefine-
tuned. We kunnen meteen al rijden
met de Daily Hi-Matic Natural
Power en dat is een bijzonder pret-
tige ervaring. De aandrijf lijn is nog
eens 4 db stiller dan voorheen en er
heerst aan boord dan ook een se-
rene rust. De motor is krachtig en
de Hi-Matic verzaakt nooit, ook niet
in de heuvels van Noord-Italië waar
wij de auto rijden. De uitstoot van
roet en NOx is bij deze motor met
Hi-Matic enorm minder dan bij een
dieselmotor, de CO2-emissie is
5 procent minder. Gebruik je bio-
gas, dan ligt dat opeens 95 procent
lager.
Emissievrij
Het allerbeste is natuurlijk hele-
maal geen uitstoot. Dat kan ook
met de Daily Blue Power, als wordt
gekozen voor de elektrische aan-
drijf lijn. Een elektrische Daily is
niet nieuw, die is er al sinds 2009.
De huidige versie heeft naar keus
twee of drie accupakketten, goed
■
De 2.3 liter dieselmotor van de Daily is nu RDE-ready voor 2020.
De combinatie van de CNG-motor met de Hi-Matic transmissie is een gouden greep.
Wie helemaal emissievrij wil zijn in een Daily moet gaan voor deze elektrische Blue
Power.
06-07-08-09-10-11-12_nieuws.indd 7 16-10-17 09:21