Pagina 11 van: Bestelauto nr. 2 – 2018

kunt rijden en manoeuvreren in wat ruiger terrein.
De driezitsoptie in de cabine is bij de Worksite-versie
standaard. De Worksite-versie is wel voorzien van 4×2-
aandrijving. Wie echt wil presteren in het terrein moet
kiezen voor de 4×4-versie van de nieuwe PSA-bestelauto.
Die wordt traditioneel verzorgd door het Franse bedrijf
Dangel, experts in offroad technologie. Zowel de Work-
site-versie als de Dangel 4×4 sturen we door ruig en
geaccidenteerd terrein. Beide staan daar hun mannetje,
al kan de 4×4 natuurlijk veel meer aan dan de voorwiel-
aangedreven versie. De versie die voornamelijk op asfalt
wordt gereden en over langere afstand, wordt door PSA
de Driver-versie genoemd, geënt op meer comfort.
De nieuwe Citroën Berlingo, Opel Combo en Peu-
geot Partner zijn nu al te bestellen. De prijslijst van de
Opel Combo Cargo start bij 13.599 euro voor de 1.6 HDi
Euro 6b-motor. De prijslijst van de drieling begint bij
Citroën en Peugeot bij 13.990 euro. Daarvoor krijgt men
een Partner of Berlingo in Pro-uitvoering met een 75 pk
diesel. De Grip-versie (die bij Opel de Worksite heet) is
er vanaf 16.140 euro. Er is ook nog een Premium-versie
van de Partner/Berlingo met 75 pk; deze kost 16.290
euro. De meer op comfort ingerichte Asphalt met 100
pk BlueHDi en Start&Stop is er vanaf 18.140 euro.
Tussenschot
Aan het einde van een prachtige zomer zijn we
nogmaals bij PSA, nu bij de Opel-fabriek in Rüsselsheim.
De nieuwe PSA-bestelauto is klaar voor zijn introductie
op de IAA vakbeurs. Bestelauto kan nu kennismaken
met nog meer innovaties die Citroën, Opel en Peugeot
in hun nieuwe bestelauto hebben gestopt. Zeer nieuws-
gierig zijn we naar de dubbele cabine-optie van deze
auto, want dat is een unicum in dit segment. We rijden
een Berlingo XL met de dubbele cabine. Fraai is dat de
achterbank neerklapbaar is, waarna het tussenschot
(een rek) verschuifbaar is tot net achter de voorstoelen.
Een slim en ingenieus systeem. Heel jammer is het dat
deze optie niet voor Nederland beschikbaar is, vanwege
onze strikte fiscale regels. Echt een misser van de Belas-
tingdienst… Als troost gaan we maar een stukje rijden
met de XL-versie van de Opel Combo Cargo. Het valt ons
op hoe lang de auto is en dat hij aan de buitenzijde qua
dimensies al doet denken aan de Compact-versies van de
Peugeot Expert en de Citroën Jumpy. Het laadvolume en
ook het laadvermogen zit niet zo heel ver af van dat van
de Compact, dus even praten met de dealer over wat nu
de goede keus is voor jouw bedrijf is een goed idee.
Voor de bouw
De zon schijnt nog steeds als we kennismaken met
alweer een primeur: de Worksite- (of Worker-) versie van
de nieuwe Berlingo, Combo en Partner. Deze versie is
speciaal gemaakt voor gebruik in de bouw. Dat is ook te
zien, want de banden hebben een iets grotere diameter,
er is 30 mm meer bodemvrijheid, de auto heeft stijvere
stabilisatorstangen voor en achter, en andere schokdem-
pers rondom. Allemaal aanpassingen waarmee je prima
Elk van de drie
bestellers heeft
zijn eigen ken-
merkende interi-
eurdetails, zoals
de Peugeot met
afgeplat stuur en
I-Cockpit.
Een primeur in bestelautoland: een speciale versie voor de bouw.
In de Ber-
lingo, Combo
en Partner mag
maximaal
1.000 kg mee.
Wel zo veilig: de
Overload Indi-
cator voorkomt
overbelading.
Scan de QR-code voor drie vlogs
over deze rij-impressies.
11bestelauto nr. 2 – 2018
08-09-10-11_psarij-impressie.indd 11 04-10-18 12:02