16 bestelauto nr. 2 – 2018
MULTITEST
Degelijk én vooruitstrevend
Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI L2 FWD
De Mercedes-Benz Sprinter is misschien wel de belangrijkste
nieuwe bestelauto van 2018. Mercedes-Benz beloofde een ‘holis-
tische’ auto die een plek zou kunnen krijgen in het ‘Internet of
Things’. Daar zie je aan de buitenkant van onze testauto niets van.
De neus van de auto is wat ronder en vriendelijker. Verder ziet de
auto er redelijk standaard uit. Het interieur is volledig vernieuwd.
Het dashboard heeft verrassend veel opbergruimte en verschilt
wat betreft indeling per uitvoering. Opvallend is het rechtop-
staande gedeelte, met daarin het MBUX-multimediasysteem met
7 inch screen. Groter kan ook, dan beslaat het scherm de totale
unit en is er spraakbediening mogelijk. Maar in deze auto kun je
wel ‘Hallo Mercedes’ roepen, maar dan gebeurt er niets en sta je
dus voor gek. De bediening van de 9G-tronic automaat, standaard
op elke voorwielaangedreven Sprinter, zit aan de stuurkolom. Op
het stuur tal van knopjes, inclusief exemplaren waarmee je zowel
door het display als door MBUX kan swipen. Optioneel is er ook
nog PRO, waarmee je helemaal smart en connected bent. Dat had
ons testmodel echter niet, waardoor de Sprinter eerder een dege-
lijke, zelfs dagelijkse indruk maakte dan een heel futuristische.
In dit testgezelschap kan de Sprinter echter uitstekend meedoen.
Ook al staat hij te boek als een ‘L2’, hij heeft de langste wielbasis
van het testkwartet. Dat zie je ook terug in het laadvolume. De
Sprinter is wel zwaar en dat vind je terug in het laadvermogen,
waar hij in deze specificatie niet top scoort. De rij-eigenschappen
van deze auto zijn wel prima. De voorwielaandrijving is dus
nieuw, maar de motor is de vertrouwde OM651, in dit geval met
143 pk. Het koppel van de auto is met 330 Nm het laagst, maar
dat gaat niet ten koste van de prestaties. De nieuwe 9G-tronic is
een genot om mee te rijden, naar schakelen heb je geen omkijken
meer. Het brandstofverbruik is prima voor elkaar en in het interi-
eur blijft de decibelmeter steken op maximaal 72 dbA, het laagste
geluidsniveau van alle testauto’s.
12-13-14-15-16-17-18-19_multitest35tonners.indd 16 04-10-18 12:05