Pagina 19 van: Bestelauto nr. 2 – 2018

19bestelauto nr. 2 – 2018
Specificaties
Ford MAN Mercedes-Benz Opel
Transit Van TGE Sprinter Movano
350 L3H2 Trend 3.140 314 CDI L2 FWD 2.3 CDTi BiTurbo L2H2 FWD
Motor 4 cil common rail diesel 4 cil common rail diesel 4 cil common rail diesel 4 cil common rail diesel
Cilinderinhoud (cc) 1.995 1.968 2.143 2.299
Max. vermogen (kW/pk) 96/130 103/140 105/143 125/170
Koppel/bij toeren (Nm/tpm) 385/1.500 340/1.600 330/1.200 380/1.500
Transmissie (M/A, aantal) automaat, 6 automaat, 8 automaat, 9 automaat, 6
Wielbasis (cm) 375 364 392 368
LxBxH uitwendig (cm) 598 x 206 x 254 599 x 204 x 259 593 x 199 x 264 555 x 207 x 250
Frontaal oppervlakte (m2) 5,2 5,3 5,3 5,2
LxBxH laadruimte (cm) 340 x 174 x 188 345 x 177 x 195 337 x 176 x 201 312 x 176 x 190
Volume laadruimte (m3) 11,1 11,9 11,9 10,4
Afstand laadvloer-straat (cm) 62 58 58 56
Bruto laadvermogen (kg) 1.329 1.479 1.359 1.582
Eigen gewicht (kg) 2.271 2.021 2.141 1.918
Totaal toelaatbaar gewicht (kg) 3.500 3.500 3.500 3.500
Max. aanhangwagengewicht (kg) 1.900 3.000 2.000 2.500
CO2-uitstoot (gr/km) 192 194 207 187
Emissieklasse Euro 6 Euro 6 Euro 6 Euro 6
Tankinhoud (l) 80 75 65 80
Prijs vanaf (€) 32.575,- 31.950,- 33.500,- 31.399,-
Prijs als getest (€) 35.905,- 38.175,- 41.645,- 34.751,-
Alle prijzen excl. BTW/BPM/afleverkosten
steekt er met 170 pk bovenuit. De Opel is echter niet bijzonder rap,
ondanks zijn koppel van 385 Nm. Zijn TecShift automaat is nogal
twijfelachtig. De SelectShift van Ford voldoet, de achtgangs auto-
maat van MAN en de negengangs automaat van Mercedes-Benz
schakelen fantastisch. Hier geldt duidelijk: hoe nieuwer, hoe beter.
Als het gaat om laadvolume, steken de MAN en de Mercedes er ook
weer bovenuit. De Opel heeft hier duidelijk last van zijn beperkte
laadlengte. Die is slechts 312 cm. Wil je in plaats van een L2 een L3
bij Opel, krijg je er meteen 60 cm laadlengte en 65 cm wielbasis bij.
Wel heel veel. De Opel scoort wel het hoogste met zijn laadver-
mogen, de MAN volgt als tweede met 103 kg minder. De nieuwe
Sprinter heeft een aanhangwagengewicht van slechts 2.000 kg, de
Ford slechts 1.900 kg.
Hybrid
In onze verbruikstest hadden we een nogal ongebruikelijk
resultaat. De Opel, met de zwaarste motor, won deze, maar de
MAN en de Sprinter verbruikten echt maar drie druppels minder.
Verwonderlijk dat het (dit keer) zo dicht bij elkaar lag. De Ford
blijft als enige achter in de verbruikstest. Jammer voor nu, maar
goed om te weten is dat er volgend jaar een update komt van de
EcoBlue dieselmotoren, en dat er zelfs een MildHybrid systeem
komt, dat mede de aandrijving ontlast. Het moet zorgen voor
2 tot 4 procent minder brandstofverbruik (WLTP). Kijken we naar
CO2-uitstoot, dan is de Opel het schoonst en de Mercedes het minst
schoon. Maar ja, diesel zit een beetje in het verdomhoekje, al
kun je nog moeilijk zonder op de lange afstand. Wie alleen maar
pakjes bezorgt of in de regio rijdt, kan wellicht ook kijken naar een
elektrische bestelauto. Die komen in rap tempo op de markt en
van dit testkwartet zijn de MAN en de Mercedes al met elektrische
aandrijving verkrijgbaar.
Een multitest van Bestelauto kun je niet zomaar organiseren,
daar gaat een gedegen voorbereiding aan vooraf. Zo ook aan
deze vergelijkende test. Het uitgangspunt was echter niet zo
moeilijk. Het segment van de 3,5-tons bestelauto’s is de afge-
lopen jaren flink vernieuwd, met eerst de Volkswagen Crafter,
vorig jaar de MAN TGE en dit jaar de Mercedes-Benz Sprinter.
De Sprinter is echt brandnieuw, ons testmodel had nog niet
eens 500 km op de teller staan. De Sprinter is er nu ook in een
voorwielaangedreven versie en hij heeft dan standaard een auto-
matische versnellingsbak met maar liefst 9 versnellingen. Voor-
wielaandrijving en een automaat, en het liefst een L2H2-configu-
ratie, dat legden we ook aan andere importeurs voor. Uiteindelijk
kregen we vier auto’s op de redactie: de Ford Transit 2ton, de MAN
TGE, de Mercedes-Benz Sprinter en de Opel Movano. Is het aanbod
in dit segment niet groter? Jazeker, maar soms is er sprake van
doublures (de MAN TGE en VW Crafter zijn in essentie hetzelfde,
de Renault Master/Opel Movano/Nissan NV400 ook), en soms zijn
auto’s domweg niet leverbaar. Fiat, Citroën en Peugeot maken
samen een gedegen besteller, maar konden vreemd genoeg geen
van alle een passende auto leveren voor deze test. De Iveco Daily
dan? Dat is echt typische achterwielaandrijver, die pas begint bij
3,5 ton. Nee, we doen het met dit kwartet, dat interessant genoeg
ook allemaal voorzien is van een automatische transmissie.
Automaat
Omdat de specificaties grotendeels gelijk zijn, is het goed ver-
gelijken, en dat hebben we in onze testweek dan ook volop gedaan.
Alle auto’s hebben viercilinder dieselmotoren met een inhoud van
2,0 tot 2,3 liter. De Ford (130 pk), de MAN (140 pk) en de Merce-
des (143 pk) liggen qua motorvermogen dicht bij elkaar, de Opel
Opzet en conclusie
12-13-14-15-16-17-18-19_multitest35tonners.indd 19 04-10-18 12:06