28 bestelauto nr. 2 – 2018
TEST Tekst: Arjan Velthoven
Pakjesbus van de toekomst
Renault Master Z.E. 33
Het e-commerceverkeer rijst de pan
uit en zorgt voor veel extra verkeer in
woonwijken, waar men zich suf bestelt op
internet. Een oplossing voor al die vieze
pakjesbussen is in zicht, met de eerste
grote elektrische bestelauto’s. Bestelauto
testte de allereerste: de Renault Master Z.E.
Een doordeweekse dag, zo rond een uur of twee
’s middags. We rijden met de Master Z.E. door een woon-
wijk. Op de hoek van de straat staan twee dames, zo te
zien net uit de supermarkt, nog wat te keuvelen. Dan
rijdt de Z.E. voorbij, zacht zoemend om weggebruikers
Die meneer in
die PostNL-bus
weet het nog
niet, maar hij is
zojuist langs zijn
volgende bestel-
auto gereden.
Het display is eenvoudig, maar biedt voldoende informatie over de
actieradius.
Het interieur van de Master Z.E. is gelijk aan dat van de gewone Master en
heel praktisch in gebruik.
De laadruimte
blijft ook met
elektrische pro-
pulsie volledig
intact en kan nog
veel meer pakjes
herbergen.
te attenderen. De dames kijken verbaasd op en staren
de elektrische besteller in hun wijk nog lang na. Kijk
maar goed ladies, jullie zagen zonet de toekomst van het
e-commerceverkeer in jullie wijk langskomen!
Want ja, die pakjesbussen in de straat, dat is toch wel
een plaag. UPS, DPD, PostNL en wie weet DHL ook nog,
ze komen allemaal met zo’n grote bus langs. Dat die be-
stelauto groot is, is niet zo erg (dan passen er veel pakjes
in!) maar wel dat-ie dieseldampen de lucht in slingert. De
lucht waar ook kinderen in spelen of oma haar tuintje
in staat te onderhouden. Niet gek dus dat overheden lang-
zaam aansturen op emissievrij vervoer in de stad.
Lang
De Renault Master Z.E. is dus meer dan welkom in
elke straat, maar dat zal lang niet iedereen opvallen.
De Master Z.E. die wij door Renault Nederland gele-
28-29_testrenaultmasterze.indd 28 04-10-18 12:14