32 bestelauto nr. 2 – 2018
RIJ-IMPRESSIE
De eVito is nu al te bestellen en is thuis in
elke stad, niet alleen in Hamburg.
Elektrische sterren
Mercedes-Benz eVito & eSprinter
De toekomst van de bestelauto bevindt zich
overduidelijk in de elektrische aandrijflijn. Als je
dat als fabrikant nog niet doorhebt, doe je iets
fout, maar Mercedes-Benz is mooi op tijd met
haar eVito en eSprinter. Bestelauto ging een
dagje geruisloos op pad.
Tekst: Arjan Velthoven
We weten niet waarom, maar ook met de eVito en
de eSprinter rijden we in Hamburg (zie ook het artikel
op pagina 22-23). Zal wel iets met modern en vernieu-
wend te maken hebben, want dat is die stad wel, net
als de elektrische versies van de Sprinter en Vito. Deze
elektrische bestellers moeten dicht bij het publiek staan
en Mercedes-Benz belooft dan ook een TCO die gelijk is
aan de dieselvarianten.
Preconditioning
Eerst kijken we maar eens naar de eVito. Die ziet er
zowel van buiten als van binnen precies zo uit als een
gewone Vito. Er zijn geen concessies gedaan als het gaat
om laadruimte bijvoorbeeld. Het laadvolume varieert
van 6,0 tot 6,6 m3, want de eVito is er in twee lengtes:
5.140 en 5.370 mm. De eerste heeft een laadvermogen
van 1.073 kg, de langere van 1.048 kg. De aandrijf lijn
bestaat uit een 84 kW sterke elektromotor, goed voor
300 Nm koppel. Het accupakket bestaat uit vier accu’s
van bij elkaar 41,4 kWh. De eVito heeft een reikwijdte
van 150 km (WLTP). Als we voor het eerst door de stra-
ten van Hamburg rijden, merken we meteen al dat de
eVito heerlijk stil is, net als alle elektrische bestellers.
Het is heet in de stad, dus de airco staat aan. Interes-
sant is dat de eVito een systeem heeft met drie standen,
waarmee comfortzaken meer of minder kunnen worden
32-33_rij-impressieevitoesprinter.indd 32 04-10-18 12:18