Pagina 33 van: Bestelauto nr. 2 – 2018

Het is nog even
wachten voor de
eSprinter in de
straat verschijnt:
ergens in 2019.
De aandrijflijnen van de eVito en eSprinter zijn gelijk. Wel zo makkelijk.
Met deze flippers
achter het stuur
kun je de recupe-
ratie naar wens
instellen.
500 km ver
kom je met de
Sprinter F-Cell,
dus maakte Mer-
cedes er maar
meteen een
camper van.
33bestelauto nr. 2 – 2018
ingeschakeld, wat energie bespaart. De drie standen zijn
C (voor comfort), E en E+. Bij die laatste stand wordt het
motorvermogen zelfs geknepen tot 70 kW en het koppel
verlaagd naar 270 Nm. Remmen op de motor gaat bij
deze eVito heel goed, maar ook dat is in te stellen, in
vier standen maar liefst. In D-, de sterkste stand, is de
vertraging 1,5 meter per seconde. Al die energie gaat
weer terug naar de accu’s, dus met slim rijden zou je
verder kunnen komen dan de beloofde 150 km. In D, D+
en D++ is de recuperatie minder sterk, tot zelfs gewoon
uitrollen. Interessant is ook de mogelijkheid tot voor-
verwarming of voorkoeling van de eVito. Dat is mogelijk
tijdens het laden, waarmee de benodigde energie dan ge-
woon uit het netwerk wordt gehaald, en niet ten koste
gaat van de accucapaciteit. Afhankelijk van de gekozen
versie is de eVito in zes tot acht uur weer op te laden.
Snelladen is helaas niet mogelijk bij de eVito.
Parkeerplaats
De eVito laat zich heerlijk vlug door de straten van
Hamburg sturen. De auto is koersvast, ook al ligt er
geen lading achterin de laadruimte. Hamburg zien we
niet meer als we gaan rijden in de eSprinter. Die mogen
we namelijk enkel maar rijden op een uitgezet parcours
op een parkeerplaats, en nog niet op de openbare weg.
Erg wennen aan de eSprinter is het niet, wat hij heeft
dezelfde aandrijf lijn als de eVito. Het accupakket van
de eSprinter (bestaande uit vier units) is 55 kWh groot
en zorgt voor een actieradius van circa 150 km (WLTP).
Het maximale laadvermogen is dan 900 kg. Er is ook
een variant leverbaar met drie batterij-units (41 kWh).
De actieradius van de eSprinter komt dan op zo’n 115
km uit en het laadvermogen op 1.040 kg. Mercedes-Benz
zegt dat het vermogen en het koppel van de eSprinter
gelijk zijn aan die van de kleinste diesel: 84 kW en 300
Nm. Net zoals bij de eVito kan de topsnelheid worden
ingesteld. Voor stedelijk gebruik is 80 km/u voldoende,
maar tot 120 km/u is ook mogelijk. Maar ja, daar mer-
ken we weinig van op de parkeerplaats, waar de snel-
heid beperkt is. Ondanks dat ook de eSprinter een lege
laadruimte heeft, ligt ook deze heel stabiel op het asfalt.
Het bochtige parcours wordt genomen zonder hinderlijk
overhellen. Het sturen gaat, dankzij de elektrohydrau-
lische besturing, heel licht. Op de korte stukjes kunnen
we naar hartenlust spelen met de recuperatie. Die is
oké, maar hij zou nog wel iets krachtiger mogen. Dan
hoeft er in de stad, ook met lading, echt nooit meer
gebruik te worden gemaakt van de bedrijfsrem.
F-Cell
De Mercedes-Benz eVito is nu al te bestellen. Een
prijs is echter nog niet vrijgegeven. Op de eSprinter moe-
ten we zeker nog tot volgend jaar wachten. Best jammer,
want de productiefaciliteiten van Mercedes-Benz zijn
al klaar voor serieproductie, zo liet hoofd vans Volker
Mornihnweg aan ons weten. Voor wie 115 of 150 km
reikwijdte te weinig vindt, had Mercedes nog een andere
oplossing: de Sprinter F-Cell. Met een brandstofcel en
aandrijving op waterstof dus. Toekomstmuziek, want
het is nog enkel een conceptvoertuig. Maar wel mooie
muziek, want de actieradius bedraagt 500 km. En dan
is elke vorm van ‘range-anxiety’, laten we het in het
Nederlands maar ‘lege-accu-angst’ noemen, verleden
tijd.
Scan de QR-code voor het vlog
over de eVito en eSprinter
32-33_rij-impressieevitoesprinter.indd 33 04-10-18 12:18