Pagina 6 van: Bestelauto nr. 2 – 2018

6 bestelauto nr. 2 – 2018
Positief over e-bestelauto
Helft mkb-ondernemers denkt na over elektrische bus
44 procent van de ondernemers in het
Nederlandse mkb denkt er over om binnen
nu en vijf jaar een elektrische bestelauto aan
te schaffen. 18 procent wil dat zelfs al binnen
twee jaar. Dat is de uitkomst van een onderzoek
van het ministerie van I&W en Evofenedex.
Het ministerie van I&W en Evofenedex wilden al
langer het pad richting elektrisch rijden voor de diverse
sectoren van bestelautorijders tot 2025 in beeld brengen.
Ondernemers hebben echter hun eigen belangen. Vol-
doende reden voor een laagdrempelig onderzoek bij de
aannemer, de bloemist en de horeca-ondernemer. Vier
groothandelaren (leden van Evofenedex) zijn bereid ge-
vonden aan dit onderzoek mee te werken: Hanos, Zegro,
TU en Flora Holland. 57 procent van de geënquêteerden
was daadwerkelijk eigenaar van de bestelbus waarin hij
of zij bij de groothandel arriveerde.
44 procent
Belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat de
attitude ten aanzien van elektrisch rijden bij zowel de
eigenaren als chauffeurs bij 44 procent van de respon-
denten dermate positief is, dat zij, mits aan bepaalde
voorwaarden wordt voldaan, binnen vijf jaar denken
over te stappen op elektrisch rijden. Voor 18 procent
van de respondenten is dat zelfs binnen twee jaar de
verwachting.
De houding van
het mkb ten
opzichte van
elektrisch rijden
wordt steeds
positiever.
Horeca koploper
Mkb-ondernemers rijden veelal korte afstanden in
stad of dorp, kennen incentives als milieuzones en zero
emission-gebieden in de toekomst en zijn op de hoogte
van privileges en ontheffingen. Sommigen van hen kun-
nen ook beschikken over een personenauto voor zakelijk
vervoer. De horeca-ondernemer is daarmee koploper. De
bloemisten rijden heel diverse afstanden en hebben de
bestelauto echt nodig voor hun te vervoeren volume. Zij
geven een goed beeld van de gemiddelde attitude van
het midden- en kleinbedrijf ten aanzien van elektrisch
rijden.
Anders dan verwacht
Ondernemers in de bouwsector vinden met name
de lage actieradius van elektrische bestelauto’s en het
gegeven dat de batterijbussen niet geschikt zijn om
zware aanhangers te trekken problematisch. Dit zorgt
voor aarzeling in de bouw om over te stappen op elek-
trisch rijden. Deze ‘slow overstappers’ ervaren overigens
wel de trigger vanuit opdrachtgevers (vraag), maar de
echte overstap komt minder snel vanwege specifieke
eisen aan de bestelauto. 17 procent van de ondervraagde
chauffeurs gaf overigens aan dat het bedrijf waarvoor
ze werken al een of meer elektrische auto’s heeft rijden,
bij 22 procent van de werkgevers zijn er plannen om een
batterijbus aan te schaffen.
De ondervraagden stellen dat de nieuwe elektrische
bus in elk geval qua aanschafprijs gelijk moet zijn aan
een dieselmodel, dan wel in TCO. Het laadvolume mag
niet afnemen t.o.v. hun huidige bestelauto en ook de
laadinfrastructuur moet in orde zijn. Bereid tot investe-
ringen zijn de mkb-ondernemers dan zeker en ze schat-
ten het tempo van de ontwikkelingen op dit gebied voor
de nabije toekomst positief in.
EVOFENEDEX
Pieter van Schaijk
beleidsadviseur duurzaam, innovatie en wegvervoer bij Evofenedex
(belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven in de
logistiek en internationale handel).
06_evo.indd 6 04-10-18 11:59