14 bestelauto nr. 2 – 2019
MULTITEST
Onbekende grootheid
SAIC Maxus EV80 H3 High Roof
SAIC Motors mag de gemiddelde Nederlander misschien niet
bekend in de oren klinken, maar het is de grootste Chinese auto-
fabrikant en wereldwijd de op zes na grootste. SAIC Motors blies
het in Europa verloren gegane merk LDV nieuw leven in door de
Maxus bestelauto te voorzien van een elektrische aandrijflijn. De
basis van de Maxus-bestelauto stamt uit het vorige decennium,
en dat is te zien aan het exterieur en interieur van de auto. Dat
komt wat gedateerd over, met in het interieur harde materialen
en aan de buitenzijde hang- en sluitwerk dat niet gemaakt is voor
heavy-duty inzet. Ook ontbeert de Maxus EV80 EV-slimmigheidjes
als cruise control, stoelverwarming of een verwarmbare voorruit.
Hij heeft wel verwarmbare spiegels, maar die zijn van wat klein
formaat. En de knopjes voor de claxon zitten op het stuur, wat bij
ons een aantal malen resulteerde in luid toeteren tijdens het ma-
noeuvreren. Wat wel helemaal klopt, is de elektrische aandrijflijn
van de Maxus. Met 100 kW is er voldoende vermogen, het koppel
en ook de batterijcapaciteit overtreffen de andere deelnemers aan
deze test. De actieradius is ook het grootst: 195 reële kilometers,
beladen en wel. De Maxus kan zowel geladen worden met wis-
selstroom (AC) als gelijkstroom (DC), en daarmee is ‘fastcharging’
een optie. Aan de andere kant heeft de Maxus in de auto dan weer
geen echte boordcomputer om het verbruik te checken, of een
app om te zien of je nog zuiniger kunt rijden.
Het weggedrag van de Maxus is voor een auto die in de basis
zo oud is, verbazingwekkend goed. Het accupakket zit onder de
laadvloer en dat zorgt voor een laag zwaartepunt. Het pakket
hangt zelfs maar 19 cm boven het wegdek. Oneffenheden in het
wegdek lieten zich in de Maxus soms goed voelen. Het fijnst rijdt
hij op de snelweg, al is het daar opletten of je goed meekomt: de
begrenzer is ingesteld op 105 km/h. De Maxus EV80 is van zichzelf
wat zwaarder dan de andere testkandidaten en mag 885 kg laden.
Volgens de info van de fabrikant mag er een aanhanger van 1.200
kg achter de Maxus. Een groot pluspunt van de Maxus is zijn
relatief lage aanschafprijs.
12-13-14-15-16-17-18_bestelautomultitest.indd 14 03-10-19 16:25