16 bestelauto nr. 2 – 2019
MULTITEST
In de juiste richting
Volkswagen e-Crafter L3H3
Volkswagen is momenteel, na een aantal moeilijke jaren, in
rap tempo bezig haar productgamma te elektrificeren. Bij de
personenauto’s, maar ook bij de bestellers. Het heeft zelfs het
VW-logo nu aangepast. Sinds vorig jaar is deze e-Crafter op de
markt, en in samenwerking met ABT volgen in 2020 elektrische
Transporters en Caddy’s. De e-Crafter is natuurlijk gebaseerd op
de ‘gewone’ Crafter. Dat is goed, want dat is een heel moderne
bestelauto, Van of the Year in 2017. Dat zie je terug in het interi-
eur, dat modern vormgegeven is, maar ook mooi vormgegeven
multimedia heeft, inclusief veel informatie over de status van de
auto. Ook beschikt de auto over slimmigheidjes als stoelverwar-
ming en voorruitverwarming, energie-efficiënte middelen in EV’s.
De Volkswagen rijdt het best van de drie hier geteste auto’s. Hij
stuurt licht en laat zich makkelijk door verkeer manoeuvreren,
ondanks zijn 6 meter lengte. Ook de e-Crafter heeft voldoende
laadvolume en laadvermogen. Wat opvalt, is de relatief hoge
ligging van de laadvloer, op 68 cm (12 cm hoger dan normaal).
Dat komt omdat het 344 kg zware accupakket onder de vloer is
weggewerkt. De e-Crafter weegt zelf in totaal 2.402 kg. Net als de
Maxus heeft de Volkswagen de beschikking over DC-snelladen.
Daarom was na ruim 50 km rijden en een met voor een derde
weggereden actieradius het accupakket in nog geen half uurtje
weer vol en klaar voor een nieuwe 147 km. Net als de Maxus en
de Master is de e-Crafter begrensd, op 95 km. Dat is eigenlijk net
te laag, er zit nog wel eens een vrachtwagen in de nek te hijgen en
er eentje passeren duurt tergend lang. De Volkswagen heeft niet
zoals de Renault een Eco-knop, en ook is de mate van recuperatie
niet in te stellen. Dat zien we bij andere bestellers wel (niet in deze
test), maar VW doet daar niet aan mee. VW heeft de auto voor
productie uitgebreid getest onder klanten, en die gaven aan geen
behoefte te hebben aan dat soort ‘fratsen’. Die vinden de overstap
naar elektrisch rijden al moeilijk genoeg, en dat heeft Volkswagen
goed in de gaten.
12-13-14-15-16-17-18_bestelautomultitest.indd 16 03-10-19 16:26