Pagina 18 van: Bestelauto nr. 2 – 2019

18 bestelauto nr. 2 – 2019
MULTITEST
Specifi caties
SAIC Maxus Renault Volkswagen
EV80 Master Z.E. e-Crafter
H3 High Roof T31 L3H2 L3H3
Motor permanent magneet synchroon elektrisch permanent magneet synchroon
Max. vermogen (kW/pk) 100 57 100
Koppel (Nm) 320 225 290
Accu lithium-ijzer-fosfaat lithium-ion lithium-ion
Capaciteit (kWh) 56 33 36
Transmissie (M/A, aantal) automaat, traploos reductiebak, automaat, traploos automaat, traploos
Wielbasis (cm) 385 433 364
LxBxH uitwendig (cm) 570 x 200 x 255 620 x 207 x 249 599 x 204 x 259
Frontaal oppervlakte (m2) 5,1 5,2 5,3
LxBxH laadruimte (cm) 333 x 180 x 194 376 x 175 x 190 343 x 185 x 179
Volume laadruimte (m3) 11,6 12,5 11,4
Afstand laadvloer-straat (cm) 61 58 68
Bruto laadvermogen (kg) 885 975 1.098
Eigen gewicht (kg) 2.615 2.125 2.402
Totaal toelaatbaar gewicht (kg) 3.500 3.100 3.500
Max. aanhangwagengewicht (kg) 1.200 0 0
Prijs vanaf (€) 52.500,- 63.100,- 69.100,-
Prijs als getest (€) 52.500,- 66.095,- 70.881,-
Alle prijzen excl. BTW/BPM/afl everkosten
Opzet en conclusie
Elektrische bestelauto’s zijn hot. De transitie van diesel naar
elektrisch (of een ander alternatief) is volop bezig, maar het
aanbod is nog altijd schraal. Kijk maar naar dit segment van
de grote bestelauto’s: de kandidaten in deze test zijn de SAIC
Maxus EV80, de Renault Master Z.E. en de Volkswagen
e-Crafter. Van die laatste is ook nog een variant als MAN eTGE.
Die wilden we inzetten als 4,2-tons versie, maar we kregen
te horen dat de verkoop daarvan per 2020 wordt gestopt (zie
ook het nieuwsbericht voorin deze editie). Andere fabrikanten
hebben hun elektrische grote bestellers aangekondigd: de Fiat
eDucato (2020), de Citroën Jumper en Peugeot Boxer (2020),
de Mercedes-Benz eSprinter (2020) en de Ford Transit (2021).
Veelbelovend allemaal, maar niet op tijd voor deze test.
Dus zijn we de testweek begonnen met de Maxus, de Master
en de e-Crafter. Bestelauto’s met een groot laadvolume. 11,4 kuub
voor de VW, 11,6 voor de Maxus en zelfs 12,5 voor de Master, die
qua afmetingen en wielbasis ook wel een tikje groter is dan de
andere twee. De Master is ook het lichtst, dus wie laadvermogen
ook belangrijk vindt, zit bij de Master goed. Pakketvervoerders
zitten vaak eerder te springen om laadvolume dan laadvermogen,
vertelde Renault LCV CEO Denis Le Vot onlangs nog aan Bestelauto.
Juist daarom worden de grote bestellers nu het eerste geëlektrifi-
ceerd.
Dan de aandrijflijn. De Maxus en de e-Crafter hebben allebei
100 kW vermogen, de Renault 57 kW. Een heel verschil, maar
in de praktijk merk je er weinig van. De Master is wat slomer
in acceleratie, maar wel weer wat zuiniger. De Master heeft ook
het minste koppel, de Maxus het meeste. Alle geteste auto’s zijn
weldadig stil tijdens het rijden. Het is echt een zegen voor de oren
en zeer comfortabel.
De verbruikstest van de elektrische bestellers vereiste een an-
dere aanpak. Een rit van ruim 200 km, zoals anders, had geen zin.
Die had geen van het testtrio kunnen volbrengen. Daarom besloten
we tot een rit van ruim 50 km in de regio Doetinchem-Arnhem,
met 60 procent daarvan door stad en regio. Start- en eindpunt: het
Fastned laadstation bij rustplaats Geulenkamp langs de A18. Voor
een reële nabootsing van de praktijk legden we ruim 200 kg grond
achter in elke besteller. Met volle accu’s vertrokken van Fastned,
we rijden de vaste route, pluggen weer in bij Fastned en dan zien
hoeveel we verbruikt hebben en hoelang het duurt voor de accu’s
weer vol zitten. Een activiteit vol verrassingen. De Maxus en de
VW hebben namelijk DC-snelladers. De Volkswagen zit in nog geen
half uur vol en heeft 12,1 kWh aan energie verbruikt. De Maxus zit
na 32 minuten weer vol en heeft 14,3 kWh verbruikt. De Renault
Master is het zuinigst: 12,0 kWh. Maar de Master heeft geen DC-
snellader, maar een AC-aansluiting. Gevolg: 2 uur en 46 minuten
aan de stekker voordat de accu’s weer vol zitten. Een enorm ver-
schil met de andere twee dus. Is dat erg? Wel als je overdag snel wil
bijladen, maar wie na een dag werken de Renault ’s nachts aan de
laadpaal kan zetten, kan prima met enkel AC-laden uit de voeten.
De door de fabrikanten afgegeven reikwijdten bleken in onze test
prima te kloppen, zelfs met lading achterin.
Ons testtrio is niet goedkoop, ook al ben je na aanschaf goedko-
per uit aan stroom en onderhoud dan bij een verbrandingsmotor.
De wat gedateerde Maxus (volgend jaar komt er een nieuw model)
is veruit het goedkoopst in aanschaf, maar nog altijd dik 52 mille.
De Renault en de Volkswagen gaan daar nog fors overheen. Het
is goed om na te gaan welke aankoopsubsidies er zijn. Van de
landelijke overheid, maar ook provinciaal en in gemeentes is vaak
voordeel te vinden. Goed uitzoeken! En verder is het goed naden-
ken of de aanschaf van een elektrische besteller wat betreft budget,
activiteiten en dagelijks gereden kilometers slim en verantwoord
is.
Met dank aan Gemeente Doetinchem en Peer Tuincentrum & Sierbestra-
ting, Doetinchem
12-13-14-15-16-17-18_bestelautomultitest.indd 18 03-10-19 16:26