Pagina 20 van: Bestelauto nr. 2 – 2019

INTERVIEW Tekst: Arjan Velthoven – Foto’s: PSA
De elektrische leeuw
Philippe Narbeburu, PSA senior vice-president LCV
Peugeot presenteerde eerder dit jaar bij
verrassing de elektrische versie van de Boxer. Die
auto markeert de echte transitie naar elektrisch
aangedreven bestellers in het Peugeot-gamma.
“In 2021 zijn al onze bestelauto’s volelektrisch
verkrijgbaar”, zegt Philippe Narbeburu, senior
vice-president LCV bij moederbedrijf PSA.
Philippe Narbeburu: “Nederland wordt een van belangrijke markten voor
de Boxer Electric”.
Ineens was-ie er: de Peugeot Boxer Electric. Geheel onver-
wacht, op een vakbeurs. In Birmingham, of all places. Besloot
u de Boxer Electric naar voren te schuiven omdat zijn segment
momenteel in hoge mate elektrificeert?
“Het Verenigd Koninkrijk is voor PSA belangrijk, dus
Birmingham was een logische plek voor de introductie.
De Boxer Electric is nu al gepresenteerd omdat hij het
makkelijkst te voorzien is van een elektrische aandrijf-
lijn. Bij een groot model als de Boxer is dat minder moei-
lijk dan bij kleinere modellen. De conversie naar BEV
wordt gedaan door onze partner BD Auto Partner. Dat
verkortte ook de tijd voor de marktintroductie. Tegelijk
hebben de bedrijven die grote bestelauto’s gebruiken,
veelal logistieke ondernemingen, behoefte aan veel
laadvolume, en niet zozeer laadvermogen. En met die
auto’s moeten ze toegang krijgen tot stadscentra, die
burgemeesters steeds vaker sluiten voor dieselauto’s.
We zien dat onze concurrentie ook elektrische bestellers
in dit segment aanbiedt, maar wij hebben voornamelijk
naar de behoefte van onze klanten gekeken.”
Hoe is de reactie van die klanten op de Boxer Electric?
“Heel goed. Het aanbieden van een alternatief voor
een dieselaangedreven versie werd positief ontvangen.
Begin december hopen we de productie van de Boxer
Electric te starten. Prijzen en gedetailleerde specificaties
maken we een paar weken eerder bekend. Volgend jaar,
2020, hopen we er 500 van te verkopen in de EU.”
En voor Nederland? Hoe belangrijk is Nederland voor de
Boxer Electric?
“Een van de belangrijke markten, dat zeker. Ik kan
nog geen verkoopambitie voor Nederland afgeven. Het
is afhankelijk van laadstations – waar jullie al goed voor-
zien in zijn -, maar ook van de houding van bedrijven.
Zijn ze bereid te investeren, kunnen ze er kostenef-
ficiënt mee werken? Nederland staat bekend om zijn
TCO-awareness. We zullen de Boxer Electric niet in elk
Europees land lanceren. Maar als een bedrijf zelf een
elektrische bestelauto in wil passen in zijn wagenpark,
zijn wij altijd geïnteresseerd, ongeacht het land.”
De Boxer Electric kan gemiddeld 250 km rijden op
één acculading. Dat is goed voor in de stad en de regio.
Maar wat nu als ik verder het land in wil?
“De actieradius is niet van essentieel belang. Als we
met B-2-C-klanten praten, pakketvervoerders bijvoor-
beeld, horen we dat ze gemiddeld 60 km per dag rijden.
Dus ik denk dat onze elektrische bestellers passen bij
hun vervoersbehoefte. Wil je langer rijden, dan is er
20 bestelauto nr. 2 – 2019
20-21_interviewnarbeburu.indd 20 03-10-19 16:28